Bra -> skärmad <- USB-kabel?

SM6GXV

QRV: HF, VHF, UHF
När jag skulle köra NAC432 nu den 8:e noterade jag störningar någonstans inifrån schacket vilket visade sig komma från en USB-kabel mellan datorn och en liten SDR-mottagare vars spänningsmatning och utdata leds via kabeln. Störningar från datorn läckte ut bakvägen. Genom att skifta kablage kunde störningen elimineras. Tyvärr har jag bara en sådan "tyst" kabel som inte är märkt med något varumärkesnamn.

Inga moderkortslödda fasta USB-anslutningar används, endast sådana som ansluts till monteringsvinklar via kablage som försetts med ferritkärnor.

Så: Någon som har köpt välskärmade kablar - och varifrån?

Det handlar om "skrivarkabel", dvs en platt USB-kontakt i ena ändan, och den rektangulära i den andra.
 
Med risk att någon har mer koll än jag så är de tydligen att just USB kablar lätt blir ett problem , även riktigt bra kablar. Däremot så enligt "Harm radio workbench podcast" så ska de tydligen finnas bra kretsar att förhindra detta.
Vill du jag försöker gräva fram vad så hojta till. annars lämnar jag det till de mer kunniga att rekomendera bra kabel :)
 
Marknadskontrollerande myndigheter inom EU gjorde en undersökning av HDMI- och antennkablar för en tid sedan. Det finns presenterat i form av en liten rapport. Som så många av sådana marknadskontrollprojekt var resultatet en katastrof.

Study on ready-made connection devices

Slutsatsen var att fanns väldigt mycket som var rent skräp på marknaden, inte direkt förvånande. Vidare såg man ingen direkt koppling mellan pris och prestanda. Dyrt kunde vara både dyrt och dåligt. Jag har dissekerat några HDMI-kablar och det är inte ovanligt att det är "pig-tail" mellan kabelskärm och kontaktdon = klassiskt EMC-misstag. Kablarna förefaller annars ofta vara välskärmade men vad hjälper det när skärmen sedan är så värdelöst ansluten i ändarna.

Jag är övertygad om att det är exakt samma sak med USB-kablar. När USB var nytt var det jättetrendigt med genomskinliga kablar/kontakter och då såg man i alla fall om tillverkaren gjort rätt. Nu får man provköpa en kabel, skära isär allt för att undersöka.

Tillägg: HDMI har ett frekvensinnehåll som bland annat hamnar på upplänk för någon mobiltelefoni (minns inte om det var 700 eller 800 MHz) och flera operatörer har haft bekymmer. Är man lite nördig kan man ta en stadsvandring med lite mätgrejer, man hittar väldigt ofta HDMI-signaler på dessa frekvenser.
 
Last edited:
Besökte handlaren "Kjell" under gårdagen för att leta kabel. Utan att veta säkert var diametern på kablarna på hyllorna lika tunn som de kablar som läcker i radioschacket. Funderade ett tag på att be expediten skära upp en av dom för inspektion men insåg att en sådan förfrågan skulle avslås. INET i Göteborg har också ett sortiment men inga specifikationer. DUSTIN har ett flertal fabrikat varav ett kommer från ett företag som bla. tillverkar högtalarkablar. Förmodligen bra skärmning men dyra och som -UKE skriver kan det inte med säkerhet bevisas att priset motsvarar kvalitetskraven.

Avvaktar om någon läsare kan tipsa om verifierat bra kabel till vettigt pris.
 
Använd en kabel som kom med en produkt av känt fabrikat. Den har då troligen varit med under EMC provet och är hyffsad. Det flesta eftermarknadskablarna är skräp...
 
De som är Intresserade av fysikaliska fenomen bör följa -BUX's länk vidare till tillverkaren "Nordost" och deras hemsida där man i deras FAQ får förklaringar till många av de orsaker till allt från pilarnas betydelse på högtalarkablage till varför deras kablar måste "köras in".

Mycket nöje...
 
De som är Intresserade av fysikaliska fenomen bör följa -BUX's länk vidare till tillverkaren "Nordost" och deras hemsida där man i deras FAQ får förklaringar till många av de orsaker till allt från pilarnas betydelse på högtalarkablage till varför deras kablar måste "köras in".

Mycket nöje...
Det kostar på att ligga på topp :)



 
Är det någon här som har faktisk erfarenhet sv sådant här? Att man får betala dyrt för saker med hög kvalitet är en sak, men man undrar var gränsen går ;)

( ledsen att förstöra en bra diskussion med fakta ;) )
 
SM6VJE om jag bara bara får killgisssa i ämnet, youtube kanalen "Linus tech tips" testade en herrejösses hög HDMI kablar (dessutom ett par av varje sort, har för mig 5st exakt samma )som jag gissar ändå kan va representativt i diskussionen, och det korta svaret var mer att om man ser till specifikationen så handlade de mer om att de dyra "oftare" hade mindre antal "dåliga kablar"/fel i tillverkningen , men givetvis fanns de undantag.
 
Kan tänka mig att det är något sånt... En vanlig användare kan jag tänka mig hör skillnad på en anläggning för 2000 och en för 10000, men svårare ju längre upp i skalan man kommer...

De tycks ju få ihop tillräckligt med inkomster till kaffet i alla fall ;)
 
Jag brukar kolla på Erikshjälpen och liknande ställen då de ofta har datorrelaterade kablar till ett lågt pris.
Köp den kabel som är styvast då den troligen har mest skärm.
 
Är det någon här som har faktisk erfarenhet sv sådant här? Att man får betala dyrt för saker med hög kvalitet är en sak, men man undrar var gränsen går ;)

( ledsen att förstöra en bra diskussion med fakta ;) )
När det gäller kablar är det mer ormolja och mystik än fysik, vill jag påstå. Genom diskussioner i andra forum har jag förstått, att det inte finns nån av de vanliga elektriska parametrarna som avgör hur det låter, dvs det skulle vara omöjligt att mäta upp skillnader mellan kablar som låter bra, och kablar som låter mindre bra. I och med detta är det ju inte längre nån förnuftig koppling mellan kvalitet och pris.
 
UAN: är nog så. Mekanisk kvalitet är ju påvisbara fakta tex bnc från Kjell kontra Huber & Suhner..

Förresten har jag en burk antennvax att sälja, nån som behöver? ;)
 
Audiofiler hör sådant som inte kan mätas
och mäter sådant som inte kan höras.

(Nu har tråden spårat ur...)
 
Back
Top