Bygga en radio från scratch

80, 40 och 20m är klassiska HF band med rätt mycket trafik. Har bl.a en MKARS80 med runt10W uteffekt.
Med en dipol kan man nå rätt långt med den effekten på 80m, all SMFF har jag kört på den uppställningen.

Han som driver Soldersmoke siten är väldigt förtjust i 17m, ett band som inte kräver så stora antenner men
med bra öppningar. Missa inte soldersmokes podcast, de är väldigt inspirerande - och tror jag, lärorika för nybörjare.

Tackar, ska kolla in den siten!
 
Just nu lutar det åt detta kit, trots att det bara är RX.
SoftRock RX Ensemble II HF Receiver Kit - $60.00 : Five Dash Inc. Your Source for SoftRock Radio Kits

känns som en lagom prisnivå och lagomt mycket lödning :)

SDR ser jag som en stor fördel.


eftersom detta blir mitt byggprojekt så skulle jag ju såklart haft en radio att sända med också.
har funderat på lite behov som slutar i nåt liknande:
  • ~0-30Mhz, HF-banden.
  • Gärna SDR
  • 10-20W output? så jag kommer förbi kvarteret i alla fall :D
  • Prislapp runt 1000kr

Är detta en ren utopi och omöjlighet?
jag är inte riktigt hemma på vad jag ska söka på, hittar en massa saker men inte riktigt det jag är ute efter. men som sagt det kanske är omöjligt uppdrag utan att bygga själv? :eek:

/Fredrik
 
En sak att se upp med är att nya bärbara datorer med sk "COMBO"-uttag för mikrofonen har digital mikrofoningång. Då krävs ett separat ljudkort med stereoingång.

/Roland
 
En sak att se upp med är att nya bärbara datorer med sk "COMBO"-uttag för mikrofonen har digital mikrofoningång. Då krävs ett separat ljudkort med stereoingång.

/Roland

Här kör vi stationärt :D
men bra tips, måste kolla mina laptops!
 
Du kan kolla in Genesis G11 G59 Software Defined Radio Transceiver SDR QRP kit by VK2DX.

jag har deras G59, det tråkiga är att den lämnar några få mW, kanske ett av Farhans Jbots kan
vara något - eller köpa slutsteget till den. De har även andra SDR byggsatser som G11 - verkar
vara en trevlig konstruktion.

Detta kit känns lite för avancerat för ett första projekt, jag siktar på ett "SoftRock Lite II Combined Receiver Kit" som första projekt.

Finns det inget som matchar nedan? :)
spelar ingen roll om det är begagnat eller inte, men gärna byggt då jag vill ha en radio att bygga och en att köra med :)

  • ~0-30Mhz, HF-banden.
  • Gärna SDR
  • 10-20W output? så jag kommer förbi kvarteret i alla fall
  • Prislapp runt 1000kr


/Fredrik
 
Hej igen Fredrik !!
Om du har funderingar kring SDR, antingen sändare, mottagare eller transceiver så ska du nog prata lite med SM3ESX, Christer.
Det han inte vet är nog inte värt att veta.... Jag har fått mycket hjälp av honom.
SoftRock är bra..
SM3GFN Ingvar
 
Det närmaste är väl just G11 byggsatsen - men som du skriver så är
nog ingen byggsats att börja med, även om det ytmonterade redan
är monterat på kortet.

Fråga gärna runt lite som Ingvar föreslår.
 
Hej igen Fredrik !!
Om du har funderingar kring SDR, antingen sändare, mottagare eller transceiver så ska du nog prata lite med SM3ESX, Christer.
Det han inte vet är nog inte värt att veta.... Jag har fått mycket hjälp av honom.
SoftRock är bra..
SM3GFN Ingvar

Det var det värsta! :)
Tack! ska kolla med Christer!

Det närmaste är väl just G11 byggsatsen - men som du skriver så är
nog ingen byggsats att börja med, även om det ytmonterade redan
är monterat på kortet.

Fråga gärna runt lite som Ingvar föreslår.

hehe nä den kändes lite för svår som första projekt. det var nog 10-12 år sedan jag tog fram lödkolven sist :)
 
Back
Top