Bra mikrofon

Hamilton

Member
Tjena!

Kör en IC-706MKIIG med HM-103.
Jag upplever att den inte modulerar så mycket som jag skulle vilja. Med mic gain på högsta och kompressor på måste det till en kraftig vissling för att den ska ge fullt ut.

Någon som har tips på mik, hand eller bordsmik som har lite förstärkning och helst passar rakt in i maskinen med modularkontakten

Tack för hjälp och tips.

73 de SA5AZI Anders
 
Ja du, antagligen blir du lurad av instrumentutslaget. Då du visslar får du full bärvåg ut, så det ser mera effektfullt ut. :p
/Ingvar
 
Tjena!

Kör en IC-706MKIIG med HM-103.
Jag upplever att den inte modulerar så mycket som jag skulle vilja. Med mic gain på högsta och kompressor på måste det till en kraftig vissling för att den ska ge fullt ut.

Någon som har tips på mik, hand eller bordsmik som har lite förstärkning och helst passar rakt in i maskinen med modularkontakten

Tack för hjälp och tips.

73 de SA5AZI Anders


En bra mikrofon är IC-SM20 bordsmikrofon, har en sådan till min IC-706MKIIG och IC-703. Jag tror annars att allt är ok med din HM-103, lita aldrig till 100% på instrumentutslaget. Du kan väl fråga någon amatör som du har QSO med om det låter bra från din station.

Lycka till!

/Janne
 
Jag mäter uteffekten med ett externt instrument så lurad av instrumentutslag är det inte frågan om.
Har testat det du säger och ökar jag nivån på modulationen in i miken ökar också uteffekten, mao skriker jag får jag en mycket bättre signal hos motstationen.

Gillar inte och skrika, jag vill använda normal samtalston och fortfarande ge fullt ut.
 
Det finns en uppsjö med proffissionella mikrofoner som är bra och ett annat bra alternativ är Heil. Kör själv med en 600 Ohms "sjung" mikrofon och har även ett Heil Proset pro plus som har dubbla mikrofon element. Detta är nog det enklaste.

Om man nu skall göra det lite mer komplicerat så titta här: ESSB SSB AM Hi-Fi Mid-Fi Amateur Radio Audio Setup
Nu är du kanske inte ute efter HiFi SSB Audio men du kanske hittar några bra tips.

73
/Robban
 
Prova du en SM20 bordsmikrofon till din IC-706MKIIG, får du inte bra modulation då så är något fel. Man skall inte behöva skrika rakt in i mikrofonen, min IC-706MKIIG fungerar bra med originalmikrofon. Du kan väl ringa firman i Karlstad och fråga om råd.

Janne
 
Jag har oxo en 706MKIIG och en HM-103 och har mic gain på "1" samt Comp tillslagen och den inbyggda Po-mätaren peakar på "10" på den 10-gradiga skalan vid modulationstopparna.

Inställningen ovan är ett tips jag fått av Roy/FPD, allt för att minimera splatter och "bredhet".

Den inbyggda mätaren på LCD-displayen har ju näst intill obefintlig tidsfördröjning jmf med en analog mätare som bara visar verklig effekt vid en konstant ton in på mik in. (Har du mätaren i "Po-läge"? I "ALC-" eller "SWR-läge" blir det tungt att få fullt utslag... :D )

Prova att låna en annan HM-103, det kanske är fel på din!?
 
Jag mäter uteffekten med ett externt instrument så lurad av instrumentutslag är det inte frågan om.

Då är det nog inte SWR eller ALC du mäter och det förstår vi nog. Ring firman i Karlstad och fråga om råd. Dom är kända för att verkligen ställa upp och hjälpa till.


Janne
 
Normalt är en IC-706MKIIG väldigt lättpratad. Bargraphen går upp snabbt och tydligt.
ALC mätaren är ett bra mått på om du uppnått intälld Pep effekt i topparna.
Har du ett ALC utslg är det oftast liktydigt med att saker och ting är rätt.
Inget ALC utslag signalerar att det någonstans i kedjan, stämband, via micken, sändaren till dess slutsteg är låg nivå eller låg förstärkning.
de tidigare IC-706 var ltie trögpratade, iochd etta beror då på att bargraphen var trög, dvs det ser inte ut som man får ut så mycket, för att den är lite seg. På MKIIG är bargraphen snabb och det verkar vara "lättpratat". Man får en bra återkoppling till instrumentutslaget och talet.

Att göra som SM2DLA gör, dvs köra med LF klippning och inget ALC utslag ger renast möjliga signal, men visar oxo att det behövs så litet micgain. Vid FM trafik kan man behöva dra på mer dock.
Utan ALC som ger en kompimerande effekt kan man förlora några Watt. Någon som knappast påverkar.

Sen finns ju en trimmer på höger sida för hur mycket klippning som LF klippern (COMP) ger. Är den nervriden får man ingen extra processing av talet. Det är lätt att glömma den trimmern, som från fabrien står i mitten. Se till att den står ungefär i mitten när du börjar med din 706a.
 
Jag glömde kommentera detta om mikrofoner.
HM-103 som fäöljer med IC-706all är en utmärkt mikrofon, det är absolut inte nödvändigt med förstärakrmic. HM-103 ger mycket gott resultat i så gott som 100 procent av alla olika röster.
Visst finns det många goda mikropfoner, även proffs sådana.
Jag tycke dock inte att det finns något samband melln proffsmickar, pris på dem och enklare originlamikar. 300 - 3000 Hz är ett extremt litet frekvensområde, våra röster och sätt att tala är så olika att man inte kan generalisera vilken mic som är bästa oavsett priset.
Men visst låter mickar iolika och det är intresasant att laborera med ljudet, men först opch främst skall HM-103 ge bra resultat att börja med. Annars är det nåt fel.
 
Back
Top