Brusnivå

-UKE nämnde gammal transistorradio. Där jag bor är långvågsbandet helt utslaget av störningar trots att transistorradion använder ferritstavsantenn, det verkar vara något under trottoaren som skickar ut surret. Med staven parallellt med trottoaren när jag går på den minimeras störningen. Jag behöver bara avlägsna mig 30-40 meter från gatans slut så tar störningen slut. Är det fjärravläsning av villornas el- och fjärrvärmeförbrukning, styrning av gatubelysning eller övervakning av fjärrvärmeledningar? Telias kopparledningar ligger under trottoaren, har de ADSL-signaler i sig? Det hjälper inte att jag stänger av min huvudströmbrytare och jag har fiber indragen.

Lennart
Sök på ADSL (eller xDSL) och interference med google. Det finns ganska tydliga frekvensområden för xDSL och det kan man ha som ledtråd för sin signalspaning. Ett frekvensområde för upplänk och ett annat för nerlänk. En rolig (?) detalj var att Telia hade något ADSL-modem som hade så kass nätadapter att det störde den egna ADSL-kommunikationen. Ofta finns en massa annat nätverksjox som bidrar med störningar, kanske är dessa grejer ett större störningsproblem än ADSL i sig. DLINK hade en serie produkter med vedervärdiga nätdelar men de har nog dött för länge sedan, de var så dåliga att de inte ens höll garantitiden. Klassiska "bad caps" elektrolyter. C(r)apXon, say no more...

Om det sedan finns xDSL kvar i ledningarna i backen är en annan sak. Telia gör väl sitt bästa för att bli kvitt kopparledningar. Som vanligt brukar konsekvensen av att bli av med en störkälla att det dyker upp något annat i stället, eller flera andra saker. Plasma-TV har väl självdött med tiden. Och robotgräsklipparna verkar ha blivit bättre. Och i stället dök solcellsanläggningar med optimerare upp i stället som ny störkälla.

Fjärravläsningen av elmätarna brukar ha två diskreta frekvenser någonstans 70-90 kHz (glömt bort) om det körs via elnätet. Men jag tror de flesta bolag kör någon trådlöskommunikation, det är ju så mycket skräp på elnätet nuförtiden. :)
 
Chalmerister kan man i allmänhet lita på. (K-94 här)
Frågan om vilka högskolor som var bra på olika saker dryftades för bra
länge sedan (mitten av 90-talet) under en lunch på Nationalkommittén för Radiovetenskaps årsmöte.

Det framhölls, jag kommer dock inte ihåg av vem, att Chalmers nog var bättre på att utbilda radioingenjörer, medan KTH fostrade bättre administratörer. Var de andra (LTH, LiTH, UU m.fl.) "platsade" i detta kan jag inte heller påminna mig.
 
Back
Top