Bra eller dålig lösning på att blanda 2- och 70-antenn i samma mast?

SM6WCQ

Member
Hej!

Jag funderar på hur jag på bästa sätt ska utnyttja mitt topprör (som jag inte har köpt in än och inte vet hur långt jag ska ha än) i min mast (som jag inte har köpt in än) vad gäller montering av 2- och 70-antenner. Min tanke är att ha en 6m-rikt längst ner, sen en eller flera riktar för 2m och någonstans en eller flera riktar för 70cm. Om man ska montera dem "traditionellt" med 6m längst ner 2m emellan och 70cm längst och ha halva stackningsavståndet på det högre av de två banden plus halva stackningsavståndet på det lägre bandet som minsta avstånd mellan antennerna så kan det bli ett ganska långt topprör som behövs. Hindret är inte inköp, montering av topprör eller dylikt utan en fundering kring vilka vridmoment och annat otyg som kan uppstå. Så till min fråga:

Om man monterar en 70-rikt ganska nära ovanpå (nån halvmeter-meter ist.f. minsta rekommenderade avstånd) en 2m-rikt, men vrider den 90 grader, alltså så att 70-antennen pekar österut när 2m-antennen pekar norrut, får man då en olämplig påverkan på antennerna från varandra, eller blir den monteringen markant bättre än om de är monterar i samma riktning (samma avstånd i höjdled)?

/Markus
 
Last edited:
Kolla runt lite hur t ex stora VHF-stationer i DL och PA gjort. Eller för all del SK7MW som nog har Sveriges blåsigaste QTH. Att montera dom åt olika håll kommer göra dej vansinnig när du kör. Att montera dom åt samma håll är det enda raka, då vänder du rubbet upp i vind när det blåser orkan och får minst vindlast. Hur dom påverkar varann på samma maströr är en hel vetenskap - kolla runt!

Och...du behöver ett sjujäkla topprör för den typen av mast. Räkna minst 60mm av det segaste alurör med typ 8mm godstjocklek du kan hitta..jag hade ett 6m långt specialrör från en metallskrot som man kunde köra stridsvagn på. Det höll igenom 3 orkaner på sydkusten, inkl Gudrun.
 
Last edited:
Tips: kolla på vilka antenner du vill ha, speciellt deras optimala stackningsavstånd för gain resp rena lober för 2x resp 4x . Sen kan du börja räkna och modellera. Har du tur får du plats utan att dom påverkar varann nämvärt..

Och ha inte bråttom när du väljer resp räknar.
 
Har du tur får du plats utan att dom påverkar varann nämvärt..
Det är precis så jag tänker, modellera fram nån konfiguration som driver så lite maströr som möjligt.

Och ha inte bråttom när du väljer resp räknar.
Nä, jag planerar att dra igång inköp i november eller så, så jag vill ha gott om tid för research.
 
Eftersom det är antenner för olika band så kan de inte direkt stackas för samverkan utan tricket här är snarare att se till att de inte förstör för varandra.

Varje antenn för respektive band har sin unika apertur, ofta kallad "capture area", där den negativa påverkan från metalliska föremål på strålningsdiagrammet är mycket stor.

Som jag lärt mig det får det lägre bandets antenn inte finnas inom det högre bandets capture area för minst påverkan.

Det betyder att 2m antennen inte får finnas i 70cm antennens capture area och 6m antennen får inte finnas inom 2m antennens capture area.

Hur man räknar ut aperturstorleken på respektive antenn överlåter jag åt någon annan att besvara, det finns säkert nån kul formel på google :)
 
Back
Top