Brus från Ubiquiti WLAN 5 GHz

Ok, solceller må vara bra för miljön men kommer att ta död på amatörradion. Funderar redan på att ge upp bla 50 MHz. Man hör inget längre. Sen är det förvisso inte bara celler som stör. En granne fick trygghetslarm installerat och störnivån söderut steg plötsligt flera S-enheter. Förmodligen något dåligt switchat nätagg. Vissa grejor går kanske att åtgärda men skall man köpa nya bättre laddregulatorer till grannarna så blir det dyrt...
 
Ok, solceller må vara bra för miljön men kommer att ta död på amatörradion. Funderar redan på att ge upp bla 50 MHz. Man hör inget längre. Sen är det förvisso inte bara celler som stör. En granne fick trygghetslarm installerat och störnivån söderut steg plötsligt flera S-enheter. Förmodligen något dåligt switchat nätagg. Vissa grejor går kanske att åtgärda men skall man köpa nya bättre laddregulatorer till grannarna så blir det dyrt...
I detta fallet är jag helt säker på att panelerna är oskyldiga, bruset kommer från regulatorn.

I mitt fall kan jag stänga av regulatorn när jag kör 50 MHz, då blir det tyst. I och för sig så laddar inte batteriet då men det klarar många timmar.
 
Last edited:
Ok, ja kan man själv styra saker o ting så är det ju lättare. Är enheten en metallkapslad historia så borde det gå att lösa med externa filter. Kanske nåt diskret (L/C) LP-filter i kombination med ferriter...

En god nyhet är att jag var inne hos grannen och störde av trygghetslarmet idag. Mätte med min IC706 och en H-fältsprob och nätdelen, en liten adapter i vägguttaget var som en gnistsändare. Ledningen upp till enheten var som en antenn. Hängde på ett par ferriter i bägge ändar och det blev tyst. Näväl håller man proben över nätdelen så sprakar det ju men antennen är eliminerad. Passade även på att trycka på ferriter på alla kablar ( RJ45 + DC) runt fibermodemet och router mm så totalt gick bruset ner många dB i vart fall i en riktning...:)
 
Näväl håller man proben över nätdelen så sprakar det ju men antennen är eliminerad.
Jag har observerat att det ganska ofta sitter en ferrit på kablarna till diverse switchade nätdelar. Tyvärr sitter ferriten ofta i fel ände.
Nätadaptern till vår TV-box var en sådan adapter med ferriten i fel ände och den störde rejält, antennen var lång.
En ferrite nära adaptern löste problemet men vår närmsta granne och ca 200 andra i samfälligheten har inte fixat sina adaptrar.
Hur ska man orka hålla jämna steg med "skräpelektroniken"


Solceller stör givetvis inte. Det är den switchade elektroniken som är problemet.
Alla pwm-regulatorer måste ha filter. Så enkelt är det.
 
Solceller stör givetvis inte. Det är den switchade elektroniken som är problemet.
Alla pwm-regulatorer måste ha filter. Så enkelt är det.

Ok en misstolkning av mitt uttryck kanske. Givetvis vet jag att det inte är cellerna som stör utan omformaren. Men jag tänker om filtreringen är dålig så funkar väl kablar mm som antenner även här ? Dessutom verkar det finnas distribuerade omformare som sätts på taken. Hur blir det här om filtreringen är dålig ? Men som sagt sätter nån upp solceller så brukar det nog ingå nån form av omformare till 240V som eventullt kan störa om man har otur...
 
Men jag tänker om filtreringen är dålig så funkar väl kablar mm som antenner även här ?
Ja helt rätt, så blir det.
Dessutom verkar det finnas distribuerade omformare som sätts på taken
Det är troligtvis den värsta varianten då alla omformare måste förses med filter på alla anslutna kablar och det blir dyrt.
Ett system med 1st lokalt placerad omformare kräver ju bara en uppsättning filter och det måste bli billigare.
 
Back
Top