Brus och frekvens - nu är jag förvirrad!

Jag har fått lite omstridig information vad det gäller brus och frekvens.

Från KonCEPT §8.7.3.1:
Som tumregel kan man säga att för kortvåg är oftast bruset på bandet den dominerande bruskällan, medan för högre band så kommer det interna bruset att dominera

Från USMC Antenna Handbook [1], §5.3,
At frequencies below 30 MHz, system sensitivity is almost always limited by receiver noise rather than by noise external to the antenna (e.g., atmospheric and manmade interference).

Har jag missförstått texterna och försöka jämföra äpple och päron? Personligen misstänker jag att USMC tar för givet att bandbredden blir större med högre frekvenserna (USB på HF och NFM på VHF) och ökar man bandbredden då ökar bruset, medan SSA bara fokusera bara på frekvensen. Vad säger kollektivet?

[1] https://w5sc.org/wp-content/uploads/2020/06/MCRP-8-10B.11.pdf
 
Har jag missförstått texterna och försöka jämföra äpple och päron? Personligen misstänker jag att USMC tar för givet att bandbredden blir större med högre frekvenserna (USB på HF och NFM på VHF) och ökar man bandbredden då ökar bruset, medan SSA bara fokusera bara på frekvensen. Vad säger kollektivet?
Som yrkesman inom området, med bl.a. ett förflutet inom ITU:s tekniska utskott CCIR, är min mening att det är USMC som har fått detta "om bakfoten".

Går vi till "källskrifterna", ITU-R rapporten P.372 "Radio Noise",
så hittar vi denna graf;

1723995986663.png

Den visar antennbrusfaktorn (= det brus som tillförs av omgivningen utöver det termiska) hos en förlustfri antenn för frekvenser mellan 10 kHz och 100 MHz. Brusfaktorn är oberoende av bandbredden hos mottagaren. Som jämförelse kan nämnas att en typisk mottagarbrusfaktor ligger runt 10 dB i HF-området, och 3 dB i VHF-området.

Sedan kan man illustrera frekvensberoendet på detta sätt (ur ARRL:s VHF-manual från 60-talet):

1723996342892.png
1723996371086.png

Dock gällde förhållandena på VHF tidsåldern innan konsumentelektronik innehållande switchade kraftaggregat blev vanliga.
 
Back
Top