Newsflash: Not Everyone Is Going to Be an Expert | AmateurRadio.com
Även kommentarerna till inlägget är läsvärda.
Även kommentarerna till inlägget är läsvärda.
Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
T.o.m. idrotten med sitt elittänkande har förstått att ungdomsverksamhet och korp-serier är nödvändiga för att skapa jordmån och lust för att odla fram talanger för sina elitserier.
"lektionsplaneringarna" skall renskrivas och läggas in på
klubbens hemsida, men under fliken < endast för medlem-
mar >.
Varför kan inte andra klubbar göra något sådant?
Nog har de lärare i medlemskadern?
Ett problem som jag har stött på, och nu har jag ju faktiskt varit radioamatör rätt länge, är att jag gärna skulle vilja lära mig mer om saker som tex. att bygga slutsteg och hur det faktiskt fungerar.
Men när jag har bett om hjälp för att förstå så har jag fått någon snusförnuftig kommentar att det står i en bok att det är bara att läsa sig till eller att det hela slutar i någon teoretisk förklaring.
Problemet är att det är inte så lätt att läsa sig till allt och jag har kanske inte 100% kunskap om hur vissa saker fungerar. Varför kan man inte bara inse att om man hjälper någon lite mer "hands on" så kanske man för något av kunskapen vidare.
Vi i Kalmar Radioamatörsällskap kör även vi vidareutbildning. Vi delar med oss på vår hemsida och är fritt för den som vill att använda.
All heder till KRAS för att ni gör det. Jag har samlat på mig all info jag kunde hitta om KRAS tranceivern, och håller på och bygger den hemma. Vi får se om det kanske kan utmynna i ett utbildningsprojekt i Stockholm så småningom, men oavsett hur det går med det så har jag roligt under tidenVi delar med oss på vår hemsida och är fritt för den som vill att använda.
Ett problem som jag har stött på, och nu har jag ju faktiskt varit radioamatör rätt länge, är att jag gärna skulle vilja lära mig mer om saker som tex. att bygga slutsteg och hur det faktiskt fungerar.
Men när jag har bett om hjälp för att förstå så har jag fått någon snusförnuftig kommentar att det står i en bok att det är bara att läsa sig till eller att det hela slutar i någon teoretisk förklaring.
Problemet är att det är inte så lätt att läsa sig till allt och jag har kanske inte 100% kunskap om hur vissa saker fungerar. Varför kan man inte bara inse att om man hjälper någon lite mer "hands on" så kanske man för något av kunskapen vidare.
Jag läste VAO:s inlägg där han skriver att han vill lära sig att bygga slutsteg etc och vill göra det "hands on" på något sätt. Han vill inte få snusförnuftiga kommentarer och tips om lämpliga böcker eller teoretiska förklaringar. Jag har tänkt mycket på det han skriver ty det är nog ganska typiskt för hur många tänker idag. Jag säger nu inte att han har fel utan snarare att jag ser ett problem i hur JAG skulle kunna hjälpa honom om jag nu bestämmer mig för det.
Hur skall jag och andra kunna hjälpa VAO i verkligheten? Jag har liksom många andra som varit aktiva i hobbyn har byggt massor av slutsteg och behärskar ämnet ganska bra. Så är det nog. VAO bor inte här i Lund och det jag ev kan hjälpa till med blir då att rekommendera lämplig litteratur, tips på byggen som finns på nätet, länkar och allmänna råd och dåd. -Börja att läsa om slutsteg i ARRL Handbook. Är det ett bra råd?
På liknande sätt bör du göra en prioritering av dina projekt och beta av dem en och en. Och glöm inte, det är svårare att fixa bra mottagning än uteffekt.