Bra konditioner på både 10m och 6m!

SM0GLD

Vänsterhänt
Om man kollar dxmaps.com så är det full fart på både 10m och 6m vilket är jättekul men.......
När man bockar av "digital" mode så försvinner nästan alla kontakter.
Skulle man bara kolla "Phone" så ser man att det knappast är värt besväret att försöka få någon kontakt.
När man sedan lyssnar på bandet framstår det helt klart och tydligt att det handlar om FT8.......bara FT8 och inget annat utom CW ibland.
Jag ropar CQ (ssb) men det funkar oftast inte.

Inge kul alls tycker jag. Är det så här det ska vara i framtiden?
:(
 
Hmmm...

Jag hade nån liknande upplevelse just nyss och ställer mig frågande till verkligheten...

Kör med en gammal rig och en bredbandsantenn och kopplar upp till 28 MHz, gör ett CQ (på CW) mer för skoj skull och får direkt ett svar från Ukraina (om vederbörande kör med öppna kort). Kul! Jag hade dock hoppats på ett QSO med lite detaljer (typ rig, antenn, uteffekt etc), men efter utbyte av OP? och TNX FER QSO var det 73 och @.

Det verkar vara fråga om att det ska gå fort och sen ska man samla nya signaler.

Förr talades det om "RC" i meningen rag-chew, men förekommer detta numera alls? Vilka band i så fall, tar gärna emot tips... och en ringrostig typ som jag kör ju gärna QRS i början tills man hör hur motstationen skriver - en del har konstig handstil vill jag påstå, och då får det inte gå för fort.

Finns det några särskilda bandsegment man ska söka sig till för att köra lite snack utan att det är "TEST" eller skalpjakt? Jag vill gärna träna upp morsefärdigheten, men kör gärna lite telefoni också - fast helst utan tävlingsmoment...

73 de sm0uan
 
FT8 kör man på 50.313 USB. Är detta okej i Sverige då det ska vara avsett för EME i bandplanen? :confused:
 
Finns det några särskilda bandsegment man ska söka sig till för att köra lite snack utan att det är "TEST" eller skalpjakt?
Ja man undrar just.
Får man en kontakt på 6m så vill dom bara ha signalrapport och lokator sen är det slut :(
 
Hur kan EME, FT8 och även WSPR inte vara samma frekvens i alla regioner?
Dessa typer av moder bygger ju på att någon hör dig "långt bort"
 
Hmmm...

Jag hade nån liknande upplevelse just nyss och ställer mig frågande till verkligheten...

Kör med en gammal rig och en bredbandsantenn och kopplar upp till 28 MHz, gör ett CQ (på CW) mer för skoj skull och får direkt ett svar från Ukraina (om vederbörande kör med öppna kort). Kul! Jag hade dock hoppats på ett QSO med lite detaljer (typ rig, antenn, uteffekt etc), men efter utbyte av OP? och TNX FER QSO var det 73 och @.

Det verkar vara fråga om att det ska gå fort och sen ska man samla nya signaler.

Förr talades det om "RC" i meningen rag-chew, men förekommer detta numera alls? Vilka band i så fall, tar gärna emot tips... och en ringrostig typ som jag kör ju gärna QRS i början tills man hör hur motstationen skriver - en del har konstig handstil vill jag påstå, och då får det inte gå för fort.

Finns det några särskilda bandsegment man ska söka sig till för att köra lite snack utan att det är "TEST" eller skalpjakt? Jag vill gärna träna upp morsefärdigheten, men kör gärna lite telefoni också - fast helst utan tävlingsmoment...

73 de sm0uan
Hej!

Här är lite mer än bara 599 TU-QSO´n. (dock främst 80 m)

73 Kricke
 
Last edited:
För min egen del så är de digitala moderna inkl FT8 en stor anledning till att jag kommit tillbaka till HF:n efter närmare 25 år som QRT.
 
Förra veckan körde jag 6 meter från sydöstra småland och fick några nya rutor på köpet, 2,5 watt till en antenn som egentligen inte är tänkt för 6 m, men lite SWR under några sekunder på snabb CW får portabelriggen tåla... Några nämnde faktiskt sitt namn också.. Nu brukar E-skipen vara korta och snabba så man undviker nog längre QSO. FT8 vägrar jag köra, därmed är det sagt, ingen diskussion om detta tack.

OT:
När jag ändå nämner Småland, på hemvägen och passerar byn Ruda, plötsligt slog det mig: Ruda Radio, VLF. Men jag tror masten är riven...
 
Jag har ingen synpunkt på olika moder. Skulle tro att jag kommer att testa RTTY eller nåt nångång när jag får tid. Det blir dock rätt mycket datorpickande för övrigt också, så det är lite mer intressant (för mig) om man kan skippa det som mellanled till radion.
 
Man kör ju de moder som passar en med både med utrustning, störningar osv. Det är ju alltid kul att diskutera vad man har för grejor osv. De flesta är dock ganska korta både på 10m och 6m. Mest kanske för att condsen ändrar sig fort ibland. Och folk har "bråttom" och vill köra så mycket de hinner. Jag tycker ändå att det är en hel del igång på SSB/CW. Jag ropade på 5T5PA som var S5-S7 (6m) på CW men kom aldrig fram på ett 20-tal anrop så gav upp. Ändå sänds det bara 599 rapporter inget mer. Så snabba QSO:n där med. Men min CW teknik är inte lysande. Jag har kört honom tidigare på FT8 Så det var ju inget nytt DXCC, så man får hoppas på CW nästa gång han hörs. Fick dock kört Kenya på 6m häromdan. Bästa stråket låg mot G och EI så han hördes kanske bara 10-15 perioder här totalt, och då svagt. I såna fall är det inte ens signaler att diskutera vilken utrustning som används eller vilken middags som intagits. . Nåväl jag fick några perioder i följd så fick kört honom. Sen var han borta. Men det blev ju ett nytt land så det var trevligt :p .Så vill man prata mycket skall man nog ropa på typ 80m. Där finns ju en del ringar där mycket handlar om teknik, bla gänget här på västkusten som diskuterar allt från DC till 120 GHz i varje fall. Andra finns förmodligen också.

1624392751111.png
 
I dag hör jag FT8 även på 50.324 MHz
Finns det två frekvenser som används för FT8?
 
Nå´n som provat js8call ?
Det blir väl lite som gamla tiders rtty.
Kanske lite mer personligt än att bara köra skript som i FT8.
 
FT8 är amatörradions död! Vad är det för utmaning och glädje med att låta en dator köra mina QSO? NO_FT8.jpg
 
Back
Top