I "serverhallen" står en HPE ML350P-G8 inköpt från en auktionssajt för en billig penning.
"Saknar diskar" stod det i annonsen men den var komplett. Även en fin RAID-controller
fanns i. Pga fåfänga kompletterades den med en 2:a CPU, 4:e fläkten och fullt med minne.
petades i. Allt detta detta en bråkdel av vad ny hårdvara kostar.
Jag har den som lagringsmaskin för konsultverksamhetens kunder.
När väl operativet lästs in håller den en diskret låg ljudnivå, fullt acceptabel
att kunna has i en kontorsmiljö.
Nackdelen med HP's servrar är att man splittrade HP i HP (PC) och HPE (Servrar)
där HPE varit betydligt njuggare att låta folk utan underhållsavtal ladda ner drivrutiner.
Jag skickade ett litet surt mail till HPE och utgjöt kritik över det faktum att man
riskerade göra utgången men fullt användbar hårdvara oanvändbar, något som i dessa miljömedvetna tider
är olämpligt.
Om det mailet resulterade i någon policyändring vet jag inte men av någon anledning gick det
en kort tid senare att tanka hem BIOS, Servicepackar, drivrutiner, iLO/IPMI mjukvaror etc. Hmm...
För den som inte stiftat bekantskap med professionella servrar är iLO/IPMI funktionen mycket användbar.
Servrar och arbetsstationer utrustade med detta har en "egen" inbyggd hemsida som kan användas
till att kunna fjärrstyra maskinen, hålla koll på hårdvaran som spänningar, effektförbrukning,
temperaturer innanför skalet, uppdatera BIOS, etc. Interfacet kan använda egen dedikerad
nätverksport alternativt dela med någon av ofta flera andra.
ML350P-G8, 19" hög, 30+ kg. Men den drar inte mer än ca 70W under drift med låg belastning. Och den har utmärkt fjärrdiagnos.