Bredbandig matare till parabolantenn

SA5AKL

Well-Known Member
Jag vet att det finns lite kunniga microvågs- och satellitfolk i forumet!
Jag har en parabol på 2m riktad mot rymden som jag gärna skulle vilja bygga en bredbandig matare och har lite funderingar och frågor. 1296 MHz - 14 GHz heltäckande är önskemålet, både Rx&Tx. Jag har funderat på om ett double ridge horn antenna, typ ETS 3115, skulle vara en bra idé? Är det någon som har byggt eller provat en sådant horn tillsammans med en parabol?

Det jag funderar över är bland annat hur man skall dimensionera belysningen av parabolen så att man inte under eller överbelyser den, samt hur man ser till, vilket måste vara viktigt gissar jag, att fasläget är konstant över hela reflektorytan?..

Kan man mäta fasläget när hornet sitter i parabolen och få ett begripligt resultat?
 
Double-Ridge (och varianten Quad-Ridge) har bägge det problemet att fokalpunkten kommer att flytta sig med frekvensen. Huruvida det blir ett problem för den experimenterande amatören vågar jag inte uttala mig om, men om man vill köra EME måste man "fokusera" på verksamheten...

En matare som har konstant fokus vs frekvens är "Eleven-Feed"-antennen/mataren (Googla) men den har det lilla problemet att den måste matas differentiellt vilket inte är helt enkelt om man vill ha en ordentligt bredbandig antenn. Dom bilder Du hittar har dessutom två polarisationer. Det innebär 4 diffpar som skall matchas och sedan kombineras.

ETS-Lindgrens Double-ridge är lätt att kopiera. Det finns ritningar på nätet. Det svåraste är kanske att få till dom båda ridgarnas kurvatur. Är man noggrann kan man få det att täcka 1-10 GHz med acceptabel ReturnLoss över hela bandet.
 
Jag har tittat lite på eleven-feed nu och ja den är fin, men lite komplicerad!

Om man nu skall experimentera med en 3115 matare, eller generellt med matare, hur mäter man in dem? Anta att 10 GHz är intressant, enligt: https://www.everythingrf.com/rf-calculators/antenna-near-field-distance-calculator
om vi matar in 2m diameter och 10 GHz, ger det nästan 300m mätavstånd.
Måste man köra mot riktig satellit eller kan man mäta på något sätt i närfältet? Det är svårt att mäta in flera frekvenser mot satelliter då man inte riktigt vet vad man kan förvänta sig för signalstyrka... Kan man mäta in den mot solen? Hur gör folk?! :)
Några idéer?
 
Back
Top