Bra koaxialkabel

SA0CLI

Well-Known Member
På min arbetsplats, Huddinge sjukhus/Karolinska universitetssjukhuset Huddinge, arbetas det just nu med att förbättra täckningen för mobiltelefoni (4G/LTE, sannolikt bara för Telia, åtminstone initialt), wlan och rakel.

Idag såg jag några inne på mottagningen som höll på med kabel och pratade om antenner, gissa om jag passade på att prata med dem, höra vad det var för typ av kabel de använde, vilket av systemen de arbetade med just då... :-)

Det visade sig att de arbetade med LTE-delen, avstickaren in till vår "lilla" korridor gjordes med den "tunna" 1/2"-kabeln, de längre dragningarna i huskropparna görs med 7/8".

Givetvis frågade jag om de råkade ha några snuttar över som jag kunde få, och det visade sig att de hade det. Tyvärr hade de bockat den ganska hårt för att få ned bitarna i sopsäckarna, men å andra sidan berättade de vilken container de lägger överblivna bitar i.

Jag fick ett par bitar, ungefär ett par meter vardera av den tunna och den grövre kabeln. Det visade sig vara "hardline", alltså kabel med solid skärm, inte fläta eller folie, Draka RFA 7/8"-50 och gissningsvis motsvarande kabel i 1/2" (hittar ingen märkning på de två meter jag fick).

Efter att ha sökt lite ser jag att den grövre kabeln (28 mm ytterdiameter med isolering) vid 450 MHz har en dämpning på 2,44 dB per 100 meter, och klarar 3,8 kW. Vid 5 GHz är dämpningen 9,26 dB per 100 m och den skall tåla 0,97 kW. Vid 10 MHz är det 0,346 dB per 100 m och 27 kW. Tydligen finns kabeln upp till 2,25"...

7/8"-kabeln har ett rör som innerledare, ytterdiameter 9,4 mm enligt datablad, jag mäter innerdiametern till ungefär 8,5 mm, så man kan vifta med en RG58 inuti innerledaren. :-)

Jag önskar att de hade en femtiometers-bit eller två över. ;-)

Halvtummaren RFA 1/2"-50.
Dessa är standardkabalar av god kvalité för installation såväl inomhus som i mast såväl för mobiltelefoni och radiolänk. Kontaktdonen oftast 7/16. De som funkar bäst har levererats från Exir.

Genom inköp i mycket stora volymer är prisbilden verkligen helt annan jämfört med om herr svenssson skulle köpa några meter och kontaktdon över disk. Jag tänker inte gå in på detta dock.

http://www.nkcommunications.com/wp-content/uploads/Draka_Mobile_Networks_Catalogue_2011.pdf

Last edited:
Jag läste databladet för Draka RFA 7/8"-50 där jag hämtade data för den, idag ser jag att den bit jag tog hem är av typen BHF, halogenfri och "fire retardant" (vad är det korrekta svenska begreppet?). Toppeffekten (peak power) är 92 kW (2 1/4"-versionen tål en toppeffekt på nästan 450 kW).

Fascinerande specifikationer jämfört med RG58, och även jämfört med betydligt bättre amatörradio-alternativ som Ecoflex-15+.

Om jag (med hjälp av Googles översättning) inte missförstår helt kan man köpa just den 7/8"-kabel jag fick en bit av, Draka RFA 7/8"-50 BHF, på finska taloon.com för bara €10,32 per meter, och den säljs just per meter och minimiorder borde vara en meter. Omkring 100 kronor per meter är inte farligt dyrt jämfört med t ex Ecoflex-15+ från Limmared, 68 kronor per meter.

Vad gäller kontaktdon verkar det finnas N och 7/16 att välja på, men jag frågade inte vilken typ installatörerna på jobbet använde.

SM5KRI: Varför inte berätta mer om priserna vid inköp i volymer som de flesta här sannolikt inte skulle ha användning för? Även om jag inte kan få de priserna vore det intressant för mig att veta, till exempel om jag skulle försöka ordna samköp av en trumma (500 meter för 7/8"), eller för den del att jämföra med om jag lyckas köpa konsumentmängder.

SM7MMJ: Kul! Tack för tipset. Den container där de sade sig kasta resterna var tom när jag gick hem igår, men jag kommer givetvis att titta där fler gånger, sjukhuset är stort så jag antar att de kommer att hålla på ganska länge med installationen. Mannen jag pratade mest med erbjöd sig att låta bli att vika ihop överblivna bitar och försöka förmedla dem till mig, men jag gissar att det inte gäller alla hans kollegor.

Som SM5KRI skriver så är kontakterna från Exir utmärkta och håller en mycket hög kvalitet,

I de flesta installationer i mast och torn används honkontakter på feederändarna, 7/16 eller N,
till jumperkabel ut till antennen eller inne i teknikutrymmet används då hankontakter.
Att det bara bli korta stumpar över kan förklaras med att man beställer t.ex. 58m 7/8 från leverantören när man behöver en feeder på 46m, de flesta leverantörer skulle nog vilja ha minsta order på 10m.

Det är några år sedan jag köpte koaxialkabel i volym, men erinrar mig att vår entreprenör fick ett pris på
inte fullt 20 kr/m för Andrew 1/2" koax vid en beställning på 1800 m. Detta var dock innan kopparpriserna hade rakat i höjden på allvar.
Skulle tänka mig att 7/8" kabel med moderna flamdämpande höljen i dag ligger runt 35-45 kr/m i lite kvantitet.

7/16 konnektorer fabrikat Spinner till 7/8" Cellflex kan man skaffa för en svensk hundring per styck
(ett fynd) hos Helmut Singer i Tyskland Kategorieliste.

Nya kvalitetskonnektorer utan mängdrabatt ligger nog uppemot en "tusing" per styck.
i konsumentledet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Last edited:
Som SM5KRI skriver så är kontakterna från Exir utmärkta och håller en mycket hög kvalitet,

I de flesta installationer i mast och torn används honkontakter på feederändarna, 7/16 eller N,
till jumperkabel ut till antennen eller inne i teknikutrymmet används då hankontakter.
Att det bara bli korta stumpar över kan förklaras med att man beställer t.ex. 58m 7/8 från leverantören när man behöver en feeder på 46m, de flesta leverantörer skulle nog vilja ha minsta order på 10m.

Det gick alltid åt lite mer än man tror, man får räkna på kabelvägar inom och utomhus och Ibland kan det löna sig att köpa en hel trumma och komma undan kapningsavgifter m.m.

Tänk på att korta stumpar (Några meter) 7/8" Kabel är perfekta att göra loopantenner av, så skrotcontainers med stumpar är i det fallet en guldgruva om man vill experimentera.

Exempel: 14-30 MHz Magnetic Loop Antenna , Magnetic Butterfly Loop from Hard-line ,

Har man en tillräckligt lång stump kan man tillverka ett enkelt spärrfilter för till exempel FM rundradio eller personsökare.
Räkna först ut längden, klipp till en rund skiva av kopparplåt med hål i mitten för mittledaren och löd fast denna mot skärm och mittledare i ena änden så blir det en riktigt bra kortslutning.

7/8" eller gärna grövre kan på samma vis användas, tillsammans med en högvärdig trimkonding, i en mycket bra kvartsvågs ingångskrets på ett ett hf-steg med GaAs-FET för 144 MHz. Skumfylld blir längden 28 cm om jag minns rätt. Hittar ej beskrivingen, men det bör ha varit i DUBUS. Använd gärna silverhaltigt lödtenn. Stumpar av god koax sparar man alltså gärna.

Liten uppföljning:

Jag har pratat mer med kabeldragarkillarna från Locum och fått veta att de använde N-kontakter.

I ett av de underjordiska källarplanen på sjukhuset, som mest består av långa korridorer, har man använt läckande kabel, samma tanke som tunnelradion i tunnelbanan. Draka tillhandahåller läckkabel i samma stil som snuttarna jag har fått tag på.

Hej!

Jag känner mig på gränsen till dum... kan inte hitta rätt kontakt hos Helmut!
Vill få tag i kontaker till Draka RFA 7/8-50.
Hilfe, Bitte!

Hej!

Roy, min fru (som är händig med stickorna) menar på att det blir svårt att sticka eller för den delen virka koaxialkontakter.
Måhända har du tips eller till och med en stickbeskrivning?

Nja.. SM6OID, jag har beskrivning på hur man virkar nymfer för harrfiske. Dvs. ytterst små "strumpor" man träder över diminutiva flugfiskekrokar i storlek 12-16 (de senare mindre än halva lillfingernageln). Konstruktionen är tänkt att imitera våra små flygfän i subimagostadiet.

En skärmstrumpa busenkel vid jämförelse, men jag föredrar att använda andra tekniker än stickor och virknålar när jag binder mina flugor. Emellertid har jag ändå övning inom området. När jag var fem år ville jag hjälpa min syster att virka och fick en egen virknål och ett garnnystan. Efter att ha virkat fem meter snöre tröttnade jag dock och har aldrig riktigt återfunnit intresset igen...

Back