Bredbandiga störningar på 40m

SA7CNG

Well-Known Member
Med jämna mellanrum råkar jag ut för bredbandiga störningar, som tar upp cirka 30-40kHz på kortvågsfrekvenserna. Den här gången låg det på 40m, på cirka 7160kHz. Jag tror att jag har stött på störningen på andra band tidigare. Samma störning hittades på websdr i flera andra länder, så det är inte något lokalt problem.

Är det någon som vet vad det skulle kunna vara?

storning.jpg

 
Ja det är en OTHR. 50 Hz repetitionsfrekvens. Riktningen är rakt österut med en osäkerhet på högst +/- 5 grader.
Det var den starkaste OTHR jag hört. S-metern står i ändläget dvs 60 dB äver S9.

/Roland

Edit: Skrev fel repetitionsfrekvens först
 
Den gamla hackspetten kunde man, har jag hört, få att flytta på sig om man sände CW på dess frekvens.
Finns det någon liknande metod för att få dessa nya OTH att flytta på sig?
 
Uppdatering.
Jag blev lite osäker på rotorns kalibrering så jag gick ut med en loop och pejlade. Då fick jag riktningen till ca 100 grader. Det stämmer bra med -KBWs förmodan.

/Roland
 
Finns det någon liknande metod för att få dessa nya OTH att flytta på sig?
Det går nog fortfarande bra med CW nuförtiden också ;)

Det som förvånar mig mest är att de dyker upp på våra band och splattrar, när det finns hur mycket plats som helst under och över, mellan banden.. Men av något skäl så trivs de som bäst på hambanden :rolleyes:
 
Last edited:
Hej Lars! ,
och en riktigt God Morgon.

Jo, som nämns i texten, författaren skrev denna när hon studerade i USA för den Taiwanesiska marinens räkning.
Att bo och leva i en utbrytarrepublik på en ö 130 km från mäktiga Kina är nog så spännande både i verkliga livet som över HF radiovågorna.

Som liten QRP amatör, som lätt körs över av de kraftiga sändarna, noterar jag ändå nyttan som verkar finnas med OTHR ,

* Flyg & Båt lokalisering
* Våghöjds-oceanografi
* Interballistisk missildetektion ( som komplement för satelliterna )
* Förlängd kustbevakning inom tex USA och Australiens extraterritoriella farvatten.

Det är väl bara synd och skam att radaroperatörerna inte alltid kan eller har vett att respektera de internationellt överenskomna amatörbanden.
Kan det vara så att de är rädda för att krocka eller stöta sig med andra länders dolda HF verksamheter ?, och att de anser att det är lättare att
slinka undan på våra frekvenser ? Det kan ju också vara så att deras HF sounders, automatiskt söker fram och rekommenderar frekvenser som
råkar hamna på våra band, för bästa propagation och räckvidd ?

Kikar in då och då på IARU Monitoring System för att se vad våra kollegor hittar.
 
Last edited:
Det som förvånar mig mest är att de dyker upp på våra band och splattrar, när det finns hur mycket plats som helst under och över, mellan banden.. Men av något skäl så trivs de som bäst på hambanden :rolleyes:
Dom anser väl att det bara är "lek" på våra band, ingen viktig trafik.


Det kan ju också vara så att deras HF sounders, automatiskt söker fram och rekommenderar frekvenser som
råkar hamna på våra band, för bästa propagation och räckvidd ?

Kanske kan vi använda OTHR som en indikator på var utbredningen är bäst för stunden.
 
Back
Top