Brus från Ubiquiti WLAN 5 GHz

Hej!

Tyvärr var det inte POE,n som var/är problemet, utan problemet verkar vara själva länkelektroniken.
Någon som behöver en passiv POE?

I vår kommer jag försöka flytta länken till den lägre masten, då kommer länken under samtliga antenner.
Testade detta redan i somras, men då blev det för många träd i mellan, men nu är skogen urgallrad så min förhoppning är att det nu kommer fungera UFB.

Man kanske kan förstå problemet när jag beamar 4x6el rakt in i elektroniken? (vinkeln luras, men med stacken rakt i söder, beamar jag rakt in länken i den högra masten)

Villebergnew.jpg

73 VTZ/Kricke
 
Last edited:
Hej!

Ja nu har jag testat att flytta länken till den lägre masten, men trots urgallringen av skogen blir det inte bra.
Så länken sitter nu igen i den högsta masten och bruset/störningar är kvar på 144. (det är själva länkelektroniken som stör)

Spaltar upp vad jag provat;

* Skärmat kablage/kontakter (redan från första installationen)
* Avstörning med ferriter
* passiv POE
* flytt av länk (hjälper troligtvis men får för dålig signal)

Är det någon som har testat någon annan modell eller fabrikat som går på 5 GHz och som inte stör?
Det finns en uppsjö av olika modeller och jag provar gärna någon annan, men vill väldigt gärna veta om den är rumsren.
Då avståndet är relativ nära och fritt (i den höga masten till hemmet) bör jag klara mig på något mindre.

Finns det något ni kan rekommendera?

Glad Påsk!

73 de VTZ/Kricke
 
Nu vet jag inte om du kan åstadkomma detta enkelt.
Men jag hade laborerat på bänk med avstörningen, mätt med någon bra antenn på 3m avstånd in i en spectrumanalysator eller radio med vattenfallsdiagram.

Det är möjligt att det är ethernetinterfacet som stör mest. Om så prova att mata wifigrunkan men så kort kabel det går, 30cm tex, och täck hela denna kabel med ferriter.
Om detta hjälper kan man fundera på om man kan dra en fiber upp i masten och filtrera matningsspänningen separat. Kabeln mellan wifi och fiberkonvertern skall ha ferriter hela sträckan och vara kort.
Helst skall det hela sättas i en metallburk och filter på kraften ut.

Ferriter är bra, och jag använder ofta 50cm med ferrit på kablar som skall vara hyffsat tysta.
Se också till att använda skärmad kabel utan några skarvar.

I min källare hemma finns det ett skåp som det står "ferriter" på. Det skåpet är fyllt med ferriter!
Alla borde ha ett sådant skåp! :)
 
Hej!

Tack för tipset, men det är lite problematiskt att få till.
Ska testa en annan länk och se om den är mer rumsren.

73 VTZ/Kricke
 
Hej igen!

Av en vänlig radioamatör fick jag idag testat en Ubiquiti Nanostation M5.
Tyvärr var den ännu värre.

The black list:

Ubiquiti pbe‑5ac‑300‑iso
Ubiquiti Nanostation M5

Om det är någon som testat fler är det bara att fylla på listan.

73 de SM6VTZ/Kricke
 
Bump!

I vår skall jag göra om i ena masten och funderar då på att sätta ett antal ferriter även uppe vid länken. (om det nu är så att kabeln strålar ändå)
Har nu även uppmärksammat att samma brus finns på 432 och inte bara på 144.

Några fler tips?

73 Kricke
 
Hej igen!

Nu har jag beställt ett flak med klämferriter med lite olika mått och värden, men som främst är för VHF-området.

73 Kricke
 
Hej!

Så nu har jag klämt dit rejält med ferriter både nere vid POE-adaptern och uppe i masten med ferriter för VHF/UHF. (och på massa andra enheter i schacket)
Tyvärr hjälpte det föga.

På den bifogade filen ser ni hur störningen ser ut, den är ca 50 kHz bred och flyttar sig i bandet både på 144 och 432, inget på 1296, 2320.

Fler tips? Har någon testat annat fabrikat? Mikrotik?
Vore intressant att "sniffa" och se om andra fabrikat beter sig lika illa?
Har vi någon här med annat fabrikat/modell som kan prova?

73 Kricke
 

Attachments

  • QRM.jpg
    QRM.jpg
    2,9 MB · Views: 20
VTZ:

Har du provar med en annan POE-injector än den som Ubiquiti tillhandahåller? Jag har en Ubiquiti UniFi AP som som jag matar med en POE-switch från HP med gott resultat.

Jag tror jag har nån lös POE-injektor typ HP PowerDsine 3001GC liggandes i nån låda

Kanske värt ett försök?

73ś de Gunnar Sm2vki
 
VTZ:

Har du provar med en annan POE-injector än den som Ubiquiti tillhandahåller? Jag har en Ubiquiti UniFi AP som som jag matar med en POE-switch från HP med gott resultat.

Jag tror jag har nån lös POE-injektor typ HP PowerDsine 3001GC liggandes i nån låda

Kanske värt ett försök?

73ś de Gunnar Sm2vki

Hej Gunnar!

Min Ubiquiti skall ha ~24 V, HP 3001GC verkar lämna 48 V.

Testade för en tid sedan med extern spänningsmatning, det hjälpte tyvärr ej.

73 Kricke
 
Ok, det var eländigt.

Jag struntade i den POE-adapter som följde med min Ubiquiti-UniFI och körde med "raka rör" från en switch med POE-stöd från HP.

Har inte märkt nån försämring av RX-miljön som tillkommit med de här grejorna, men skillnaden är nog att jag inte lyssnat på VHF och uppåt utan endast på KV.

Hoppas det löser sig för dig på något vis.

73´s de Sm2vki/gunnar
 
Det är "bara" att ta fram spektrumanalysatorn, en liten H-fältsprob,
öppna burken och sniffa sig fram. Därefter leta fram asken med
avkopplingskondingar och ferritpärlor...
 
Det är "bara" att ta fram spektrumanalysatorn, en liten H-fältsprob,
öppna burken och sniffa sig fram. Därefter leta fram asken med
avkopplingskondingar och ferritpärlor...

Tyvärr är det inte så enkelt, allt är integrerat och gjutet.
Man ser mataren i mitten på bilden.
Man trycker in mataren i själva parabolen och ansluter sedan nätverkskabeln bakom.
 

Attachments

  • Ubiquiti.jpg
    Ubiquiti.jpg
    45,7 KB · Views: 21
Next step: Break-out box så #¤%! nära Ethernetanslutningarna som möjligt
och däri allehanda filter.

Vi har ett liknande problem på min arbetsplats; LAN-portar med en inbyggd liten server
med både hemsida och protokoll för Telnet. Skräpet strålar ända uppe på 2.4 GHz
och är omöjligt att skärma av. Däremot är de tysta på amatörfrekvenserna...
 
Hej
Det står beskrivningarna att länken är byggd "with RF Isolated Reflector" och det ser ut som allt sitter med plast.

Har du provat eller kan du prova att jorda ihop reflektor och signaljord?

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hej. Jag tänkte fortsätta skriva lite mer nu när det har slutat mullra utanför huset.

Det är som du skriver lite svårt att leta och åtgärda när allt är ihopsatt.

Frågan är om man kan gå runt problemet?

En variant är att trä på en skärmstrumpa på matningskabeln. Ansluta skärmstrumpan till reflektorn och en bit glest nät som täcker baksidan av enheten. detta kan hjälpa om det strålar bakifrån.
Kommer störningen från utrustningen och ut via reflektorn blir det jobbigare att göra något åt saken. Kan man sätta ett nät över öppningen som dämpar 70 cm men är så glest att det släpper igenom 5GHz?

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hej
Det står beskrivningarna att länken är byggd "with RF Isolated Reflector" och det ser ut som allt sitter med plast.

Har du provat eller kan du prova att jorda ihop reflektor och signaljord?

73 de SM7NTJ Lorentz

Hej Lorentz!

Nej, jag har inte provat det, har inte tänkt på att reflektorn är isolerad.

Har idag lyssnat/tittat även utanför 432 MHz och störningen kommer ungefär varje MHz både uppåt och neråt i frekvens.
Verkar även som att när väl elektroniken blir varm flyttar sig inte längre störningen och så länge den stannar utanför min lyssning är det inga problem alls.

Återkommer efter att jag provat att jorda ihop.

Tack för tipset.

73 Kricke
 
Hej!

"Nyss" hemkommen efter ett trevligt VUSHF-möte i LA.
Vi diskuterade mitt problem och även om jag ännu inte provat jorda ihop allt kom vi fram till att försöka skärma av elektroniken.
Tanken är nu att klä in elektroniken (förutom själva mataren) med koppartejp och då försöka få till en anslutning med tejpen till nätverkskontaktens skärmbläck.
Om detta inte fungerar/blir bättre funderar jag på att prova en annan tillverkare och hittade då nedan modell:
https://www.eurodk.com/en/products/...p2397f6FVsiPhpVggd2faktrx1V3ePKYaAjMxEALw_wcB
Själva enheten är av metall och bör förhoppningsvis vara bättre skärmad än den nuvarande som är av plast.
Jag mailade tillverkaren och fick en PDF på gjorda EMC-tester, själv kan jag se att den är under gränserna, men det borde väl min nuvarande också vara?
Ni som kan mer om EMC etc. får gärna läsa den bifogade filen och kommentera dom olika resultaten/värdena.

Va tror ni om koppartejpen och om EMC-mätningarna?

73 Kricke
 

Attachments

  • MikroTik_RBMetalG-52SHPacn TestRpt EMC Renew - EH860523.pdf
    3,8 MB · Views: 9
Va tror ni om koppartejpen
Om du provar koppartejp så tänk på att överlappa tejpen ordentligt eftersom klistret inte är ledande.
I vissa fall måste man löda ihop kopparbitarna för att nå önskad effekt.

ang. EMC-mätningarna:
Dessa mätningar är troligtvis helt korrekta men det betyder väldigt lite när du placerar apparaten så nära antennen.
Alla signaler blir troligtvis för höga på det korta avståndet.
 
Back
Top