Brum-modulerade bärvågor

SM7CZR

Old Member
Idag skulle jag ta en kopp the och svalka mig i skuggan på altanen. Tog transistorradion med för att försöka hitta några bra stationer på mellanvåg. Då hör jag en massa brum-modulerade bärvågor med jämna mellanrum över hela mellanvågen. Brummet var 100-periodigt! Avståndet mellan bärvågorna kunde jag inte bedöma med transistorradions skala.
Senare på kvällen gjorde jag ett försök att spåra upp var de brummande bärvågorna kom ifrån med transistorradion. Då jag närmade mig gatlyktor på bostadsområdet blev de starkare, men vid de lyktor som stod på kommunens område blev inte störningarna starkare. Gick in på vårt område igen och lade märke till att brummet ökade på vissa ställen även utan gatlyktor.
Då är det väl kablarna i marken som leder störningarna, tänkte jag.
Kom in i lägenheten igen och fick för mig att dra ur kabeln till bredbandsanslutningen i väggen. Datorn var inte igång! Då blev störningen mycket svagare, men hördes tydligt ändå.
Kan störningarna komma från Bredbandsbolagets kablar? Det är fiberkabel som ligger i gatan.Men varför blir störningarna starkare vid våra lyktstolpar? Jag har fått för mig att det är en typ av switchat aggregat som stör, eftersom de kommer i intervaller frekvensmässigt. Vad tror ni? :confused:
/Ingvar
 
Last edited:
Störningar

Den här tråden plockar jag upp igen, eftersom den har försvunnit bland "alla andra störningar" och ingen har kommit med några tips. Jag har nu riktat mina misstankar mot elbolaget då jag har fått reda på att man på vissa bostadsområden tillämpar fjärravläsning av mätare. Vi har nämligen ett antal mätare som sitter i fem olika byggnader där även bredbandsutrustning finns.
1- Hur fungerar fjärravläsningarna?
2- Var ska man börja forska?
3- Ska man kontakta elbolaget eller kanske PTS?
4- Inte ska man väl behöva acceptera sådana störningar som gör att man inte kan använda sina mottagare?
Jag som tyckte att det var så skönt att slippa kraftledningens störningar på mitt förra QTH och så börjar skiten här också! :mad:
Är det någon mer än jag som har haft liknande störningar på de lägre frekvenserna
(c:a 200 kHz och uppåt) och som har fått hjälp med detta ? :confused:

/Ingvar
 
Last edited:
Fjärrstyrda elmätare

Det finns ett par månader gammal tråd i SSA`s forum om just fjärrstyrd avläsning.
Kanske hittar du svar och annan info om detta nya fenomen där.

/Hans
 
Last edited:
Störningar

Det finns ett par månader gammal tråd i SSA`s forum om just fjärrstyrd avläsning.
Kanske hittar du svar och annan info om detta nya fenomen där.
/Hans

Tack Hans!
Jag har registrerat mig där nu och skrivit en fråga till SM0RVV som tydligen hade
liknande störningar. Vet inte om det löste sig.
/Ingvar
 
Last edited:
Ang elmätare och deras generering av störningar. Den sajten var tydligen en sajt för Elöverkänsliga personer. Det finns ett samband mellan dessa personers problem och radioamatöres problem med störningar.
Exvis en elektrisk sak som stör ut våra kortvågsband, ger även en elöverkänslig person stora problem.

Ja jag vet många kommer att svara att elöverkänslighet är inbillning "bara".
Men låt oss slippa det resonemanget nu och vara seriösa. De har i alla fall stora problem och är verkligen sjuka, liksom de flesta ibillningsjukdomar lider de.

Läs det här: Liza Marklund: Är vi mindre känsliga än kor? - Liza Marklund - Expressen.se

Det fins regler för hur mycekt störningar kossorna får utstå, men inga regler för människor. Om man med störningar menar bredbandiga ledningsburna eleketromegnetiska fält. Som just kan alstras av apparater koppalde till elnätet. Dvs vad vi radioamatörer kallar störningar.
Artikelnförfattaren är elöverkänslig och har blivit hånad för detta, men allt vände när detta med kossorna kom i dagen.

Oavsett detta, kanske vi kan ta hjälp i störningsbekämpningen genom att studera vad de elöverkänsliga har för sig.

Själv känner jag en elöverkänslig person, före detta tekniker på SRS. Han bor numera i skogen och har lyckats elsanera det mesta av sina apprater. Läs avstört. Så han skulle kunna ha kor i sin bostad till och med. Något som experter på detta inte fixar med tillgängliga material.
De felsta common mode filter har han underkänt, jordning är helt värdelöst, jord finns inte som jag brukar säga. En jord som likt en oändligt stor soptunna som slukar allt man inte vill ha existerar inte.
Det krävs andra typer av filter.

Jag har föreslagit att han studerar tekniken att göra filter som diplexers, dvs ett HP i kombination med ett LP fitler, och där man dumpar övertonerna i ett motstånd, istället för att tro att de "försvinner" om man jordar....

Det är på väg filter och teknik som skulle kunna minska problem med vissa störningar; en liten tröst men det lär ta tid.

Istället för att håna de med "inbillningsjuka" exvis elöverkänslighet, bör vi ta nytta av deras kunskap och erfaringar.
 
Last edited:
Det är väl bra tänkt, men hur vet man att jordningar etc inte åstadkommer mer störningar och att jodledningar åstadkommer strömmar i metalldelarna.
Man kan även fråga sig varför man använder skyddsfärgade ledare i jordningen av kopparör?
Gul grön är ju avsedd som skyddsledare, här talar man om något helt annat.
I värsta fall kommer ett system med jordledningar genom och härs o tvärs genom en större byggnad att åstadkomma ett eller felra varv, ett varv i en jättelik trafo. Det innebär mer störningar.
Men jag har inget alternativ att föreslå, förutom ofärgade jordledningar.

Tänk om vi hade en soptunna på rummet som aldrig behövde tömmas, som aldrig blir full som får alla saker att försvinna från gamla papper, räkningar, kretskort, ölburkar, korvbitar, gamla mackor, äppelskruttar, fimpar, thinner och färgrester. Nej det finns inte, men man tänker sig att någon form av jord, där det kryddas med gulgröna sladdar är en sådan för övertoner på elnätet, dvs störningar.
Inom radiotekniken måste man tänka sig jord som något helt annat än de har börjat göra inom elbranchen. nej saken är mycekt mer komplicerat och nya typer av mätningar och instrument krävs.
Vad är då jord för frekvenser över likström? ja inte är det önskesoptunnan som jag försökte likna det vid inte. Snarare en förstärkare.

Jag brukar fråga radioamtörer som jag vet haft en äldre kortvågsmottgare, om det hörs signaler om man kopplar antennen till höljet, jord, och det gjorde det ofta. Därmed har vi omyndigförkarat jord. I moderna riggar som är CE märkta hörs inget med antennen till jord, höljet.

Det som artikeln och bilden används till är att hålla styr på 50 Hz, och möjligen de långsamma resterna av ett åsknedslag, dvs gruntonen från åskan. de snabba transienterna bryr sig inte om gulgröna sladdar på kopparrör, men är så korta att de ofta inte förstör eleketronik.
 
Gul/gröna färgen.
Det verkar vara en tysk leverantör (tidigare hänvisning till pdf-filer). Kan vara en direktöversättning. Även inom EU, skiljer det kanske sig något på detta området?
Annars är det ju CENELEC inom EU och t.o.m. IEC när det gäller globala el-standarder.

Någonstans måste man börja när det gäller felströmmar.

-PUS, (läs tidigare inlägg), är en början. Speciellt vid nyinstallationer.
-Obalans i trefasen. Knappast tillämpbar i det egna hushållet.
-Att dra TN-S (5 ledare: L1,L2,L3,N,PE) som servisledning en annan. Sker idag vid nyinstallation. Men, tänkte speciellt på fördelen att byta ut äldre TN-C kablage för att få ner störningsdimman.
-Det finns både skärmade 230/400V-kablar, strömställare, vägguttag m.m. Ytterligare ett steg.

Färgval när det gäller HF/störnings-jord-kabel.
Den gul/gröna, som nämndes, får ju bara användas till skyddsjord. Har själv slarvat med detta och även använt denna färgkombination till antennjord, signaljord m.m.

Vit färg är inte bra. Var en gång en fasfärg. Brun, svart och grå är ju av samma skäl, också direkt olämpliga. Ljusblå, den neutrale, lika så. Även röd är i blåsväder tack vare sin historia.

Kanske är orange färg lämplig som HF/störnings-jord-kabel? Eller lila?
Har nog ingen tidigare historia än som tändtråd.

Åskskyddet använder de oisolerade varmglögdade kopparkablarna.
Lite väl grovt, diametermässigt, i vissa sammanhang.

Ren nätspänning på 230/400V/50Hz är en sak. En annan är övertoner, transienter och obalans i trefasen.
Den tredje övertonen kan vara illa nog om den är tillräckligt stark.

Då har jag inte ens nämnt något om allt, som får för sig att överlagras på ännu högre frekvenser.

PUUHH!
 
Last edited:
Kommer ni ihåg när det kom sk Dimmers att sätta i hålet för väggströmbrytaren. dvs en liten ratt där man kan justera ljustyrkan på taklampan. en enkel krets med en tyristor. dessa orsakade mycekt kraftiga störningar. men problemet försvann. Idag är det ingen som har störningar från lampdimmers.
Kolla själv genom att ta en transistorradio på mellanvåg och gå nära väggdimmern, då hörs ett kraftigt brum, en det försvinenr bra på några meter.
Vad jag vill säga är att det går att avstöra eleketronik mycket efektivt. det gick förr.
men det är inte tal om någon commonmode spole, eller som jag brukar kalla dem strömbalun, utan ett filter med en stor spole.
En commonmode spole, eller strömbalun som balanserar bort störningarna från 230 Volts paret funkar ofta i labbet, där man mäter störningarna på en rakt utdragen nätledning, uppspänd på en lång bräda, men i verkliga livet försvinner balansen snart i kåken och störningarna kommer tillbaka.

Vad jag försöker säga är att i vissa fall är det fel på mätmetoden, och det sätt man får bort störningarna just för att tillfredställa mätmetoden.

Man kan även säga att det finns ett mode i hur filter skall vara beskaffade, och inget säger att det är rätt.

Och du SM7HPD, det finns något man kallar för sugtranforamtorer, sök på ordet skall du se hur man försöker göra en strömbalun av hel inkommande kablen, 3 faser och jord plus ev, skärm lindad på en jättetoroid. en strömbalun. Så nog finns metoen att balansera bort vissa fenomen, men då handlar det mer om sk vagabonderande strömmar, men de ger upphov till stöj de oxo.

Jordledningarna som inte är skyddsjord, bör vara av transparant eller oisolerad kopparlina, kopparfläta eller kopparband, kopparskena, och behöver givetvis därför inte vara lika stora som den för åskledare.
 
Jo du Wolfgang, nog känner jag till vagabonderande strömmar. Ett otyg åtmistone för Banverket. Dessa felströmmar vill gärna snedda genom marken när tåget svänger i en kurva.
Banverket brukar sätta en trafo (1:1) var femte kilometer utmed banan.

För mer info om detta, skapade jag en tråd i SSA`s forum som heter just vagabonderande strömmar
med länkar till schema för dels järnväg och dels en vattenpump.

Felströmmar tar väl aldrig slut.
 
Nog kallar väl banverket sina trafon sför sugtransformatorer oxo??
Man kan nästan likna dem vid strömbaluner.
Evm är Wolfgang, jag heter Roy
Här är en sida om enfassytemet på järnbanan, och visar att det liknar vad vi får av en strömbalaun som går på HF, Hur fungerar den Svenska enfasdriften. How single-phase traction works.

Och här står mer om sugtransingar avsedda för hemmets elnät: sugtransformator.se - Om sugtransformator.se

Här kan man oxo studera det hele: RTK - Sugtransformator motverkar vagabonderande ström och magnetfält

I princip hadlar saken om att jord i form av gulgrön, och jord i form av rör till vatten och värme inte är strömförande, dvs att det inte flyter växelström i dem , och all ström skall bara flyta i fasledaren och nolledaren. Lika i båda, med balans.
Man kan tänka sig att det kan bli stora problem i större fastigheter, där även folk kan bli sjuka av att det bildas eleketromagentiska fält omkring allt, och inte bara i sladdar. Sjuka blir även våra radiomottagare som får höra störningar.
 
Du får ursäkta att jag tog fel på namnet Roy och något så närbesläktat som ett förnamn som börjar på W. Men, det är ju bara ögonen man blir blind av.:p

Jo, dessa kallas sugtrafo för att snarast, få ner strömmen i den berömda backen där den hör hemma. Finurligt att man kommit på denna dellösning på problemet. Troligen en urgammal upptäckt, som allting annat. Turbo t.ex. uppfanns tidigt i förra seklet. Mycket material längs kusterna, har också rostat, när man drog likspänningskabel under vatten till våra grannländer utan att få tillbaka returen.

Uppförsbacken är lång, när det gäller att övertyga alla inblandade aktörer på marknaden, att egen tillförd störning, är man faktiskt själv ansvarig för. Okunnighet hjälper inte som ursäkt. Leverantörer ansvarar för att alla el-installationer utförs enligt gällande EU-normer.

Med ovanstående meningar, tänkte jag närmast på typexemplet. Nämligen när snålheten bedrar visheten, att installera oskärmad kabel till takfläktarna i en flerfamiljsfastighet. Istället för att göra rätt från början med skärmad dito.
(den s.k. Toyota-modellen)
 
Last edited:
Back
Top