Bygga i tätbebyggt område

bastuper

Well-Known Member
Hur mycket antenn/mast kan man sätta upp då man bor i villa centralt?

Jag bor i lilla Övik och har kanske 500 m in till centrum från den lägenhet jag ska flytta till, huset är dock högt - men kan man satsa på en mast fastskruvad i en "betonggris" i backen?

Jag tänkte i så fall att masten skulle stå jämmns med väggen och de antenner jag har skall då ligga 3-4 m ovan taket helst.

Nån som har en tanke eller idé?

Jag hoppas jag inte uttalat mig om detta tidigare då det i så fall blir det en dubbelpost.

Kan det gå så långt att man bör skaffa byggnadslov eller räcker det att man pratar med grannarna och visa dom hur dom kommer att påverkas?

Jag har monterat upp en teleskopmast utan problem. Visserligen ringde jag först kommunen men de sa att det räckte med att prata med närmaste grannarna.
Om jag inte minns fel står det om mast för (enskild mindre anläggning) inte kräver bygglov.
Antennen i sig kräver inte bygglov, därför kommer det upp en monsterantenn på 17 el. Tio meter lång antenn för två metersbandet.
Hur nu en tvåmetersantenn kan bli tio meter? Måste vara något elektriskt. (Smile)
Lycka till

Last edited:

Jag bor i lilla Övik och har kanske 500 m in till centrum från den lägenhet jag ska flytta till, huset är dock högt - men kan man satsa på en mast fastskruvad i en "betonggris" i backen?

Jag tänkte i så fall att masten skulle stå jämmns med väggen och de antenner jag har skall då ligga 3-4 m ovan taket helst.

Jag hoppas jag inte uttalat mig om detta tidigare då det i så fall blir det en dubbelpost.

Kan det gå så långt att man bör skaffa byggnadslov eller räcker det att man pratar med grannarna och visa dom hur dom kommer att påverkas?

Jag förutsätter att du fått tillstånd av den som äger fastigheten/marken
för dina mastplaner? Viktigt att få detta skriftligt i form av avtal. Avtalet reglerar ju inte bara dina handlingar utan även fastighetsvärdens handlingar.

sm5cmm

En person som har kämpat mot byråkratin är sm5cmm/Ove. Vet inte hur det hela slutade.
Tydligen är det beroende på vart man bor i landet. Verkar ej finnas klara regler.
Småpåvarna inom det politiska etablissemanget kan sätta käppar i hjulet när det gäller ant-tillstånd.

Google

SM5CMM

com2005_0276en01.pdf

Ctk/stig

Jag bor i en liten lägenhet i en gammal villa och min hyresvärd har jag vägg i vägg, men nog vore ett avtal smart val om man nu ska upp med stora grejer.

Back