Brus från Ubiquiti WLAN 5 GHz

Det finns också "räfflad" koppartejp-varianter med ett våffelmönster där tejpen gör metallisk kontakt med underlaget
då det inte finns klister på just räfflornas upphöjningar (nedåt). Jag brukar använda sådant framför allt när man behöver
täta ett (glappande) lock på någon RF-modul. Tejpen får genom räfflorna en kompressibel egenskap.
Det är inte en 100% lösning men ger som sagt bättre resultat jämfört med den helt släta varianten.
 
ang. EMC-mätningarna:
Dessa mätningar är troligtvis helt korrekta men det betyder väldigt lite när du placerar apparaten så nära antennen.
Alla signaler blir troligtvis för höga på det korta avståndet.

Det där missas generellt av radioamatörer. Även av många professionella.
Nivåerna i EMC-standarder är generellt satta för att det ska finnas ett skyddsavstånd mellan produkten och en radioantenn. För konsumentprodukter är det minst 10 meter som gäller. Till råga på allt är inte nivåerna satta för att skydda svagsignalkommunikation som exempelvis amatörradio utan för att skydda rundradio vilket är helt andra signalnivåer. Dessutom finns inte alltid några krav i vissa frekvensområden. Generellt finns inga krav på utstrålad emission alls under 30 MHz vilket delvis kan täckas upp av ledningsbunden mätning men där finns inte alltid krav på alla ledningar.

Sätter man upp grejer nära sina antenner gör man klokt i att räkna med att kraven för CE-märkning är fullständigt otillräckliga. Det är precis samma sak som när man i något militärt sammanhang bygger någon plattform där avancerad teknik ska samsas med radiogrejer. Att då lita på CE-krav leder till en katastrof. Antingen använder man sina häftiga grejer eller så kommunicerar man via radio - absolut inte bägge samtidigt. Brukar vara en dyrköpt erfarenhet som skjuter projekt rejält i sank tids- och pengamässigt.
 
Ett litet påpekande bara: "Konduktivt" betyder inte alltid "Noll" Ohm
och mikrovågorna inte sällan är så små att dom kan leta sig ut ändå...;)

Genom ett ynka litet gap kan det läcka ganska friskt. Åtskilliga dB dämpning
räcker inte alltid för att det skall vara tyst nere på anropsfrekvenserna...
 
Ett litet påpekande bara: "Konduktivt" betyder inte alltid "Noll" Ohm
och mikrovågorna inte sällan är så små att dom kan leta sig ut ändå...;)

Genom ett ynka litet gap kan det läcka ganska friskt. Åtskilliga dB dämpning
räcker inte alltid för att det skall vara tyst nere på anropsfrekvenserna...

Ja det kommer säkert inte att hjälpa, men det är värt ett försök....
 
Numera är det ganska ofta som folk nämner att man ska tänka lite utanför "boxen" för att hitta lösningar.

Först vill vi identifiera problemet? Prylen stör på 144MHz. (Ja den stör på alla möjliga frekvenser men problemet finns på 144MHz)
Hur stark är störningen på aktuell frekvens? Enligt testdata runt -70dBm.
Hur mycket behöver störningen dämpas? Störningen behöver dämpas runt -70 -75dB för att inte orsaka problem.

Nu har vi ett par värden att jobba med.

Ok nu vänder vi på hela tänket. Vad släpper igenom WIFI på 5GHz och vad kan tänkas stoppa 144MHz?

Förresten hur fungerar en nätparabol?

Hur var det nu igen? Om storleken på maskorna är mindre än 1% av våglängden så är ytan i stort sett totalspeglande för aktuell frekvens?

Vad skulle hända om hela länken sveptes in i kycklingnät eller ett nät med helsvetsade maskor 20x20mm som ansluts/jordas till mast?

Får vi önskad dämpning på 144MHz då?


73 de SM7NTJ Lorentz
 
Lite tråkigt att det finns en förhöjd störnivå just i det aktuella området.

View attachment 5835

Hej!

Hittade en mer "pro" enhet och den verkar vara ännu värre.
https://www.induo.com/kop/utfasat/cerio-ow-215n2-x/

Var hittar man ordentliga prylar?

Tyvärr ingen plot.
upload_2019-6-20_14-45-31.png

Hittade även en EMC-mätning på min nuvarande Ubiquiti PBE5AC 300 ISO och där är resultatet bättre än på dom två tidigare, hur går det ihop? (MiktroTik Metal 52 AC och Cerio OW-215N2)
Är det fel på min utrustning?

Gröna strecket är 54.0 dBuV och på just 49,4 MHz är värdet 20,77 dBuV.
Tittar man på flera andra frekvenser från ~30 MHz- 1 GHz är värdet ganska snarlikt och ligger runt 20 dBuV.

upload_2019-6-20_14-57-38.png

73 Kricke
 
Hej igen!

Jag skäms lite nu, men det är inte Ubiquiti som avger den 50 kHz breda störningen som ni ser lite längre upp i tråden utan det är regulatorn till batteriet.
Dock avger Ubiquiti lite brus när man beamar rakt in i den, men det är ett litet problem i jämförelse.

Regulatorn Victron Energy 150/60 avger ett kraftigt brus ifrån HF upp till ~50 MHz, på 144 MHz och uppåt är det försumbart. (när jag stänger av laddningen försvinner bruset, men inte den 50 kHz breda störningen)
Jag skall idag klämma dit några fler ferriter på inkommande plus och minus, tror dock inte att det hjälper.
Googlar man på Victrons forum hittar man fler som är drabbade, så jag är inte ensam:
https://community.victronenergy.com/questions/6205/rf-noise-from-150-60-solar-charger.html

Jag har idag varit i kontakt med företaget som jag köpte den av.

Fortsättning följer...

73 Kricke
 
EMC-filtret 38-765 från Biltema är riktigt bra och ger dämpning även uppe i VHF-området.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilstereo/bilstereotillbehor/emc-filter-for-led-2000035131
EMC-filter.jpg
Jag har satt in ett på den gemensamma matningen till LED-extraljusen på bilen och det blev nästan helt tyst på 2m. Störningen hördes som ett väsande på en annars tyst bärvåg. Jag tänker nu sätta dit ett par till på respektive kabel och se om jag får bort all påverkan.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Var hittar man ordentliga prylar?
Riktiga prylar? Är produkten avsedd att användas så som du avser att göra?

I manualen till produkten du nämner står det att den är Class A, dvs den får stråla ut 10dB mer än Class B som typsikt är prylar för hemmabruk.
Först bör man kolla upp att produkten möter kraven för Class B.
Inte ens detta är då en garanti för att allt är "störningsfritt" eftersom man enl gällande Class A eller B tillåter vissa nivåer.

Att få hjälp av leverantören eller tillverkaren blir inte så lätt.
Erkänner dom att produkten inte klarar EMC-kraven och då måste dom räkna med att kanske få återkalla allt som levererats ut på marknaden och det blir dyrt.
På sin höjd kan dom byta ut en enhet som eventuellt är felaktig.
Att hjälpa till att sänka störnivåerna på en redan certifierad produkt är inte ekonomiskt för företaget. Dom har ju redan prisoptimerat produkten genom att lägga störnivån där det kostar så lite som möjligt.
Att i efterhand förbättra en produkt m.a.p. EMC kräver nya mätningar och omcertifiering. Detta gör dom bara om det finns en marknad som kräver Class B och då höjer dom priset.

Min erfarenhet från många år av EMC-jagande är att de flesta producenter vill konstruera så billigt som möjligt och filtrering kostar alltid för mycket.
Faktum är att många försöker bluffa sig till en certifiering.
 
Riktiga prylar? Är produkten avsedd att användas så som du avser att göra?


Först bör man kolla upp att produkten möter kraven för Class B.
Inte ens detta är då en garanti för att allt är "störningsfritt" eftersom man enl gällande Class A eller B tillåter vissa nivåer.

Att få hjälp av leverantören eller tillverkaren blir inte så lätt.
Erkänner dom att produkten inte klarar EMC-kraven och då måste dom räkna med att kanske få återkalla allt som levererats ut på marknaden och det blir dyrt.
På sin höjd kan dom byta ut en enhet som eventuellt är felaktig.
Att hjälpa till att sänka störnivåerna på en redan certifierad produkt är inte ekonomiskt för företaget. Dom har ju redan prisoptimerat produkten genom att lägga störnivån där det kostar så lite som möjligt.
Att i efterhand förbättra en produkt m.a.p. EMC kräver nya mätningar och omcertifiering. Detta gör dom bara om det finns en marknad som kräver Class B och då höjer dom priset.

Min erfarenhet från många år av EMC-jagande är att de flesta producenter vill konstruera så billigt som möjligt och filtrering kostar alltid för mycket.
Faktum är att många försöker bluffa sig till en certifiering.


Jo produkten är avsedd för den användning som är tänkt.

Vi får se vad som sker, men nu har jag släppt taget på just LAN,et.
Nu är det regulatorn som är det stora problemet, vi får se hur/om det löses.

73 Kricke
 
Är det på 50MHz som du har problem?


Ja från solcellsregulatorn, den brusar otroligt mycket både på 28 och 50.
Har inte lyssnat med någon ordentlig antenn på dom lägre banden, men verkar stråla lika mycket där.
 
Brusar det även när det inte laddar, typ nattetid ? Och brusar det mer vid sol jämfört med mulet väder ?
 
Last edited:
Back
Top