Bur dipol/ öka arean på anten kabel

SA3RAX

Well-Known Member
har en tanke som gnagt mig länge nu
ser att de som bygger bur dipoler isolerar antenn trådarna från varandra , men man ökar ju bara arean ?
så kan inte ringarna vara ledande för anteen trådarna är ju förbondna än då :confused:

cage-dipol.png
så nu om det finns någon anten guru som kan mer ingånde förklara detta för mig
större area mer bandbred , men varför ska trådarna hållas isolerade från varandra ?

för med denna metod så käns stbilitet och hållfasthet mer gynsam ..eller har jag fel? :eek:
 
En intressant fråga SA3RAX, dvs huruvida ringarna kan vara metalliska liksom tråden.
Men vi ser ju dipoler och GP-antenner som man försöker göra bredbandiga i VHF och UHF-området genom att utforma dem som metallrör.
Exvis en GP för flygradio kan ha ett "spröt" i form av ett rör kanske 100 mm tjockt och 500 mm långt.
Jag har försökt beräkna burdipoler för HF, men finner att bredbandigheten inte blir särskilt stor. Det är svårt att täcka två band. Möjligen lite bredare än en tråd bara.
Exvis mitt försök att göra en för 24 - 29,7 MHz även om man gör den en halvmeter i diameter räcker det knappast. Min tanke var även en bredbandig dipol för 28 till 52 MHz, men NIL. Det blev en liten söt spärrkretsdipol istället.

Man kan finna DOS-beräkningsprogram bl.a hos http://www.zerobeat.net/G4FGQ/page3.html#S301" programmet heter DIPCAGE2.
Kanske finns modernare online program???

Låt oss höra om någon tycker något om ledande material i spridarna???

Som jag ser det används träspridare av viktskäl. En metallring på 1 meter blir tung och dyr.

de
SM4FPD
 
tänte bygga med 3-5mm stål wire så , för dets som körts tidigare har båst sönder , men tänken är att prov bygga och prova tänkte bygga för 80m, 160m med atu
 
Jag har försökt beräkna burdipoler för HF, men finner att bredbandigheten inte blir särskilt stor
Det är min åsikt också.
Jag simulerar med Eznec och vinner väldigt lite BW.
Kanske är det så att effekttåligheten ökar hos en bur-dipol.
 
tro jag ska prova dena variant
n3wire1.jpg
 
Jag har sett en "burdipol" med spridarringar av någon form av plast, men med en kopparkabel löpandes runt och förbinda trådarna i buren.

Jag ser inte vad man skulle vinna eller förlora på det ena eller det andra, men följer era teorier med glädje

Jag är mera inne på en Fan-dipol, med trådar avstämda för alla band, man skulle ju om man ville kunna arrangera dom trådarna i en ring likt en burdipol om man ser någon vinst med det
 
Om man har dessa rozen clips som vi använder till stegar så kan dessa användas som spridare i en sådan dipol.
 
Räcker avståndet mellan trådarna till en fan-dipol med rozen clips? Tänkte utöka min 40/80 m fan-dipol med ytterligare några band och har några påsar clips liggande någonstans i "bra att ha" förådet.
 
Nej, rozen clips-avståndet räcker inte till för att göra någon större skillnad på kortvåg. Man kan behöva rockringar i ytterändarna av en dipol för att göra den betydelsefullt bredbandigare! Däremot skulle man kunna experimentera med rosen clips för att t.ex. tillverka en vanlig dipol för 40m och lägga en närliggande resonator för t.ex. 30 m strax intill.
 
Räcker avståndet mellan trådarna till en fan-dipol med rozen clips? Tänkte utöka min 40/80 m fan-dipol med ytterligare några band och har några påsar clips liggande någonstans i "bra att ha" förådet.

Jag har sett fan-dipoler med väldigt litet avstånd mellan trådarna, men då påverkar trådarna varandra mera, och antennen kan bli snudd på omöjlig att trimma till bra SWR på alla band.

Sedan har jag sett en variant med extremt stort avstånd mellan trådarna där man först klippte till och trimmade varje dipol separat, och sedan när man hade monterat ihop dom till en fan-dipol skulle det inte behöva trimmas om. (jag vet inte om jag litar på den uppgiften)

Med ett anständigt avstånd mellan trådarna, och hyfsat korrekta längder till att börja med så ska det räcka att trimma trådarna en gång i längdordning, längsta först.
 
På den tiden jag hade en permanent antenn (vilket var hemma hos mina föräldrar) hamnade trådändarna (för 40/20/15/10 m) på kanske 30--50 cm avstånd från varandra. Funkade fint att sätta upp allt på en gång och trimma ett band i taget.
 
På den tiden jag hade en permanent antenn (vilket var hemma hos mina föräldrar) hamnade trådändarna (för 40/20/15/10 m) på kanske 30--50 cm avstånd från varandra. Funkade fint att sätta upp allt på en gång och trimma ett band i taget.

Instruktionen jag såg påstod att 5.5" (ganska precis 14cm för oss i den upplysta delen av världen som inte mäter i kroppsdelar) skulle räcka.

Fan-dipolen tycker jag är en rysligt underskattad antenn, om man har möjlighet att spänna upp en tråd mellan två-tre fästpunkter.

Kan man dessutom leva med att tuna bort lite SWR så kan man ju använda 80meters tråden på 30m och 40 meters tråden på 15m så täcker man fler band med färre trådar.
 
Ja, den funkade alldeles utmärkt.
Sedan borde jag ju vetat bättre än att ta vitt "paketsnöre" som antennlina. UV-motståndet var ju sådär bra ...
 
Ja, den funkade alldeles utmärkt.
Sedan borde jag ju vetat bättre än att ta vitt "paketsnöre" som antennlina. UV-motståndet var ju sådär bra ...

Haha, den niten har vi nog alla gått på.
Jag köpte lina av en fisknäts-tillverkare, den är garanterat saltvatten och UV beständig, dessutom är den grön så den syns inte mot skogen heller.
 
någons om har erfaren het av eleteriker vp rör och dess väder och uv motsånds kraft ?
 
Hej,

Jag kan som sammanfattning säga att jag under årens lopp gjort ganska många meter stege, både 2- och 4-trådiga, och då använt de enkla VP-rör som brukar kosta c:a 15 kr per längd. Det har aldrig uppstått något problem. Den 2x10 m dipol med stege som hänger här på mitt QTH i Tyresö har suttit uppe sedan 2002 och fungerar utmärkt.

73,
Rolf
SM5MX
 
Instämmer med -5MX. Har använt VP-rör i olika sammanhang under åren och dom har motstått UV-strålning bra. Jag hade till och med en 4 el quad för 20 m med 50 mm VP-rör som spridare på 60-talet. Det finns nu också extra UV-tåliga VP-rör avsedda för utomhusmontage. Dom borde vara ännu bättre.

/Roland
 
Ett problem med alla typer av rör kan vara att spindlarna bygger bo i dom.
Efter ett antal år kan rören vara fyllda med en äcklig blöt sörja som inte kan räknas som en isolator.

....men trots detta använder även jag VP-rör.
Denna OCFD har suttit uppe från 2010 och under i VP-rör hänger ett parasitelement för 15m utsträckt med trimmerlina.
ocfd with 15m element.jpg
 
Back
Top