Bra koaxskalare?

SM0NOR

Well-Known Member
Hej!
Vad använder ni för koaxskalare som faktiskt fungerar? Jag behöver skala RG316 reflon koax.
Såklart går det med skalpell, pytte-pincetter och massor av tålamod. Men om jag typ skall skala 50 stycken? Vad andvänder ni?
 
Hej jag har några sådanna här Corex avskalare med utbytbara backar men det är proffs grejjer
dom här har jag hittat på tradera

Har provat med dom här lågpriskoax skalarna som man hittar lite överallt som på Biltema typ men diametern
på typ en Rg 58 varierar så det blir ett himla justerande på knivarna i verktygen innan man skär igen skärmen
och skär för mycket
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Views: 20
Last edited:
Hade turen att hitta några Abiko/Corex skalare på jobbet, har dock bara använt dom med RG-58, men det var väldigt smidigt och gick snabbt att crimpa med BNC.

Köpte även en justerbar skalare på Kjell.com men den var ljusår ifrån Corex även om den inte var helt värdelös.
 
Min absoluta favorit i tidigare yrkesliv var en som hade likheter med en klädnypa..
Det gällde att göra på rätt sätt och ha fingertoppskänsla!
Synd att jag har slarvat bort dom.. :confused:
 
Verkar som jag får testa Corex/Abiko. De ser inte så mycket bättre ut än el cheapo-varianten. Men värt att testa. Det kan inte bli värre än med el-cheapo.
Det får bli nästa gång jag beställer från Mouser. Ser att både Mouser och Digi-Key har samma men under litet andra namn. Samma pris som Elfa, men fraktfritt...
 
Ursäkta om jag kapar tråden ett annat verktyg som jag köpt på Bauhaus som kan vara bra
att ha när man kopplar är ett klämverktyg för ändhylsor som man trär över kardelerna här
en bild på det på så vis är det en mindre risk att man gör en kortslutning ifall kardelerna
sprätter iväg när det är trångt i kretskortsplintarna
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 17
Back
Top