Bra dator för remotekörning?

SM0NOR

Well-Known Member
Vad rekommenderar ni för dator till remotekörning?
Den jag har nu verkar vara känslig för RF. Med feriter på ingående kablar så blir det bättre men 80 och delvis 40 är fortsatt dåligt.
Det hela yttrar sig som att funktioner låser sig när man kör radion med mjukvaran. Tex kan man inte gå tillbaka till RX, vilket inte är så bra.
Känns som att datorn är dåligt tätad. Nån mer som upplevt detta?
 
Jag antar att det är den fjärrstyrda datorn som avses? Är det en klassisk "kontorsdator" eller en bärbar? Normalt är väl moderkort etc inom nån sorts skärm i alla datorer (själva lådan eller nån extra plåt) och som du är inne på är vägen in ofta kablaget. Kabeldragning och avstörningsdrosslar blir ju viktiga faktorer, liksom hur jordning av datorn sker. Det är nog nästan enklare att jobba med att förbättra "RF-miljön" och datorns känslighet, än att gissa på vilken sorts dator eller vilket märke som vore bäst.
 
Erfarenhetsmässigt är inte datorer avsedda för "konsumentbruk" tillräckligt bra skärmade
för att klara höga fältnivåer. Det krävs bra skärming och filter både på kraftmatning och signalledningar för att handskas med sådant.

Utan att veta hur omgivningen ser ut i detalj är det vanskligt att ge råd, men allmänt sett
är det viktigt att datorn sitter i en metallåda som har bra förbindning med kabelskärmarna.
Sedan hjälper galvanisk isolation med LF-transformatorer och optokopplare mycket.

Man behöver tänka i "zoner" där genomgående ledningar får skärmarna jordade och ledningarna filtrerade där de passerar. Även utformningen av antennsystemet inklusive matarledning kan få ett stort inflytande.
 
De sammanlagda EMC-egenskaperna för ett system ödeläggs skrämmande lätt av en enskild brist.
HDMI/DP/DVI-kablage är ökända för sina usla skärmningsegenskaper. Förmodligen är USB-sladdar
lika dåliga.
Jag kan tro att det är bra att försöka reda ut var HF:en slinker in men det kanske inte är så lätt. Kanske
är det lite enklare att i stället kolla, med en sniffprobe och/eller strömprobe, var det läcker ut störningar
och täta där. Kommer det inte ut något så bör det inte läcka in heller. I alla fall minskas risken.
Offra kablage genom att skära upp kontaktdon och undersök om skärmen är bra ansluten, dvs 360 gr
hela vägen från kabelskärm till ett kontaktdon som också är skärmat hela vägen. Inget fusk med
trådsnuttar, oavsett hur korta de är. I många fall används i amatörsammanhang USB/RS232-konverters för
att nyckla/styra PTT. Om till äventyrs USB-kontakten och kabeln är bra så blir nästa fråga om plastklumpen
med RS232-delen också är helt skärmade osv. Ofta styr väl RS232 sedan en optokopplare till sändaren. Där är
det nog lämpligt att filtrera signalerna för att hindra att det kommer in HF bakvägen till interfejset och datorn.
Kanske helt sonika slänga in USB/RS232-grejen i en skärmbox och låta USB-kabelns skärm få jordas i en förskruvning
där en den går in i boxen. Sedan en skärmvägg i boxen med genomföringsfilter för styrsignalerna. Då uppnår
man de klassiska EMC-åtgärderna "skärmning, filtrering och zonindelning" i alla fall för interfejset. En sådan
åtgärd funkar ofta. Om inte något annat påverkas.
Kanske kan man bygga en komplett skärmad enhet med en liten USB-hub, ljudkort och USB/RS232 enligt
EMC-konstens alla regler med filtrerat gränssnitt till omvärlden (dvs radion).
 
Jag antar att det är den fjärrstyrda datorn som avses? Är det en klassisk "kontorsdator" eller en bärbar? Normalt är väl moderkort etc inom nån sorts skärm i alla datorer (själva lådan eller nån extra plåt) och som du är inne på är vägen in ofta kablaget. Kabeldragning och avstörningsdrosslar blir ju viktiga faktorer, liksom hur jordning av datorn sker. Det är nog nästan enklare att jobba med att förbättra "RF-miljön" och datorns känslighet, än att gissa på vilken sorts dator eller vilket märke som vore bäst.
Ja, det är en gammal i3:a i plastchassi.
Testade med min premium-laptop från Microsoft. Inte tillstymmelse av störningar. Men den är för fin för att ställa som remote-åsna :)
 
Erfarenhetsmässigt är inte datorer avsedda för "konsumentbruk" tillräckligt bra skärmade
för att klara höga fältnivåer. Det krävs bra skärming och filter både på kraftmatning och signalledningar för att handskas med sådant.

Utan att veta hur omgivningen ser ut i detalj är det vanskligt att ge råd, men allmänt sett
är det viktigt att datorn sitter i en metallåda som har bra förbindning med kabelskärmarna.
Sedan hjälper galvanisk isolation med LF-transformatorer och optokopplare mycket.

Man behöver tänka i "zoner" där genomgående ledningar får skärmarna jordade och ledningarna filtrerade där de passerar. Även utformningen av antennsystemet inklusive matarledning kan få ett stort inflytande.
Jag är rädd för att den för ändamålet avsedda datorn är en gammal utrangerad burk i plast.
Men jag har fler burkar på skrothyllan. Jag får kanske testa mig fram :)
 
Jag tror inte att jag avslöjar några försvarshemligheter när jag nämner, att "datorstyrning" av radiostationer även inom Hemvärnet skapar visst huvudbry. Jag lämnar frågor om val av OS och hårdvara till läsarens mardrömmar, men kan nämna att många funktionsproblem helt enkelt härrör från "HF i shacket" (läs: tältet). Det, i sin tur, härrör enligt min mening från konflikten mellan förmodat bredbandiga antenner och användning av ett brett frekvensspektrum, både på HF och VHF, med samma antenner. Detta i kombination med att man inte har tid/materiel/kunskap nog, för att bekämpa CM-strömmar och bristfällig jord etc, gör att datorerna lever i en "jobbig miljö". Till skillnad från en äkta remotestyrning, finns ju dessutom operatörer på plats, som fångar upp RF-fält samtidigt som de står med pekfingret på pekplattan... Det är inte lätt, alla gånger...

På hemmaplan har jag kört en del PSK31, med en helt ordinär laptop (en antik Fujitsu-Siemens) placerad precis bredvid rigen, ansluten med ett SignaLink-modem. Trots fullständig avsaknad av någon form av "jord" vid operatörsplatsen, har det inte uppstått några datorrelaterade problem, vilket jag är lite förvånad över. Troligen har det att göra med att antennen är en TFD och det som inte strålar ut äts upp av termineringen och bidrar till den globala uppvärmningen, snarare än trilskas med datorn.
 
Troligen har det att göra med att antennen är en TFD och det som inte strålar ut äts upp av termineringen och bidrar till den globala uppvärmningen, snarare än trilskas med datorn.
Genom T2FD dåliga verkningsgrad på låga frekvenser genererar den inte närmelsevis så starka närfält som en resonant antenn gör.

Då blir kopplingsfaktorn till omgivningen betydligt lägre, vilket förbättrar EMC-situationen påtagligt. Den optimala lösningen är då givetvis att köra i en konstlast, vilket helt eliminerar risken både att störa sig själv och andra samt även att riskera att få mottagningen störd. :)

Jag erinrar mig SM6APQ (SK) visdomsord om T2FD, G5RV m.fl. att han uppmuntrade användningen av sådana, eftersom de minskade QRM-nivån för andra amatörer.
 
Last edited:
Genom T2FD dåliga verkningsgrad på låga frekvenser genererar den inte närmelsevis så starka närfält som en resonant antenn gör.

Då blir kopplingsfaktorn till omgivningen betydligt lägre, vilket förbättrar EMC-situationen påtagligt. Den optimala lösningen är då givetvis att köra i en konstlast, vilket helt eliminerar risken både att störa sig själv och andra samt även att riskera att få mottagningen störd. :)

Jag erinrar mig SM6APQ (SK) visdomsord om T2FD, G5RV m.fl. att han uppmuntrade användningen av sådana, eftersom de minskade QRM-nivån för andra amatörer.
Jo, jag är bekant med antenntypens tillkortakommanden :). Men fördelen är att det som går ut i matarledningen kommer i alla fall inte tillbaka och skrämmer utrustningen...
 
Om det finns alternativ mjukvara för Linux så är en Raspberry Pi ingen dum lösning. Det finns plåthöljen på marknaden och totala kostnaden blir inte så blodig.

Gäller bara att få tag på ett störningsfritt nätagg.
 
Det är ganska lätt att få tag på billiga kompakta begagnade kontorsdatorer idag.
För den som har svårt för Linux (t.ex. jag) så tänker jag att en sådan ofta är ett bättre alternativ än en Raspberry Pi. Dessa datorer brukar också vara ganska välbyggda med sina plåtchassin.
Har själv inte provat (än) men har lite lösa funderingar på att bygga mig en lyssningsstation med en SDRPlay RSPdx. Så i mitt fall är det viktigt att det i så fall inte läcker ut någon HF från datorn.
 
Alternativ 1 är att hitta ett beg serverchassie som har plats för något av standard-moderkorten ATX, EATX, etc. där man kan flytta in kraftagget och få plats med en filtrerad IEC-kontakt för 230V. Finns sedan möjligheter att använda kablerade USB-don för KBD, Mus, etc som har bra metallkontakt med chassiet kan man även trä ferritklampar runt kablarna in till MB. De kvarvarande anslutningarna som måste gå via bakplanet kan däremot bli problem. Får lösas från fall till fall. Jag bytte tex. ut monitorn då den som först användes störde upp på VHF...

Alternativ 2 är något begagnat. Kontorsdatorer brukar inte vara direkt upphetsande, vare sig prestanda eller EMC-egenskaper men fördelen är att de oftast är små. Inga av de jag hittat på loppisar eller beg-datorsajter har hållit någon längre tid.

Egna erfarenheter av HP's äldre workstations typ Z620 är bra. Nackdelen är att de är "något" utrymmeskrävande. De var ambitiöst byggda med exvis RFI-tätat sidolock och kan hittas till låga priser på begmarknaden. Fördelen med dessa är att kontorsfolket och ungdomarna ratar dom. "Xenon"-processorer som inte kan överklockas och special-DDR-minnen är inget som lockar. De begagnade jag hittat med en W7-etikett på gick utmärkt att efter att ha investerat i en fräsch SSD ladda hem och aktivera en W10 Pro (!) gratis.

Rekommenderar en titt på eBay.de. Utbudet av begagnade workstations från tyska handlare är enormt. Att jag fastnade för HP var att de supportas fortfarande med BIOS och drivrutiner trots att exvis Z620 slutade tillverkas för många år sedan.

På arbetsplatsen köptes ett antal "NUC"'ar. Flertalet drabbades av nätaggsproblem. Avsaknad av adekvat kylning var heller ingen bra lösning ur tillförlitlighetssynpunkt.
 
Vi har också ett par NUC som köptes in till jobbet, förutom avsaknaden av tillräckligt med USB portar så har de vi har funkat riktigt bra faktiskt.

Vill man ha mera "proffs" så är HP' proliant serie mycket trevliga och driftsäkra. Köper man en L CPU och två 16GB stickor + SSD så blir strömförbrukning under 40W.. Tex gen8 finns på ebay för struntsummor.
Visserligen tänkt som servrar men det är väl en server funktion som efterfrågas ;)

Jag har testat en Dell SFF 7010 med Gen4 i5 och 8Gb minne som server. Den går stabilt än, har delta fläktar och känd tillverkare av nätagg. så BORDE stå pall ett tag.

Ska den stå "olägligt" till så hade jag valt serverhårdvaran och Linux eller Windows server. Så man minimerar problem och intervallet på handpåläggningen.
 
Last edited:
Nu är jag inte aktiv med remotekörning, men, som antytts tidigare, vet jag hur man "datorstyr en rig", även om man är i samma rum/hus/ort. Det är svårt att tänka sig, att just kontroll av en rig, eller styrning av en SDR skulle vara dimensionerande för den datorkraft som behövs. Servermjukvara rent generellt, är inte heller extremt krävande. Det som kan dimensionera i många fall, är antalet klienter som ska servas samtidigt. Vid enskild styrning av egen rig är det kanske inte nån direkt rusning, kan man tänka. För en "remote-dator" skulle jag kunna tänka mig att vadsomhelst som har möjlighet att köra 64-bitars OS och mjukvara, och har hyfsat tilltaget RAM, kan klara jobbet. I dagens läge är det oftare operativsystemet som sätter hårdvarukraven, än den faktiska nyttomjukvaran.

Jag föreställer mig att problemen på remoteplatsen är relaterade till RF i rummet och datorns mostståndskraft mot detta. Motåtgärderna bör nog sättas in i det sammanhanget, snarare än att fokusera på datorns kapacitet. Att skärma och dämpa störningar är nog steg ett...

Sen är det så klart så, att äldre serverhårdvara byggdes för att funka i en tuff miljö, kanske med andra maskiner tätt inpå och en mängd olika anslutningar, så hittar man nåt i den vägen att köra med, är det ju inte fel...
 
I "serverhallen" står en HPE ML350P-G8 inköpt från en auktionssajt för en billig penning.
"Saknar diskar" stod det i annonsen men den var komplett. Även en fin RAID-controller
fanns i. Pga fåfänga kompletterades den med en 2:a CPU, 4:e fläkten och fullt med minne.
petades i. Allt detta detta en bråkdel av vad ny hårdvara kostar.

Jag har den som lagringsmaskin för konsultverksamhetens kunder.
När väl operativet lästs in håller den en diskret låg ljudnivå, fullt acceptabel
att kunna has i en kontorsmiljö.

Nackdelen med HP's servrar är att man splittrade HP i HP (PC) och HPE (Servrar)
där HPE varit betydligt njuggare att låta folk utan underhållsavtal ladda ner drivrutiner.

Jag skickade ett litet surt mail till HPE och utgjöt kritik över det faktum att man
riskerade göra utgången men fullt användbar hårdvara oanvändbar, något som i dessa miljömedvetna tider
är olämpligt.

Om det mailet resulterade i någon policyändring vet jag inte men av någon anledning gick det
en kort tid senare att tanka hem BIOS, Servicepackar, drivrutiner, iLO/IPMI mjukvaror etc. Hmm...

För den som inte stiftat bekantskap med professionella servrar är iLO/IPMI funktionen mycket användbar.
Servrar och arbetsstationer utrustade med detta har en "egen" inbyggd hemsida som kan användas
till att kunna fjärrstyra maskinen, hålla koll på hårdvaran som spänningar, effektförbrukning,
temperaturer innanför skalet, uppdatera BIOS, etc. Interfacet kan använda egen dedikerad
nätverksport alternativt dela med någon av ofta flera andra.

ML350P-G8, 19" hög, 30+ kg. Men den drar inte mer än ca 70W under drift med låg belastning. Och den har utmärkt fjärrdiagnos.

Proliant.JPG
 
De datamängder som hanteras i en fjärrmanöverapplikation
försvinner helt jämförda med det overhead som operativet genererar.

Vet man vad man gör så går det att få helt tolerabla realtidsegenskaper
på själva manöverprotokollet även över en 2400 bps seriell förbindelse.

Något helt annat blir det när man ska överföra både trafiken i form av VoIP och spektrum i form av ett "vattenfall".

Som konstruktör och integratör av fjärrmanöversystem för professionellt bruk är min erfarenhet att ett par hundra byte stora datastrukturer räcker för alla ändamål som jag hittills råkat ut för, Vill man ha återmatning av visuella data i riktig realtid blir det lätt hundratals kilobyte, men det bleknar i jämförelse med de tiotals eller hundratals megabyte som hanteras av ett OS i dag.
 
De datamängder som hanteras i en fjärrmanöverapplikation
försvinner helt jämförda med det overhead som operativet genererar.

Vet man vad man gör så går det att få helt tolerabla realtidsegenskaper
på själva manöverprotokollet även över en 2400 bps seriell förbindelse.

Något helt annat blir det när man ska överföra både trafiken i form av VoIP och spektrum i form av ett "vattenfall".

Som konstruktör och integratör av fjärrmanöversystem för professionellt bruk är min erfarenhet att ett par hundra byte stora datastrukturer räcker för alla ändamål som jag hittills råkat ut för, Vill man ha återmatning av visuella data i riktig realtid blir det lätt hundratals kilobyte, men det bleknar i jämförelse med de tiotals eller hundratals megabyte som hanteras av ett OS i dag.
Faktiskt, på mitt eget remote system med 2 Raspberry Pi system så är det ännu lägre. Det är audio överföringen som tar bandbredd men jag använder mig av en Opus baserad audiolänk som inte heller tar så mycket bandbredd. Använder 4G kontantkort från stugan så låg bandbredd var ett designkriterium :)

Det finns en tråd om mitt system begravt någonstans här på ham.se.
 
Last edited:
En ordinär hemdator i normalt midi-chassi är nu införskaffad för en billig penning. Denna är betydligt mer plåtinklädd än plastlådan jag har nu. En sväng till remoten på söndag och installation i samband med det.
Återkommer med rapport!
 
Vad rekommenderar ni för dator till remotekörning?
Om du kan tänka dig Linux så har jag goda erfarenheter av Raspberry Pi i en plåtlåda, med ferriter på alla ledningar in- och ut, samt jordning via en av usb-kontakternas hölje.
 
Back
Top