bygga 2el Yagi för 10m, 15m, 20m, 40m

SM4XIO

Active Member
Efter byggandet av många antenner ( 6m och uppåt ),
är det daggs att försöker sig på KV-antenner.
Min ambition är en 2 el Yagi för 10m till 40m.

Är det realistisk som homebrew eller rek. det flera antenner i stället?

Är tacksamt på synpunkter och byggbeskrivningar.

73 de SM4XIO, Axel
 
Bland 2 elementare så har en HB9CV en väldigt kort bom, borde passa bra för 40m.
Relativt bra gain och bra dämpning i sidled.
Har ingen beskrivning här och nu men det finns många.....
/ 73 SM6NZB
 
HB9CV antenner och dylika "små" beamar är inte att rekommendera, då kan man i princip lika bra köra på en vertikal eller långwire. De är inte alls lika effektiva som en "riktig" 2 elementare.

Jag kan rekomendera att du antingen bygger eller köper en flerbands "8 elements yagi". I praktiken är det monoband 2 element yagis på samma bom med samma matning. Frågan är om det inte är billigast att köpa en färdig, aluminium är rätt dyrt om man inte vet precis vart man ska få tag på det.

Några fabrikanter som tillverkar sådana antenner är Finnish Antenna LTD, och Force 12. För dessa båda fabrikanter finns återförsäljare i Sverige.

Har själv en sådan uppe på taket på hyreshuset här i centrala Sundbyberg.

73 de Teemu WKA
 
Vad är det nu för fel på en HB9CV?? Det är en fullstor antenn, det finns inga förkortningspolar i den! Det som är speciellt med den är att båda elementen är aktivt matade med rätt fas så att den ska stråla optimalt!

Så skillnaden på en som WKA kallar riktig antenn och en BH9CV är att en riktig antenn är bara matad på det ena elementet....

Varför matar då kortvågsfolket tex en 4'sq för 80 meter med olika fas på de fyra vertikalerna och inte matar bara en av dessa och låter de andra vara passiva ellement?? Jo för att det är bättre att mata flera element om man man hålla lörlusterna nere i matningsnätet, så varför gnälla på en BH9CV???

/Pontus -SBI
 
Ang. NZB´s kommentar om HB9CV,
har tidigare samlat på lite info. ang. HB9CV för 6 och 10m.
Min åsikt om HB9CV i jämförelse med en 2-el yagi med relativt kort bom är att skillnaden i dB och f/b mycket liten och antennen är klart intressant pga. den korta bomen.

komplett (tysk) artikel för 10m, 6m och 2m som rekommenderas!
http://www.qsl.net/dk7zb/Download/hb9cv.pdf

En enkel jämförelse,
-en dipol har 0dBd (2.1dBi)
-en 2 el yagi har 4.3dBd / f/b ~14dB
-en 3 el yagi har +1.8dB mer än 2 el. yagin och 1-2dB mer f/b.
-HB9CV anses ge 4.2dBd med sin korta bom och f/b lite lägre än 2 el yagi.
Jämförelsen haltar ju lite eftersom bomlängden mellan olika yagi varierar, vilket gör att gain kan skilja +/-1-1.5dB, fortfarande en liten skillnad.
Bra f/b är väl nåt man eftersträvar under svåra förhållanden (contest, storstad) men normalt har det ingen betydelse om f/b är 1-2dB sämre i jämförelsen ovan.

http://www.cebik.com/fdim/fdim7.html
se rubriken "B" lite HB9CV teori jämfört med andra direktiva trådantenner som ZL-special osv.
Sen finns det ju ett ton till HB9CV url´s att tröska runt i ;-)

I mitt fall slutade det med att jag byggde en 4 el 6m yagi istf HB9CV eftersom jag hade plats för en längre antenn.

/Christer:cool:
 
Helt korrekt. HB9CV är en bra och kompakt lösning dels för att den har förhållandevis kort bom och dels för att det går att få ett högt F/B om detta är önskvärt.

En annan fördel är den synnerligen enkla matningen till 50 ohm.

Bengt EQL
 
Tack för era synpunkter.
Mitt problem lbestår i det närmaste av att jag vill byggar en antenn som klara 10,15 och 20m. 17m är jag osäker på.
Kan man tillverkar tillräckligt bra spolar själv?
Var finns det beskrivningar?
Tipps och erfarenheter av dyliga byggen eftersökes.
Tack för svaren.
73 de Axel, SM4XIO
 
Hej Axel

HB9CV är en typisk enbandsantenn.

Om du är ute efter flerbandare så kanske en Quad skulle passa. Det finns mängder med beskrivningar på nätet och här kommer ett exempel för 10-15-17 och 20 m.

http://www.qsl.net/sdxa/homebrew.html

(En bit ner på sidan börjar antennbeskrivningen)

73
Bengt EQL
 
Har inte byggt såna själv, men en ham har gjort "backwards-engineering" på 10,15,20m traps från en en känd 3-el yagi, info finns på:
http://www.ve3gk.com/eltraps.htm

Måtten finns med på rör/dielektrikum och resten är trial'n'error.

Finns en artikel på en roterbar dipol med hembyggda 17/12m traps , finns i CQ, Feb. 1996

/Christer:cool:
 
Last edited:
Det finns massor av böcker i ämnet ARRL har gett ut en del, t.ex. Physical Design of Yagi Antennas.

Vet du bara vad boken heter brukar biblioteken i landet kunna "låna åt varandra" ..
 
Hej Axel & Co!
Håller med EQL om att en Quad kanske vore nåt för dig? Quadarna har ett mycket gott rykte och kan du bara få till hållbarheten så kommer du att bli mycket nöjd med en sån. Vad glada dina grannar skall bli sen - en 2 el Quad är ju inte bara en antenn den är ju ett konstverk också! (C;= JANNE
 
Ang. yagi vs. quad

problemet är 40m,
ska man ha med 40m i en quad blir det mer komplicerade lösningar.
En quad med en fullvågsloop på 40m blir stor, mycket stor, och storleken medför problem med hållbarheten. :(
Spridarna måste vara starka men flexibla för att inte brytas i vinden och sen vara infästa i kryssfästet på bomen på ett skonsamt sätt så materialet inte deformeras vid last.
Sen måste kryssfäste och bom vara grova för att hålla upp mot vindkast.
Den första 40m quad'en man bygger själv håller ett par år och sen åker man på att förbättra den, dvs. ta ner monstret och sätta upp den ingen.
En alternativ lösning för att få med 40m i en quad och för att hålla ner spridarlängden kan man istället sätta dit en halvvågsdipol som sitter på tre av de fyra sidorna och matas på mitten (på den vertikala sidan). Alternativ finns där man har delvis vikta loopar men den lösningen passar mer för en monobandquad.
jo- matningen på en mulitband quad är mer komplicerad, någon reläbox behövs om man bara har en matarkabel. Att slå ihop alla matarpunkterna som tidiga quad versioner gjorde ger usla prestanda och är en dålig kompromiss. Sen åker man på att elementen inverkar på varandra under tuningprocessen, dvs. ändra längd för bra SWR ge effekter på de olika quadelementen eftersom man kan tvingas ändra avståndet mellan trådarna.

/Christer:cool:
 
Last edited:
Yes! En Quad för 40 m blir stor och otymplig...

För några år sedan påbörjade jag ett bygge av en 2 element full size Quad för 40m. Bomlängd c:a 9 m. Jag kom så långt att båda kryssfästena blev ihopsvetsade i ganska grovt material. Alla spridarna blev klara etc, jag byggde en skalmodell av mast och antenn för att klura ut hur jag ensam skulle kunna montera och serva antennen. Så långt inga problem. Jag stoppade när jag fick klart för mig att konstruktionen blev stor och otymplig i en liten mast, i mitt fall 22 m. Dessutom fanns inte plats för andra antenner längre ner på masten.

Jag tror att en 20-10 m Quad är en bra och effektiv lösning som går att få till med ganska enkla medel. 80-30 m kan nog fungera bra med dipoler etc.

Naturligtvis går det att bygga multibandsyagi med hemmalindade spolar etc, men jag vågar sticka ut hakan så mycket, så att jag påstår att utan mycket stor erfarenhet och tillgång till bra instrument så får man helt enkelt inte till det på slutet. Det är mycket som skall stämma överens och många av de kommersiella multibands-Yagis som finns på marknaden har trots relativt bra riktverkan dålig förstärkning jämfört med teoretiska värden. Därmed inte sagt att de är oanvändbara för det. Många använder ju sådana.

En annan möjlighet att få med 40 m om man vill kunna rotera antennen är att använda bommen i en vanlig ordinär multibands- eller monobands-Yagi. Exempel på en sådan lösning har jag beskrivit i QTC förra året. Utkastet till QTC-artikeln finns här:
http://www.sm7eql.se/antenner/7mhzantenn.html

73
Bengt EQL
 
Ju fler band på en yagi ju mer kompromiss!
Ett alternativ för dig är en Quad. Vårgårda Radio har en 4el Yagi för 10,12,15,17,20 och 40m banden. 4el på alla band utom 40m där de är 2 band.

Har provkört den. Har aldrig hört så starka Jappar.

73 Magnus
 
SM4XIO said:
Tack för era synpunkter.
Mitt problem lbestår i det närmaste av att jag vill byggar en antenn som klara 10,15 och 20m. 17m är jag osäker på.
Kan man tillverkar tillräckligt bra spolar själv?
Var finns det beskrivningar?
Tipps och erfarenheter av dyliga byggen eftersökes.
Tack för svaren.
73 de Axel, SM4XIO

Man behöver inte använda spolar. Man kan använda "open sleeve matning",
går mycket bra att tillverka en 3-bands (kanske 4) Yagi med sådan matning,
även en flerbands Moxon med samma typ av matning. Kolla in vad W4RNL
skriver för han är en klok gubbe, www.cebik.com

73 Janne SM2EKM
 
Back
Top