"Bränna koax" alá RG58

SA3BYC

Well-Known Member
Håller på att fixa till mina antenner och har försökt läsa på om olika koax typer (lite visste jag sedan förr också :) )

Kommer att ha relativt korta dragningar, från toppen på maströret ner till kopplingspunkten fvb in i schacket är det max 8m. Uppifrån o ner; 80m dipol, kort OCF 40-10m, sedan 3 st slopade dipoler. Från kopplingspunkt till schacket är det sedan max 12m.

Effektmässigt kommer jag att köra 100, säg max 200w på dessa antenner. Har redan RG58 tillgängligt, så jag tänkte faktiskt använda denna. Ser inga jätteproblem map dämpning etc. då det är relativt kort, som sagt.

Nu till frågan; vad tål RG58'an effektmässigt?, om jag nu skulle vilja "bränna på" med ett steg någon gång!

Kabeln är av god kvalité (ej Kjell o C, eller Biltema ...). Teoretiskt kan man ju kolla datablad o hitta en max effekt, men jag vill veta om någon här har "provat", mer eller mindre avsiktligt, att "elda upp" en RG58'a?

Många känner någon som ... men jag vill helst veta från någon som har egen erfarenhet. Om du råkat ut för det här; när blev koaxen transformerad från antennkabel till smält lakritssnöre :)

/Johan
 
Jag har använt RG-58 i många år på HF utan problem med 1 kW i kopplingskablaget i shacket och i strömdrosslar uppe vid antennerna. Ibland hela vägen från antenn till shacket. Jag kör bara telegrafi och lite SSB. SWR ibland uppåt 3.
 
Ok och Tack för svaren!

då vågar jag fortsätta med mitt lilla projekt och vet att jag är framtidssäkrad , om jag trots allt skulle snubbla över något slutsteg och bli Qro :)

Tack!

/Johan
 
BYC skrev; "Kabeln är av god kvalité (ej Kjell o C, eller Biltema ...). Teoretiskt kan man ju kolla datablad o hitta en max effekt, men jag vill veta om någon här har "provat", mer eller mindre avsiktligt, att "elda upp" en RG58'a?"
----

Effekten är i regel inga problem här. Kabeln blir lite ljummen vid 1 kW på KV men ej varm. Det som däremot kan inträffa och ofta inträffar är att det kan slå över i koaxkontakterna eftersom isolationsavståndet mellan innerledaren löd/crimp-pinne och omgivande jord i vissa fabrikat kan vara så litet som under 0,5 mm!

De gamla hederliga Amphenol made in USA med reduceringshylsa är helt OK medan många av de nya no name kontakterna från Asien som säljs idag är helt oanvändbara. Vid högt SVF ökar sannolikheten för överslag eller kolning. Liksom vid fuktig väderlek och om småkryp finner sin väg in i kontakterna. :)

/Bengt
 
Hej Bengt,

tack för kommentaren. För att undvika sådana trista saker så använder jag Electro Kit,s försilvrade PL-kontakter för allt kablage utomhus, löder skärm/förskruvning för säkerhets skull. Inomhus använder jag "bättre sortens" kontakter från någon större leverantör (även här med lödd skärm).

/Johan

Ps. försöker klippa trådarna så att jag har ett SVF på max 1,5 (oftast bättre) på min önskade frekvens.
 
Last edited:
Hej,
Eftersom jag inte fick några kommentarer på mitt inlägg i tråden som handlade om Biltemas RG-59 tar jag mig friheten att kopiera in inlägget här. Kanske passar mina kommentarer om koaxkablar bättre här?


Jag skaffar/köper och använder koaxkablar så här:

Inomhus vid min station använder jag RG-223 (RG-58 med dubbla skärmar) mellan olika enheter där effekten understiger 200 Watt. Mellan slutsteg och antennväljare/avstämningsenheter etc använder jag RG-214, 50-ohm, med försilvrade dubbelskärmar. Dimensioner som RG-213.
De flesta kablar har jag "bärgat" från Televerket eller i FN-tjänst vid installationer då det blivit över stumpar på 2 eller 3 meter. I "värsta" fall har jag gjort inköp hos Elfa och då stora kvantiteter som vi - ett antal SM6:eek:r - delat. En aning billigare på det viset!

Utomhus:
Genom att besöka siter där mobiltelefonmaster installerats har jag kommit över "stumpar" på 50/60 meter av 50-ohmig lågförlustkablar som annars skulle gått till skrot.
Bästa "affären" var när jag fick 90 meter 50-ohms luftisolerad kabel med en spiral och en ytterdiameter på c:a 150 mm. Innerledaren utgjordes av ett cu-rör där man kunde stoppa in en RG-8! Jag fick hyra släpkärra för att få hem trumman med kabeln. Jag delade sedan kabeln och frakten med Bertil, SM6ENG.

Jag använder denna kabel för att mata min hemmagjorda log.per.antenn.

För några år sedan köpte jag 200 meter lågförlustkoax på skroten i Kungsbacka. Den var cirka 22 mm i ytterdiameter. Vid cirka 75 meter från ena ändan hade någon kört på kabeln med en bil vilket resulterat i tillplattning och kortslutning. Detta var den troliga orsaken till skrotningen. Jag vill minnas att jag betalade 150:- Detta var innan kopparpriserna gick i höjden.

Vad lär vi oss av detta: Flygande kråka får mycket...
och inomhus: använd dubbelskärmad kabel för att undvika interferens mellan olika enheter. Snåla inte med kvaliteten på korta stumpar.
Inköp: Gå ihop med kompisar och gör ev. inköp av stora kvantiteter hos välkända firmor.

73
Bengt SM6APQ
 
Hej Bengt, -APQ

jo jag läste din tråd med intresse, är ju i antennbyggar tagen :) dock saknar det lite relevans för mig med dessa "tumstjocka" koaxer. Då skulle jag väl få använda sragwie eller ankarkätting som strålande element uppspänd mellan jättemast och betong fundament för att bära upp mina slopade dipoler som har koaxen hängande ut i fria luten ... Ta kommentaren lite från den skämtsamma sidan är du snäll :)

Dessutom är det ju moderata frekvenser det är frågan om, i mitt fall som mest 30 MHz.

Skall däremot ta mig en allvarlig funderare på att som du använda RG-223 till patchkablaget inne i schacket. Tack

Däremot så är det en bra liknelse att "Flygande kråka får mycket... " jag letar runt på Tradera, loppisar etc. efter bra billigt material.

/Johan
 
Back
Top