Bra bloginlägg

Japp, håller med fullständigt.

Plus foto, fiske, programmering, bloggande, tre ättelägg osv....

Hur ska man hinna bli expert på allt?

73 de Kai
 
Detta har jag framfört gång på gång i det här forumet och i andra sammanhang. Att just radioamatörer är så hopplösa när det gäller att ge svängrum för nybörjare och så snara att kritisera. Ett effektivt sätt att ta död på föryngringen av amatörradion.

T.o.m. idrotten med sitt elittänkande har förstått att ungdomsverksamhet och korp-serier är nödvändiga för att skapa jordmån och lust för att odla fram talanger för sina elitserier. Inom amatörradion ska man spela i division 1 genast eller också lägga av.

/Lasse
 
T.o.m. idrotten med sitt elittänkande har förstått att ungdomsverksamhet och korp-serier är nödvändiga för att skapa jordmån och lust för att odla fram talanger för sina elitserier.

Problemet, som jag ser det, är att i amatörradioutbildningen har man endast sagt till nybörjarna att en boll är rund. Ingen har visat hur fotbollsplanen ser ut, ingen har fått provsparka bollen, ingen fått lära sig att passa, ingen har fått se omklädningsrummen. Det är ganska självklart att få finner en väg att gå vidare på inom hobbyn.

Dagens snabbutbildning kräver en fortsättningskurs i praktisk tillämpning av radiotekniken för att säkerställa att det blir en aktiv nybörjare. Ett sånt utbildningsupplägg var tidigare välkänt och etablerat bland föreningarna, men försvann då SSA reformerade provverksamheten utan att egentligen förstå varför.
 
Leif, jag håller fullständigt med om att det behövs mer utbildning. En del klubbar har fattat det, andra inte. Men om det nu är ett systemfel alltsammans beror på så är det ju knappast vettigt att mobba dem som fastnat i okunskap.

I stället borde väl vi allesammans göra vårt bästa för att uppmuntra och hjälpa till att reda ut begreppen för de som vill veta. Det är ju fruktansvärt om man ska behöva vara rädd för att bli idiotförklarad när man ställer frågor kring sånt man inte fick lära sig i grundutbildningen. Det verkar också som att utbildningen är mycket ojämn över landet eftersom grundläggande begrepp som beskrivs i utbildningsmaterialet tycks vara okänt för en del som gått kurs.

Somliga radioamatörer är mycket hjälpsamma om man ställer frågor privat men man blir ledsen av att läsa förklenande uttalanden av samma personer på detta forum och i andra sammanhang. Man kan vara hur entusiastisk som helst när man går in i hobbyn men för att entusiasmen ska överleva gäller det att antingen vara extremt hårdhudad eller avhålla sig ifrån kontakter med de äldre rutinerade som i en bättre värld borde fungera som mentorer.

Visst är det korkat. Den som vill vidare genom att engagera sig och fråga får stryk, men den som har skygglappar och inte bryr sig om vare sig SSA, klubbar eller kontakter med äldre erfarna kan glatt köra på i sin värld.

/Lasse
 
Ett problem som jag har stött på, och nu har jag ju faktiskt varit radioamatör rätt länge, är att jag gärna skulle vilja lära mig mer om saker som tex. att bygga slutsteg och hur det faktiskt fungerar.

Men när jag har bett om hjälp för att förstå så har jag fått någon snusförnuftig kommentar att det står i en bok att det är bara att läsa sig till eller att det hela slutar i någon teoretisk förklaring.

Problemet är att det är inte så lätt att läsa sig till allt och jag har kanske inte 100% kunskap om hur vissa saker fungerar. Varför kan man inte bara inse att om man hjälper någon lite mer "hands on" så kanske man för något av kunskapen vidare.
 
Att "certboken" saknar mycket av grundläggande elektronik
har även jag upptäckt.
Därför har jag, som utbildningsansvarig hos SK0MG, tagit
upp tråden med en mycket behövlig "efterbehandling" av
klubbens yngre (kanske även äldre) amatörer med olika
"föreläsningar" eller temakvällar på klubbkvällarna.

"lektionsplaneringarna" skall renskrivas och läggas in på
klubbens hemsida, men under fliken < endast för medlem-
mar >.
Där kommer det nog att samlas den kunskap som en ny-
bliven amatör behöver under de 10 första åren, från
Ohm:s 2 lagar till hållfasthetsberäkning av antennmast.

Det enda som saknas är möjligen laminatetsning, för det
har jag aldrig gjort själv.

Varför kan inte andra klubbar göra något sådant?
Nog har de lärare i medlemskadern?
 
"lektionsplaneringarna" skall renskrivas och läggas in på
klubbens hemsida, men under fliken < endast för medlem-
mar >.

Varför "gömma" det bakom Enbart för medlemmar?

Varför kan inte andra klubbar göra något sådant?
Nog har de lärare i medlemskadern?

Vi i Kalmar Radioamatörsällskap kör även vi vidareutbildning. Vi delar med oss på vår hemsida och är fritt för den som vill att använda.
 
Just därför ska man kanske blogga om sina experiment och dela med sig.

Det viktigaste är faktiskt att påbörja ett projekt och ha det i siktet. Vill du bygga ett slutsteg, så ska du först bestämman frekvensband, in- och utmatad effekt och finsesser. Ska den gå och bygga ut etc?

Alltså, ha en plan och följ den. Just nu så håller jag t.ex. på med en sequencer tillsammans med SM0RVV/Erik. När det är klar så går jag vidare till steg två som är en pre-amp för 2m. Steg tre blir slutsteg för 2m.

På liknande sätt bör du göra en prioritering av dina projekt och beta av dem en och en. Och glöm inte, det är svårare att fixa bra mottagning än uteffekt.

Min prio är som följer.

1: Antenner
2: Pre-amps
3: Fler antenner
4: Datamoder
5: Slutsteg

Så det är bara att börja fundera.

73 de Kai/SM0RCL


Ett problem som jag har stött på, och nu har jag ju faktiskt varit radioamatör rätt länge, är att jag gärna skulle vilja lära mig mer om saker som tex. att bygga slutsteg och hur det faktiskt fungerar.

Men när jag har bett om hjälp för att förstå så har jag fått någon snusförnuftig kommentar att det står i en bok att det är bara att läsa sig till eller att det hela slutar i någon teoretisk förklaring.

Problemet är att det är inte så lätt att läsa sig till allt och jag har kanske inte 100% kunskap om hur vissa saker fungerar. Varför kan man inte bara inse att om man hjälper någon lite mer "hands on" så kanske man för något av kunskapen vidare.
 
Vi i Kalmar Radioamatörsällskap kör även vi vidareutbildning. Vi delar med oss på vår hemsida och är fritt för den som vill att använda.

Det är även så att vi delar med oss av erfarenheten av att bedriva kursverksamhet, både Tore -CBS och jag har varit och berättat om den utbildningsverksamhet som vi bedriver inom KRAS på SSA-årsmöte och hos en hel del föreningar och nu håller även Johnny -UCZ på att starta någon form av kursverksamhet i Blekinge.

KRAS har även delat ut lödpennor och haft lödutbildning på utvalda grundskolor där det finns intresse att ge en bra teknikutbildning. I egenskap av gymnasielärare så har jag och mina kollegor löpande samarbetsprojekt med utvalda grundskolor. Även om det inte syns ännu i medlemsansökningar till KRAS så märks det tydligt på ansökningarna till gymnasiet där vi är den enda yrkeslinjen i området som har fullt (48 st) antal sökande och för första gången på kanske 15 år har vi nu ett projektarbete som handlar om grundläggande radioteknik. Vi har även haft inspiration från radiomuseet i Göteborg och tittat på en del intressanta skolprojekt. Jag är övertygad att detta är ett betydligt mer kreativt och intressantare sätt att få personer som verkligen är intresserade av att komma till vår hobby.

Med lite nytänkande kan man alltid finna vägar att inspirera andra att skaffa sig mer kunskap och därmed få ett större utbyte av sin hobby, men det gäller att det finns ett intresse att hålla föreningsverksamheten vid liv, man måste hjälpas åt och bjuda på den kompetens som alla alltid har någon del av.

Vill man inte rekrytera nya medlemmar som första uppgift kan man starta vidareutbildning för föreningens medlemmar. Det faktum att dagens utbildning inte räcker till för att få nya amatörer aktiva på banden behöver inte innebära att man bara ger upp... Nä, kasta det standardiserade utbildningspaketet och ge en utbildning som är värd namnet såsom vi gjorde förr i radioklubbarna och hjälp nybörjarna att hitta kunskapen. På köpet har ni chansen att få en fungerande föreningsverksamhet.
 
Vi delar med oss på vår hemsida och är fritt för den som vill att använda.
All heder till KRAS för att ni gör det. Jag har samlat på mig all info jag kunde hitta om KRAS tranceivern, och håller på och bygger den hemma. Vi får se om det kanske kan utmynna i ett utbildningsprojekt i Stockholm så småningom, men oavsett hur det går med det så har jag roligt under tiden :)
Dessutom kommer den, pedagogiskt uppkopplad på några träbitar med tillhörande schema, vara bra för praktiska demonstrationer när vi kör lektioner i kretsteori under grundutbildningen!

/Lars
 
SM7MCD:

Citat #43 Twin-Koax:
Nu blir det bara allt mer märkligt. Du vill veta hur allt fungerar, men du vill inte kunna något... Är du säker på att det är du själv som frågar?

Jag vill inte inleda någon debatt, bara påpeka att leva som vi lär. Ibland måste man. För att bli tagen på allvar. "Man lär så länge man har elever". Fortroende grundas inte på pekpinnar. Jag är inte professionell lärare, men har några betyg i psykologi. En fråga är aldrig för dum att ställas. Därför instämmer jag i andemeningen med denna tråd. Vi var/är alla nybörjare. Men hur högt eller lågt ska vi ställa kraven på baskunskaper ?
Enligt min mening är ingångskraven i underkant låga i nuläget. Vi MÅSTE kräva elementära kunskaper i el-lära. Ohms lag, skillnaden mellan likström & växelström, induktans/kapacitans, antenner. "Hur tillverkar man en antenn" ? Tro mig eller inte, jag har stött på frågan av nyblivna certifierade.
Vi gör inte hobbyn en tjänst med för lågt ställda krav.
Vem ska tillföra denna kunskap ? Ham.Se ? Grundskolan ? Självstudier ? Föreningsaktiviteter ?

Framför allt, vi som tror oss veta vad vi pratar om, översitterier och "besserwisser"-kommentarer tillför bara ett löjets skimmer.

Konstruktiv kritik är alltid av godo. Till gagn för oss alla, såväl nybörjare som "gamla" hundar som inte lärt sig sitta vackert.

Tyvärr har jag inget allmänt accepterat svar. Jag har mina åsikter, men lämnar frågan öppen för vidare diskussion. Ok, på sätt & vis vis debatt, men inte någon polemik. Förslag.

TNX / Sparky
 
Det är bra att tekniken, brist på utbildning och kunskaper sätts i fokus även i denna tråden eftersom "tillräckliga kunskaper" är en förutsättning för att kunna utöva amatörradio och få utbyte av hobbyn.

Men frågan är hur stort intresset från nybörjarhåll egentligen är för att förkovra sig efter att veckoslutskursen avslutats och certifikatet anlänt. Det är ju inte så att nybörjarna står i kö precis för att gå en kurs på de lokala klubbarna. Inte heller finns det så många eldsjälar kvar som är beredda att ställa upp som kursledare. KRAS-folket är ett undantag och även om de inte är ensamma i världen så finns det inte många som skulle vara beredda att jobba så hårt och målinriktat som dom nu gör.

Ponera att en typisk veckoslutskurs ger tio nya amatörer. Hur många av dessa har radioteknik som hobby, d v s verkligen vill lära sig mer om det tekniska, självmant. Är det åtta av dom tio eller bara en. Två kanske. Vad tror vi om det?

De flesta nya är inte heller aktiva i någon lokalklubb och blir då hänvisade till att söka svar på sina frågor via Internetforumen.

Jag läste VAO:s inlägg där han skriver att han vill lära sig att bygga slutsteg etc och vill göra det "hands on" på något sätt. Han vill inte få snusförnuftiga kommentarer och tips om lämpliga böcker eller teoretiska förklaringar. Jag har tänkt mycket på det han skriver ty det är nog ganska typiskt för hur många tänker idag. Jag säger nu inte att han har fel utan snarare att jag ser ett problem i hur JAG skulle kunna hjälpa honom om jag nu bestämmer mig för det.

Hur skall jag och andra kunna hjälpa VAO i verkligheten? Jag har liksom många andra som varit aktiva i hobbyn har byggt massor av slutsteg och behärskar ämnet ganska bra. Så är det nog. VAO bor inte här i Lund och det jag ev kan hjälpa till med blir då att rekommendera lämplig litteratur, tips på byggen som finns på nätet, länkar och allmänna råd och dåd. -Börja att läsa om slutsteg i ARRL Handbook. Är det ett bra råd?

Andra har frågat om dipoler och sysselsatt nästan alla"old timers" här på Ham.se i hundra inlägg där allt har förklarats i minsta detalj ända ner till huruvida isoleringen påverkar eller inte. Ibland har jag deltagit med synpunkter och tips men ofta nöjer jag med att läsa som de flesta här på Ham.se gör.

Det var bara några lösryckta funderingar på vad vi håller på med och varför vi skriver en massa inlägg på nätet när vi i stället kunnat sitta i lugn och ro och löda, läsa böcker, räkna ut kretsar, delta i klubbmöten, sätta upp nya och bättre antenner, jaga DX, lära telegrafi, ringa till någon kompis, träffas mellan fyra ögon och verkligen ta i tu med projekten hands on.

Drapan var inspirerad av Sparkys inlägg som jag tyckte hade några poänger i det han skrev. :)

/Bengt
 
Last edited:
Ett problem som jag har stött på, och nu har jag ju faktiskt varit radioamatör rätt länge, är att jag gärna skulle vilja lära mig mer om saker som tex. att bygga slutsteg och hur det faktiskt fungerar.

Men när jag har bett om hjälp för att förstå så har jag fått någon snusförnuftig kommentar att det står i en bok att det är bara att läsa sig till eller att det hela slutar i någon teoretisk förklaring.

Problemet är att det är inte så lätt att läsa sig till allt och jag har kanske inte 100% kunskap om hur vissa saker fungerar. Varför kan man inte bara inse att om man hjälper någon lite mer "hands on" så kanske man för något av kunskapen vidare.

Om jag ändå skulle våga rekommendera en bok så skulle det bli denna.
Den har hjälpt mig att förstå mer.

Experimental Methods in RF Design [With CDROM] - Wes Hayward - Bok (9780872599239) | Adlibris Bokhandel - Alltid billigt, alltid fraktfritt
 
Jag läste VAO:s inlägg där han skriver att han vill lära sig att bygga slutsteg etc och vill göra det "hands on" på något sätt. Han vill inte få snusförnuftiga kommentarer och tips om lämpliga böcker eller teoretiska förklaringar. Jag har tänkt mycket på det han skriver ty det är nog ganska typiskt för hur många tänker idag. Jag säger nu inte att han har fel utan snarare att jag ser ett problem i hur JAG skulle kunna hjälpa honom om jag nu bestämmer mig för det.

Hur skall jag och andra kunna hjälpa VAO i verkligheten? Jag har liksom många andra som varit aktiva i hobbyn har byggt massor av slutsteg och behärskar ämnet ganska bra. Så är det nog. VAO bor inte här i Lund och det jag ev kan hjälpa till med blir då att rekommendera lämplig litteratur, tips på byggen som finns på nätet, länkar och allmänna råd och dåd. -Börja att läsa om slutsteg i ARRL Handbook. Är det ett bra råd?

=)

Jag vill bara säga att jag är inte negativ till att läsa mig till saker, jag har läst mig till hur man bygger interface och annat som jag byggt. Har experimenterat med antenner och till och med byggt om wookpannans lock (till min XYL's förtret) till en 23cm antenn med diskutabelt resultat. Har till och med tillskansat mig kunskap om vissa saker. Men det är när man stöter på problem och när jag ställer mig frågan; varför ska jag göra så eller hur ska jag göra för att få en bra lösning, och hur fungerar det egentligen?
Man skulle behöva ett bollplank som kanske lite mer didaktiskt metodiskt förklarar saker och inte bara säger rappakalja som jag med min kunskap inte förstår och sedan låter saken rinna iväg.

Jag har en lärarutbildning i botten och det som jag verkligen jobbade med som lärare var att försöka att få eleverna att förstå vad jag menade och lägga mig på elevens nivå, hitta olika infallsvinklar på problem.

Eftersom jag inte har någon elektronikbakgrund så är förståelsen inte den största, utöver grundläggande elektronik, (även om mitt jobb faktiskt är att sälja komponenter) i allt som har med elektronik att göra. Jag kan läsa ett schema och läsa texten till, till och med cadda enkla kretskort.



På liknande sätt bör du göra en prioritering av dina projekt och beta av dem en och en. Och glöm inte, det är svårare att fixa bra mottagning än uteffekt.

Oja, jag har prioriteringar, speciellt nu när jag har flyttat till ett QTH som man faktiskt kan jobba lite med. Men vissa saker har jag redan så jag har väll kanske lite annan prioriteringslista. ;)
 
Last edited:
Back
Top