Bredbandiga dipoler?

SA4JAJ

Active Member
Jag håller på och experimenterar lite med dipoler för VHF-frekvenser och jag har hört att man kan göra dipoler mer bredbandiga genom att använda rör med större diameter. Stämmer det? Om det stämmer, finns det någon formel man kan använda för att beräkna hur olika diametrar påverkar antennens egenskaper?
 
Bredbandiga dipoler VHF/UHF

Titta paa WBFD eller Wide Band Folded Dipole konceptet.

Du faar en rejael bandbredd med en WBFD samt en laag brusnivaa.


//Dan. M0DFI
 
Hej!
Ja, det stämmer att de blir mera bredbandiga med tjockare material, men någon info hur man räknar ut det har jag inte sett till trots letande på nätet. Hittade en adress till diverse länkar, kanske hittar du något där: Antenna Sites
Jag vet inte hur bredbandig antenn du önskar. Är det bara för mottagning så kan man kanske tillåta sig vara lite "slarvig" med måtten, men en smalbandig antenn är alltid effektivare (på arbetsfrekvensen) än en bredbandig. Logperiodiska antenner kan dock täcka stora frekvensområden.
/ Ingvar
 
Tack för snabba svar!

Titta paa WBFD eller Wide Band Folded Dipole konceptet.

Du faar en rejael bandbredd med en WBFD samt en laag brusnivaa.


//Dan. M0DFI

Rätta mig gärna om jag har fel men är inte WBFD en HF-antenn?

Hej!
Ja, det stämmer att de blir mera bredbandiga med tjockare material, men någon info hur man räknar ut det har jag inte sett till trots letande på nätet. Hittade en adress till diverse länkar, kanske hittar du något där: Antenna Sites
Jag vet inte hur bredbandig antenn du önskar. Är det bara för mottagning så kan man kanske tillåta sig vara lite "slarvig" med måtten, men en smalbandig antenn är alltid effektivare (på arbetsfrekvensen) än en bredbandig. Logperiodiska antenner kan dock täcka stora frekvensområden.
/ Ingvar

Jag hade tänkt konstruera en antenn för mottagning på flygbandet (118-136 MHz). Jag ska kika runt lite på den där sidan och se om jag hittar något.
 
Bredbandig dipol

Rätta mig gärna om jag har fel men är inte WBFD en HF-antenn?

Jag hade tänkt konstruera en antenn för mottagning på flygbandet (118-136 MHz). Jag ska kika runt lite på den där sidan och se om jag hittar något.

Jo, den är egentligen för KV-banden, men man kan naturligtvis göra den för VHF ändå. Den har en resistor för att "kompensera" missanpassningen.
Men om du gör en vanlig dipol som ligger mitt på flygbandet tror jag inte du kan märka att den har sämre egenskaper på bandkanterna så länge du inte ska sända med den, och det ska du ju inte...:D
/Ingvar
 
WBFD en HF-antenn?

Tack för snabba svar!



Rätta mig gärna om jag har fel men är inte WBFD en HF-antenn?



Jag hade tänkt konstruera en antenn för mottagning på flygbandet (118-136 MHz). Jag ska kika runt lite på den där sidan och se om jag hittar något.



Njaeee......

De flesta antenner aer skalbara till valfri frekvens.

Vissa antenntyper blir ohanterliga om de goeres foer smaa eller foer stora.

En WBFD funkar utmaerkt paa VHF och jag har anvaent naagot hundratal av dem paa 188MHz bandet. Vi anvaender 2 frekvenser med ca 9MHz split saa vi ville ha extra bandbredd. Anledningen till behovet foer extra bandbredd var skewing pga naerhet till metalliska "element" ( vindrutor och buss tak ).

WBFD foer VHF har hittills varit ett robust alternativ.

En annan loesning aer att bygga en GP antenn foer flygbandet och daa anvaenda ett ganska tjockt och gaerna koniskt antenn element och vanliga traadar foer jordplanen.

Har du gloemt bort hur man byggde GP antenner av beer cans?


//Dan, M0DFI
 
Det finne ett kul gratis program att ladda hem som heter dipcage2, det är avsett att som namnet antyder beräkna "burdipoler".
En form av bredbandiga dipoler som ibland förekommer på HF.
Man bestämmer hur många trådar och diameter på den cirkel som buren utgör.
Jag har inte provat om programmet går på VHF, men det går ju att prova, annars kan man skala resultaten från 11,8 till 13,7 MHz 10 ggr till 118-137 MHz.
Här kan man hitta detta program: http://zerobeat.net/G4FGQ/page3.html#S301"
Leta efter "dipcage2.exe"
En GP för flygbandet brukar ju vara c:a 70 - 100 mm tjock. Vilket ändå låter lite, men det beror ju på var man sätter gränserna för anpassningen.
För en GP kan man då nyttja ena halvan av en burdipol.
 
Back
Top