Brus med vertikal v långtråd

Barry.Watson

Active Member
Idag testade jag en ny vertikal antenna (MA-12 från Ali Express) och det blev inte så himla bra eftersom brusnivå var på S8 (på alla bander). Jag tar samma radio (Yaesu FT-818) och i stället kopplar jag in en lång (ung. 20m) tråd som var kastat i ett träd och då ser jag en brusnivå på S2 (igen alla bander). Detta händer i mitt trädgård i en av stockholms förorter. Är brus nivå verkilgen så pass mycket värre med en vertikal i en stdsmijlö, eller behöver jag kolla andra skillnader (koax, osv)?

Hej !

S8 störnivå på ALLA band?
Oftast (?) ser man högre störnivå på de lägre frekvenserna jämfört med de högre.
OM du jämför signalstyrkor mellan de båda antennerna?
Alltså, lyssna på ett antal stationer och jämför mellan de båda antennerna.
Resultat?

Jäpp S8 alla bander. Antennan har markeringar, en per band, som jag provade. Det enda station som jag hörde bra var från italien (konstigt!!). Jag kan prova igen nästa vecka, en vertikal och en EFHW sida vid sida och jämför vad jag läser från S+mätaren.

Jag skulle säga att du nu med en effektiv antenn för första ggn faktiskt hör hur mycket brus och störningar du har, för att bilda dig en uppfattning om antennen och brusförhållandet så skulle jag ta med mig det hela i bilen och sätta upp antennen utmed någon parkering, grönområde en bit utanför staden och kolla av banden, först då har du så att säga en baseline.

En vertikal och även en "longwire" är väl beroende av nån sorts jordreferens. Jag har upplevt att anslutning av rigen till "lokalt jordsystem" i form av vattenledningsrör eller skyddsjord kan påverka störningsnivån rätt tydligt, om man har en "monopol-antenn".

Brusnivån du beskriver med den vertikala antennen är troligtvis en kombination av flera faktorer, där själva antenntypen, installationen och den omgivande miljön spelar in. Här är några aspekter att beakta och utvärdera:

1. Vertikala antenner är generellt mer känsliga för elektriskt brus från omgivningen eftersom de plockar upp signaler med vertikal polarisation. Mycket av bruset i stadsmiljö har just vertikal polarisation.

2. Den vertikala antennen lär kräva en effektiv jordning eller radialnät för att fungera optimalt. Dålig jordning kan leda till att antennen blir mer mottaglig för lokala störningar.

3. Dålig skärmning i koaxialkabeln eller avsaknad av ett mantelströmsfilter kan introducera common mode-strömmar, vilket gör att kabeln själv fungerar som en antenn och plockar upp brus från omgivningen. Detta problem är ju ofta mer framträdande med vertikala antenner som har högre impedans vid matningspunkten.

Rekommendationer för felsökning:

1. Testa ett mantelströmsfilter på koaxialkabeln nära matningspunkten för att reducera eventuella common mode-strömmar.

2. Kontrollera jordningen av MA-12. Om antennen kräver radialer, lägg ut ett enkelt jordnät och testa skillnaden.

3. Byt ut koaxialkabeln mot en högkvalitativ kabel med bättre skärmning för att se om det påverkar brusnivån.

4. Testkör antennen på annan plats som jämförelse till eventuella lokala störkällor i grannskapet.

Back