Bra konditioner på både 10m och 6m!

10-4 Roger Roger QSL...

Jo det är klart att om man bortser ifrån den personliga tillfredsställelsen i att på nåder av PTS få lov att experimentera med radiosändare och upprepa tekniska försök som gjorts av riktiga vetenskapsmän under mer än hundra år så kan mycket inom hobbyn skrinläggas för gott. Det mesta blir per definition onödigt att syssla med och då den tekniska utvecklingen i samhället nu nått så långt som den gjort så finns knappast något ytterligare vi vanliga radioamatörer kan tillföra.

Ett sådant tänk kan appliceras på de flesta fritidssysselsättningarna. Fritidsfiskare kan köpa färdigfilead norsk fjordlax i butikerna. Färdigpackad med flera e-nummer och kemikalier för att maskera den naturliga färgen. Inget behov av spön, speciallinor och en massa annan dyr fiskeutrustning och inte heller några skäl att förkovra sig i fisketeknik och experimentera med masksorter och krokar.

Dagens projekt är fortsatt renovering av portabelantennerna som var i stort behov av översyn. De många utflykterna i skog och berg har slitit hårt på utrustningen. Passar också på att renrita schemat för den tillhörande ATUn och dokumentera de senaste ändringarna som gjordes för några år sedan. Huu vad tiden går fort nu för tiden!
 
Det hela "kokar ner" till att amatörradio inte längre på långa vägar lever upp till den förväntade elitstatus
som gav oss chansen till att få börja om efter WW2.

Privilegier bör motsvaras av adekvat uppträdande grundat på kompetens och allmänt vettigt handlande, och tyvärr kan man konstatera att kvaliteten är på upphällningen. Ett nytt bråk med PTS kan leda till att man där tröttnar totalt på att erbjuda omfattande privilegier utan motprestationer. Amatörradio har redan förlorat allt stöd från PTS på det internationella planet, och det finns ingen garanti för att stödet på det nationella också kan upphöra.

Inget i lagen tvingar PTS att upplåta amatörradiobanden, och man skulle med ett penndrag kunna omfördela allt amatörradiospektrum som finns listat i Undantagsföreskriften oavsett vad som står i ITU-RR eller i den europeiska frekvensplanen ECA. I synnerhet gäller det på frekvensbanden över 50 MHz, där man tydligt deklarerat att man fördelar spektrum enligt eget skön. När 2300-2400 MHz förlorades för några år sedan var det mycket nära att
även 2400-2450 MHz hade gått samma väg.
PTS struntar totalt i känslomässiga argument, i synnerhet sådana från radioamatörer.
 
Låter som en ganska rimlig analys och hur teleadministrationerna ser på amatörradio. Det är nya tider nu och amatörradio finns inte ens med på prioritetslistan i arbetet med att förändra världsordningen i enlighet med Agenda 2030. Jag personligen kan inte påverka den förändringen då point of no return passerats för länge sedan. Vi old timers klarar oss nog med bara förskräckelsen men för de unga generationerna som lever sina liv i apparna blir det ett rent helvete. Dock är det väl knappt någon som förstått vad som är på gång. Tur är kanske det.

Det vi kan och bör göra är att tänka positivt och ta tillvara möjligheterna vi har så länge de finns kvar och vi orkar sysselsätta oss med onödiga men kul saker. Långa skygglappar hjälper att skärma bort politikerna och fokusera på sitt eget. Jag är mest brydd för att inte hinna använda allt radioskrot som jag samlat i junkboxarna under en hel livstid. Jag skulle behöva bli minst 200 år gammal och kanske ännu äldre för att hinna med allt jag vill göra. Så lär inte bli fallet och jag ser redan för min inre syn hur containerbilarna står på rad för att lasta och köra mina fina grejor till återvinningen. Ur led är tiden. Det var bättre förr!
 
Som tidigare nämnts så använder jag mig av ett antal WSPR-sändare som från tid till annan är anslutna till antennerna och där resultatet ibland bara kollas som hastigast via WSPR-appen i iFånen men ibland också studeras mer ingående. All insamlad data från mottagare i alla delar av världen finns ju tillgänglig att ladda ner.

Vad har du för erfarenheter av olika WSPR-sändare ? Behövs GPS-låsning osv. Vad skall man satsa på ?
 
Jag använder WSPRLite Flexi från Sotabeams. Skaffade 5 st för att kunna göra flera antennmätningar på en gång.

Tycker att de fungerar mycket bra. Man ansluter sändaren via USB till datorn och kan enkelt programmera anropssignal, lokator, frekvensband, sändningscykel och uteffekt. Det finns en intern klocka som håller tiden i minst 45 dagar. Start sker manuellt genom att trycka på startknappen en hel jämn minut. Behövs ingen GPS synk och starttiden blir exakt nog inom någon sekund.

Kör man full effekt 200 mW på sändaren rekommenderas ett LPF för att dämpa övertonerna. Jag programmerar 200 mW och dämpar sedan effekten med en extern stegdämpsats till önskad nivå, t ex 100 uW som jag kör nu på 7 MHz.

Som kund får man tillgång till en webbapplikation där man kan jämföra sin egen sändare med andras. Det är en ganska enkel applikation men bra för att t ex jämföra två antenner över tid då resultatet kommer upp i grafer. Man får i så fall använda två anropssignaler för att sära på datan. En till varje sändare och antenn.

Det var några år sedan jag köpte prylarna så det finns nog många andra alternativ nu.

Mer info om WSPRLite Flexi här https://www.sotabeams.co.uk/wsprlite-flexi
 
Last edited:
Ok, fint. Skall kolla lite. Inga i lager och ingen ETA så det är väl den almänna komponentbristen som spökar...Men som sagt det finns ju andra också...
 
Back
Top