Bredbandsförstärkare för VHF UHF

SM4FPD

Well-Known Member
Nu finns den i Sverige säljs på TRADERA: https://www.tradera.com/item/302069...e=startpage&itm_medium=suggest-from-blueshift
Jag köpte ett par sådana tiden före POST NORD lade en avgift på brev från Kina.
Med 0,6 dB brusfaktor bör det vara häftiga grejer.
Desvärre har jag ännu inte provat dem..... måste få ur tummen först.
Jag lossade plåttskrämen i alla fall och fann IC-kretsen och kunde Googla fram datablad på den, och det stämmer med korttilverkarens spec.
Bör vara perfekt att bygga exvis mastoppsförsstärkare för VHF eller UHF stationer.
Med 50 Ohm in och ut är det lätt att skapa bandpassfilter genom att använda online calkulatorer.
Ett ställe där jag skall pilla in en sådan försärkare är min dipol för flygbandet, har redan ett bandpassfilter i dipolhuset.

Bredbandsförsärkaren direkt i en disc-cone antenn bör funka bra, för den som vill kunna lyssna på "allt"....

Någon som, provat dessa mojänger?


SM4FPD
 
Går det inte att använda koaxialadapters till förstärkaren ifrån sma till N för grövre koax kabel ?

mvh sm0ydo
 
Klart det går att använda adapters om man inte har SMA.
Men man kan även direktlöda liten koax till kortet, exvis RG-174.

Ingen som prövat förstärkaren?
Förr var det ju mkt vanligt att man labbade me pre-amps för att få ut maxiamla känslighet på 144 MHz SSB delen.
Att bygga en mastoppsförstärkare med filter för 144 MHz och relän för TX, borde bli mkt bra.
Förr var brusfaktor under 2 dB något alldeles extra. Nu får man en färdig förstärkare med NF på 0,6 dB

SM4FPD
 
Jag använder en masttopp preamp från mini-kits.

Den har förvisso filter på ingången men det är något jag vill ha. Aktivt element är en PHEMT transistor och NF ligger <1 dB.
 
Back
Top