Bredbandig 80 m-dipol

SM5DXU

Well-Known Member
Har någon en ide på hur man gör en koaxmatad halvvågsdipol för 80 m-bandet tillräckligt bredbandig för allt från low CW till DX-SSB, utan att den blir otymplig? En trumdipol (cage dipole) är det bästa alternativ jag känner till, men den blir svår att samtidigt kombinera med element för 40 och 30 m när de måste löpa i det närmaste parallellt. Dessutom kan den bli tung och trasslar sig väl lätt när man hissar den upp eller ned.

Ja ja, jag vet att en stegmatad dipol med matchbox à la SM7CBS är en alldeles utmärkt lösning - om det bara inte vore för avsaknaden av matchbox och att antennen sitter som inverted-VEE, upphissad i en aluminiummast. Det är "obra" med en stege slingrandes runt masten. Visst kan man sätta stegen på distanser, men jag har med viss marginal passerat bäst före-datum för mastklättring.

/ Göstha
 
Last edited:
Hejsan Göstha!
Min triangulära loop hänger i tjockväggiga aluminiumrör i de 3 fästpunkterna. Matningspunkten ligger alltså nära toppen av ena röret. Ungefär som i ditt fall. Jag har dragit stegen snett in mot huset så avståndet till röret i nere änden är flera meter. Upptill ett par dm från röret.
Mataren behöver ju inte slingra runt masten/röret. Fast...nu är vi inne på lokala förutsättningar och kanske också estetiska synpunkter från när och fjärran?

Apropå matchbox a la SM7CBS så sätter vi i Kalmarklubben igång inom kort med just ett bygge av en avstämmare med symmetrisk utgång. Det som ligger närmast är en S-match och/eller dubbel LC-match. Vi avser att publicera oss på nätet så Du kan bara hänga med så fixar Du en sån. Du har ju inte tummen mitt i näven!
Jag själv ska hålla i aktiviteten och inleder med det föredraget jag höll på SSA:s årsmöte i Växjö. Jag kommer att dra med en hoper prototyper för begrundan! Teori och praktik kommer att blandas! Vi har en professionell pedagog och tekniker i gänget, nämligen Leif, SM7MCD. Han kommer att se till att vi lär oss saker, dvs detta blir ingen snabbkurs.
Alla andra är välkomna också!
Tore SM7CBS
 
ARRL Handbook 2001 kapitel 40 Antenna and projects: 80-m Broadband dipole with coaxial resonator match

ARRL Antenna Handbook kap 9 Broadband antenna matching. Ett antal olika exempel.
 
Back
Top