Bygga en radio från scratch

SA3FRO

Active Member
jag har nyligen tagit cert och jag ger man kanske in på lite för djupt vatten, men jag vill bygga min egna radio.
jag har letat på nätet efter några bra guider eller exempel men jag kan inte hitta något vettigt.
Förmodligen är det väl bara jag som inte vet vad jag ska söka på!

Någon som har något vettigt nybörjartips?
 
Hej och välkommen.

Det finns ganska mycket om du vet var du ska söka.

SolderSmoke Daily News är en bra ingång, där kommer du att finna länkar till andra
siter med konstruktioner. Soldersmoke har en månatlig podcast som är trevlig.

Det finns ett antal företag som erbjuder byggsatser - från väldigt enkla enbands riggar
som BITX20 till riggar som KX3:an. Nöjer du dig med telegrafi finns ännu enklare alternativ.

Om du inte byggt RF elektronik tidigare kan en byggsats vara en bra väg. Om du aldrig
byggt något tidigare så välj väldigt enkla projekt i början.
 
Hej Fredrik !!
Ett tips kan vara att söka lite på en byggsats från England som heter MKARS 80. Det är en komplett 80 m tranceiver för, i första hand SSB men även CW och digitala moder. Prisvärd = mycket radio för ca 700 kr. Byggs med vanliga komponenter efter en mycket bra beskrivning.
Byggsatsen är komplett, du behöver bara komplettera med mic, antenn och lämplig strömförsörjning....
 
-FRO skrev att han vill bygga sin "egna radio" (han menar förstås "egen radio") och inte att montera en byggsats. Om "radio" innebär rundradiomottagare, direktblandad mottagare för SSB på amatörbanden eller FM-sändare för 145 MHz eller SSB-sändare för KV-banden eller en komplett transceiver framgår inte och då är det svårt att ge råd.

Jag försöker ändå: Bläddra i olika årgångar av Radio Amateur´s Handbook (alias The ARRL Handbook for Radio Amateurs). Fråga på den lokala radioklubben om någon har årgångar av Ham Radio Magazine, Radcom eller Funk Amateur att låna ut. Kanske det finns samlade årgångar av QTC där, läs i så fall innehållsregistren. Du måste bestämma vad du vill ge dig på!

Lennart
 
De länkar jag angett är både rena "bygg själv" och andra byggsatser.

Då TS inte angav hur avancerad han är som hembyggare så tog jag med båda riktningarna.

Både Farhan och Soldersmoke har inte bara byggprojekt utan också en massa tips, det de på
På soldersmoke kallar "tribal knowledge".

Jag tycker dessa sidor bl.a är mycket informativa och att en hembyggare kan lära sig mycket av dem.

Dessutom kan det vara svårt att få fram komponenter till byggbeskrivningar ur äldre böcker.
 
Last edited:
Hej och tack för alla svar!
Detta blir mitt allra första hembygge så jag kommer sikta på någon lättare byggsats och låta projekten bli mer avancerade med tiden :)
 
Jag har gått i samma tankar ett tag. SDR i all ära, men jag tycker om när det är mindre magiskt. Jag skulle vilja bygga en analog radio med digital "övervakning" för frekvensräkning osv., men där det analoga gör jobbet. Inte för att det blir bättre eller billigare, utan för att det går att reparera i större utsträckning och det går att göra själv.

Om vi lägger anledningarna åt sidan har jag knåpat ihop ett blockschema med 19 block och 10 relän jag tror skulle kunna vara början till en reveiver för "allt". Digitala moder (codec2, PSK osv) ingår inte än, och kan tillhöra delen som får bo i en dator sen med.

Hur som helst är det en ritning där jag tänkt mig börja med några få block med dugliga komponenter, för att sen successivt bygga ut den. Målet är inte att få en billig radio, utan en hembyggd och -designad radio utan att kunna lägga mer än ex. 200-500:-/mån och få någonting som successivt blir bättre de kommande åren, men som börjar fungera redan från start. Precis som TS säger: "någon lättare byggsats och låta projekten bli mer avancerade med tiden".

Man kanske kan jämföra det med att försiktigt pimpa en trädgård istället för att köpa en "nyckelfärdig" variant från en landskapsarkitekt.

Om detta någon gång blir av lär jag starta en separat tråd för det. Om någon vill vara med skulle jag vara tacksam. Jag hade tänkt behålla modulerna som brukar användas för att beskriva radioapparater i så stor utsträckning som möjligt, för det blir tydlig gränsdragning och lättare att uppgradera en modul i taget.

Som kanske framgår har jag har inte byggt någonting än, men nån förstärkare, en mixer, en oscillator, nåt filter och en kuvertdetektor... "det kan väl inte vara så svårt?". ;o)

Sändningen får nog vänta till en bit in i framtiden.

WAF blir bättre med "några hundra i månaden" än "Rigg för 25000kr". Den dagen något händer med riggen har jag dessutom all kompetens och kanske reservdelar till att fixa den samma kväll.
 
"Minima" är en synnerligen snygg lösning.

Den lämpar sig för en modulär uppbyggnad vilket nog är en
förutsättning för att få något av det här slaget att fungera.

Eftersom jag inte vet något om TS förkunskaper får jag lämna det
allmänna rådet att liera sig med någon erfaren på ett tidigt stadium och se till
att det finns det "allra nödvändigaste" i instrumentväg.

Man ska inte heller glömma bort den gamla paradoxen
"att för att kunna bygga en bra mottagare så behöver man - en bra mottagare"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Kanske kan detta vara något att börja med Minima -A general coverage transceiver

/Micke

Helt underbart! Ett lite positivt inslag är att mitt utkast nog matchar den där ganska bra gällande modulerna, men då har den där även TX.

Jag ska ta och räkna lite på BoM-kostnad en kväll och se om den kan bli ett julprojekt. När man ögnar igenom designen borde man klara sig på 60% av komponenterna om man bara nöjer sig med RX.

Tack för tipset! Den där är ungefär på den nivån jag vill ha. Vill jag gå mer oldschool i framtiden byter jag ut si570 mot en analog variant och låter arduinon övervaka frekvensen bara.
 
Kunde vara kul att bygga Minima´n.
Såg att elektrokit säljer 20MHz kristaller för 12:-/st.
Jag kan inte programmera processorn, har inga sådana doningar.
LCD har jag däremot fler än jag har bruk för, bytes gärna mot programmerad ATMEGA328p :)
Si570 kan man köpa i UK i stycketal om jag inte missminner mig.

.....sen blir det Minima-träff på banden.

/Micke
 
Nu har jag tittat på lite olika kits, men det vore toppen med lite tips på vilka frekvenser jag borde sikta på, så jag har något att lyssna på (och sända på, om jag hittar ett kit med lämplig effekt)
 
Är du väldigt sugen kan jag skicka en programmerad arduino mini till dig (har en bunt jag fick billigt från asien).

Varken elfa eller elektrokit har rätt värden på drosslarna. Om man parar ihop dem eller tar närliggande går det, men då är det kanske idé att linda egna istället.

Jag hittade en som lindade egna istället på: Minima

Det känns som att det där julprojektet kanske blir en LC-mätare istället... så man inte behöver riva up och börja om för att man chansade på antal varv.
 
Nu har jag tittat på lite olika kits, men det vore toppen med lite tips på vilka frekvenser jag borde sikta på, så jag har något att lyssna på (och sända på, om jag hittar ett kit med lämplig effekt)

80, 40 och 20m är klassiska HF band med rätt mycket trafik. Har bl.a en MKARS80 med runt10W uteffekt.
Med en dipol kan man nå rätt långt med den effekten på 80m, all SMFF har jag kört på den uppställningen.

Han som driver Soldersmoke siten är väldigt förtjust i 17m, ett band som inte kräver så stora antenner men
med bra öppningar. Missa inte soldersmokes podcast, de är väldigt inspirerande - och tror jag, lärorika för nybörjare.
 
Bra länk, tack för den CNO.
Är inte arduino mini ett litet kort? På schemat sitter en hålmonterad rackare men om "mini" är användbar så går väl det lika bra antar jag.
Jag måste erkänna att jag inte kan eller har någon erfarenhet av arduino, man är hopplöst analog :)

Linda spolar anser jag däremot vara en enkel match.

Nu ska vi inte missbruka tråden som SA3FRO startade genom att bara snacka Minima.
Kanske ska vi starta en separat konstruktionstråd för Minima.

/Micke
 
Man kan inte annat än beundra Ashaar Farhan, först BITX och nu denna Minima.

Tack SA3FRO - om du inte startat denna tråd hade jag missat Minima!

Micke, du kan köpa ATMEGA328p för 39:90 hos Kjelles t.o.m.
 
Last edited:
Nu har jag tittat på lite olika kits, men det vore toppen med lite tips på vilka frekvenser jag borde sikta på, så jag har något att lyssna på (och sända på, om jag hittar ett kit med lämplig effekt)

80 och 40-metersbanden funkar alltid.
Under den mörka årstiden stänger allt över 7 MHz när solen har gått ned.
Nu har vi gott om solfläckar och till och med 10-metersbandet är ofta öppet på dagen.
Ju högre frekvens desto längre kommer man med låg effekt och enkla antenner under förutsättning att bandet är öppet..
Om ett par, tre år, när solfläckarna har försvunnit är allt ovanför 20 meter dött.

/Roland
 
Back
Top