Bra konditioner på både 10m och 6m!

Den debatten kan man hålla på med i evigheter. Min personliga åsikt är att de som kör CW bidrar till det. Det har blivit en ond cirkel. Det är en sport att ditta o dutta så fort som möjligt för vissa. Få respekterar QRS. Då är det svårt för oss lite långsammare att hänga med. Man ger upp helt enkelt. Jag lärde mig själv CW på 80-talet och kört hundratals QSO:n på CW men trots det ingen stjärna. Men sista åren har det blivit färre. Får man aldrig vettiga svar av motstationen i en takt som man kan läsa så ger det mig inget. De som körde lite långsammare förr har förmodligen bytt till FT8 så det är bara FOC folk och några till kvar. Som sagt var o en kör de moder som passar en bäst själv. Inte svårare än så. Sen vad som orsakar amatörradions död vet vi bara i framtiden. Jag tror snarare på "störningar" som kommer att göra banden obrukbara...
 
FT8, detta eviga diskussions/irritationsämne!
Det finns lika många som är mot detta mode som det finns dem som är för...

Jag kör själv en del FT8 och har länge varit emot detta mode (och är nog det fortfarande) då CW och SSB är så mycket roligare.

För några dagar sedan var det fin tropo två dagar i rad mot G, PA och ON med väldigt många starka stationer på FT8 (144 MHz). Jag gallrade ut godbitarna och efter ett tag flyttade jag mig till .300 och ropade mer än 10 min (båda kvällarna) men fick inte ETT enda svar.
Det är så klart en otroligt tråkig utveckling då många inte ens orkar (eller kan) skifta till CW eller SSB, men ska vi då stänga av stationen? Är det bättre att sitta och "sura" eller att köra radio (om man nu kan kalla FT8 för radio?).

För min del så väljer jag att följa med istället för att gå QRT.
Hellre en handfull nya EA, IT9 eller vad det nu blir i loggen än inga alls!

Det kanske är bättre att börja oroa sig för hur många SA-signaler som finns på banden och i testerna istället?

Om denna fantastiska och roliga hobby skall finnas kvar bör vi nog fokusera på annat än att gnälla på nya moder?

73 Kricke
 
FT8, detta eviga diskussions/irritationsämne!
Den som vill får givetvis köra FT8, jag säger inget annat.
Jag har också provat men tröttnade direkt.
Det finns ju en variant på programmet som själv trycker på "Log" och börjar ropa CQ på nytt.
Hur vet man att dom som kör FT8 verkligen sitter vid datorn/riggen?
 
Den som vill får givetvis köra FT8, jag säger inget annat.
Jag har också provat men tröttnade direkt.
Det finns ju en variant på programmet som själv trycker på "Log" och börjar ropa CQ på nytt.
Hur vet man att dom som kör FT8 verkligen sitter vid datorn/riggen?
Ok, jag kör MSHV, där går det att välja auto sequence, men du måste ändå välja ”CQ” efter ett QSO. Jo det är skittråkigt rent ut sagt, men det är ett fantastiskt verktyg för att gräva fram svaga signaler, men som VVT skrev, det är PC’n som gör jobbet inte du. Det är just därför jag inte kan förstå att det blivit så otroligt populärt, men MGM är nog här för att stanna.

73 Kricke
 
Last edited:
Amatörradion har nog med problem med återväxt och att intressera ungdom i vad som kan resultera i ett teknikintresse och senare bli en lönsam inkomst. Att då i många forum racka ner på de som finner digitalmoder värt att prova anser jag vara direkt kontraproduktivt. Det sista ungdom som skaffat certifikat och en radio + dator vill höra är att han/hon inte hör hemma i gemenskapen. Det är summan av aktiviteten som räknas.

"Use them or loose them."
 
Jag har nog en liknande inställning som GXV; var o en kör det som vederbörande gillar och man behöver väl inte gilla det själv. Digimoderna tar väl inte så stor plats, så vi som vill köra SSB eller CW etc behöver väl kanske inte slåss för utrymmet - än.

Det kanske är det nya lite generellt nu, att man inte vill göra saker själv, det ska vara nåt lager emellan, eller självspelande. Ungefär som självkörande bilar, AI och andra saker som gör att människan inte behövs. "Tryck 2 för fakturafrågor, tryck 3 för nödlägen, tryck 4 för sammanbrott... du behåller din plats i kön..."
 
Amatörradion har nog med problem med återväxt och att intressera ungdom i vad som kan resultera i ett teknikintresse och senare bli en lönsam inkomst. Att då i många forum racka ner på de som finner digitalmoder värt att prova anser jag vara direkt kontraproduktivt. Det sista ungdom som skaffat certifikat och en radio + dator vill höra är att han/hon inte hör hemma i gemenskapen. Det är summan av aktiviteten som räknas.

"Use them or loose them."
Kloka ord Ulf!
 
Amatörradion har nog med problem med återväxt och att intressera ungdom i vad som kan resultera i ett teknikintresse och senare bli en lönsam inkomst. Att då i många forum racka ner på de som finner digitalmoder värt att prova anser jag vara direkt kontraproduktivt. Det sista ungdom som skaffat certifikat och en radio + dator vill höra är att han/hon inte hör hemma i gemenskapen. Det är summan av aktiviteten som räknas.

"Use them or loose them."

Var samma ljud på de äldre amatörerna 1979 När jag tog cert. Det var bara att tugga i sig att vi var fel och var bortskämda och den största synden av alla var väl just att vi var unga.

Personligen blev det nog mer en sporre när gamla uvar gnällde - vem vet kanske gäller det fortfarande och de uppnår det motsatta?
 
Last edited:
Jag testade JS8Call i går och fick ett qso.
Det var spännande och jag gjorde nästan rätt:)
Som att köra RTTY och man måsta vara aktiv.
Tror inte denna mode passar så bra för plötsliga öppningar på 6m.
 
@SM0GLD Ja, jag har testat lite JS8CALL. Kul mode, lite svårt att förstå sig på dock. Finns en del som alltid är igång på 40 meter och även 20 meter.
Ibland kan jag vara QRV några timmar för att lyssna på 40 meter.
/Lars
 
Kul mode, lite svårt att förstå sig på dock
Ja det var min uppfattning också men om man ger sig den på det så kan man nog lära sig.
Min första kontakt blev med en engelsman som erbjöd sig att hjälpa till och förklara.
 
Jag provade att lyssna med FT8 en eftermiddag på 144 MHz för något år sedan. Mest för jag var nyfiken på vad som fick S-metern att stå parkerad på S7-S9 dygnet runt på FT8-frekvensen. Det fanns gott om aktivitet och stationer från OK, södra Tyskland och PA0 m fl sågs på skärmen. Övriga delarna av 2 m bandet var lika tyst som vanligt. Bara fyrarna som mal på.

I mångt och mycket ser det likadant ut på KV-banden. De flesta av oss lite äldre som varit igång konstant sedan 50-70-talen har förmodligen "kört och gjort allt vad som behövs" och en del har kanske på ålderns höst flyttat till lägenhet eller plockat ner de stora antennerna. FT8 är ju då ett bra sätt att med små antenner och liten effekt fortsätta med amatörradio och samtidigt prova något nytt eller följa med i utvecklingen. För min del nöjde jag mig med en eftermiddag framför datorskärmen och vetskapen om hur FT8 fungerar och vad som krävs om jag vill sända. En tråd från datorn till radion. Finns färdigkontakterad på Kjell & Company. Thats it.

Aktiviteten på de högre KV-banden har snabbt minskat de senare åren i takt med att FT8 blivit allt mer populärt. 21 MHz kan låta nästan lika dött som 144 MHz en dag mitt i veckan. Några enstaka stationer på CW och lika många på SSB. Om man ropar CQ på telegrafi och sedan kollar på Reverse Beacon Network så står det klart att konditionerna är bra nog både för EU- och DX-kontakter. Det är svårare att få svar nu jämfört med för 30-40 år sedan då banden kokade av stationer, många nybörjare och relativt unga som var i uppbyggnadsfasen av sin hobby.

Ibland har jag igång mina WSPR-fyrar ett par veckor i stöten. För en tid sedan på 7 MHz med 200 mW till dipolen. I appen i iFånen kunde jag konstatera att mina milliwatt hördes i Australien, Sydafrika, Sydamerika, på en bas på Sydpolen och USA. Lägg till Kanarieöarna och massor av stationer i Europa så klart. Så ser det ut precis varje dag. Konditionerna är bra nog och för motsvarande kontakter på CW så skulle det ha räckt med si så där 50 W för att mäta sig med WSPR-protokollet och 200 mW.

Får man svar på telegrafi så resulterar det i regel i ett snabb-QSO där rapporten är den enda informationen som utväxlas. Ibland råkar man dock på någon som har mer tid. Det bästa bandet för lite lugnare kontakter på telegrafi är 7 MHz och i häradet 7025-7035 kHz. Där tycks det ha samlats en del folk som gärna vill få till ett mer normalt QSO. Vill man ha kontakt med svenskar så blir det 3,5 MHz där det finns en handfull old timers kvar som håller igång på morgnarna och en bit in på förmiddagen. Lägre hastigheter än 100-125 takt är ovanligt så det kan vara kämpigt för en nybörjare eller äldre ringrostig att få till ett QSO.

Man kan också se den låga aktiviteten mitt i veckan som positiv och synnerligen rogivande. Om nu inte målet är att till varje pris snabbfylla loggen med stationer - vilka som helst - så är det ju ändå spännande att skönt tillbakalutad i radiostolen bara ratta runt lite förstrött och gräva i bruset. Stanna till en stund och lyssna på någon som har QSO och från tid till annan ropa ett CQ. Ibland knappar jag in signalerna på de jag hör/kör på QRZ.COM och kollar vad det är för filurer. Läser biografin och tittar på bilderna som laddats upp. Jaha, Lic since 1948... First RX BC348... Homebrew TX -Xtal 5 W osv... De flesta som hörs på telegrafi idag är pensionärer som jag. Ungdomarna i den mån de förekommer på telegrafi tenderar att vara i 40-50 års åldern. Några ivriga 15-åringar med hembyggda 10 wattare och FT243 kristaller hör vi inte längre.
 
Jag provade att lyssna med FT8 en eftermiddag på 144 MHz för något år sedan. Mest för jag var nyfiken på vad som fick S-metern att stå parkerad på S7-S9 dygnet runt på FT8-frekvensen. Det fanns gott om aktivitet och stationer från OK, södra Tyskland och PA0 m fl sågs på skärmen. Övriga delarna av 2 m bandet var lika tyst som vanligt. Bara fyrarna som mal på.

I mångt och mycket ser det likadant ut på KV-banden. De flesta av oss lite äldre som varit igång konstant sedan 50-70-talen har förmodligen "kört och gjort allt vad som behövs" och en del har kanske på ålderns höst flyttat till lägenhet eller plockat ner de stora antennerna. FT8 är ju då ett bra sätt att med små antenner och liten effekt fortsätta med amatörradio och samtidigt prova något nytt eller följa med i utvecklingen. För min del nöjde jag mig med en eftermiddag framför datorskärmen och vetskapen om hur FT8 fungerar och vad som krävs om jag vill sända. En tråd från datorn till radion. Finns färdigkontakterad på Kjell & Company. Thats it.

Aktiviteten på de högre KV-banden har snabbt minskat de senare åren i takt med att FT8 blivit allt mer populärt. 21 MHz kan låta nästan lika dött som 144 MHz en dag mitt i veckan. Några enstaka stationer på CW och lika många på SSB. Om man ropar CQ på telegrafi och sedan kollar på Reverse Beacon Network så står det klart att konditionerna är bra nog både för EU- och DX-kontakter. Det är svårare att få svar nu jämfört med för 30-40 år sedan då banden kokade av stationer, många nybörjare och relativt unga som var i uppbyggnadsfasen av sin hobby.

Ibland har jag igång mina WSPR-fyrar ett par veckor i stöten. För en tid sedan på 7 MHz med 200 mW till dipolen. I appen i iFånen kunde jag konstatera att mina milliwatt hördes i Australien, Sydafrika, Sydamerika, på en bas på Sydpolen och USA. Lägg till Kanarieöarna och massor av stationer i Europa så klart. Så ser det ut precis varje dag. Konditionerna är bra nog och för motsvarande kontakter på CW så skulle det ha räckt med si så där 50 W för att mäta sig med WSPR-protokollet och 200 mW.

Får man svar på telegrafi så resulterar det i regel i ett snabb-QSO där rapporten är den enda informationen som utväxlas. Ibland råkar man dock på någon som har mer tid. Det bästa bandet för lite lugnare kontakter på telegrafi är 7 MHz och i häradet 7025-7035 kHz. Där tycks det ha samlats en del folk som gärna vill få till ett mer normalt QSO. Vill man ha kontakt med svenskar så blir det 3,5 MHz där det finns en handfull old timers kvar som håller igång på morgnarna och en bit in på förmiddagen. Lägre hastigheter än 100-125 takt är ovanligt så det kan vara kämpigt för en nybörjare eller äldre ringrostig att få till ett QSO.

Man kan också se den låga aktiviteten mitt i veckan som positiv och synnerligen rogivande. Om nu inte målet är att till varje pris snabbfylla loggen med stationer - vilka som helst - så är det ju ändå spännande att skönt tillbakalutad i radiostolen bara ratta runt lite förstrött och gräva i bruset. Stanna till en stund och lyssna på någon som har QSO och från tid till annan ropa ett CQ. Ibland knappar jag in signalerna på de jag hör/kör på QRZ.COM och kollar vad det är för filurer. Läser biografin och tittar på bilderna som laddats upp. Jaha, Lic since 1948... First RX BC348... Homebrew TX -Xtal 5 W osv... De flesta som hörs på telegrafi idag är pensionärer som jag. Ungdomarna i den mån de förekommer på telegrafi tenderar att vara i 40-50 års åldern. Några ivriga 15-åringar med hembyggda 10 wattare och FT243 kristaller hör vi inte längre.
Welcome back, Bengt. Mera, pse!
 
Jag förstår inte hur ni kan kalla konditionernan på 28 och 50 MHz för "bra".
Jag brukar ha lite koll på fyrarna på 28 ocvh 50 MHz, och de är svaga och hörs bara delar av dagarna.
Om möjligt trots att vi nu är 1,5 år in i cykel 25 så är det sämre än förra sommaren. (tycker jag)
Jag förstår givetvis att många inte har varit med om de "riktiga" solfläckscyklerna, dvs de som var förr, då allt var bättre.
Det som idag är S1 - S5 var då (förr) S9+40 dB, det som var öppet var då dygnet runt, idag några timmar per dag.
Men det är ändå roligt att läsa om att man kan köra radiokontakter på de höga HF banden, och den entusiasm som finna, giveitivs beror det på avsevärt känsligare mottagare, och nya fjärrskrifttrafiksätt.

Får vi någonsin uppleva hur det var förr??? Suck......

de
SM4FPD
 
Back
Top