Bygga med aluminium.

SM7EYO

Active Member
Hej!

Jag ska igång med ett mindre antennprojekt och tänker bygga för VHF/UHF. Nu vill jag gärna ha tips om hur man smart sammanfogar aluminiumprofiler och aluminiumrör.
Avsikten är att det skall bli en god elektrisk kontakt över tiden i ur och skur. Helst så det inte blir något galvaniskt trassel.

73 Ingvar
 
TIG-svets. Visserligen lite krångligt och dyrt, men står sig bättre än allt annat.
 
Tack för tipsen :)

Durafix ser ju enkelt ut att använda och kan köpas från Holland.

Är det möjligen samma som Jula säljer under namnet Alutite?
Durafix ska även kunna sammanfoga koppar och aluminium.

Någon som har erfarenhet av respektive material?

73 Ingvar
 
Hej!

Jag har inte använt det själv då jag har lyckan att ha kamrat med TIG.

Jag skulle nog inte använda det i några mer hållfasta konstruktioner, men i en antenn eller liknande borde det vara ett bra alternativ.

Jag tror att dom olika märkena som finns är kopior där säkert någon var först med den goda iden.

Det finns lite klipp på nätet där dom demonstrerar, med imponerande resultat.

(Försäljning....)

Intressant ser det ut!

mvh Håkan SM7WSJ
 
Jag utrustade min MIG/MAG för alusvetsning. Det som krävs är en annan gas. Då jag inte svetsar några större mängder duger en liten gasflaska som man kan köpa loss. Ett annat slangpaket med tefloni som gör att alutråden glider lätt och och kör fast. Sedan beövs tråd givetvis. Svetstekniken är lite annorlunda. Man får variera svetshastigheten mer än med stål för att hålla temperaturen lagom. Här är ju skillnaden och nackdelen med TIG då man stryr strömmen med gaspedal hela tiden..

En annan fördel är att gasen och slangpaketet även funkar med rostfritt. En rulle rostfri tråd kostar dock en slant så det är inget man köper på sig förän man har ett projekt på gång.

OBS jag är ingen yrkessvetsare- Är du det gör du kanske säkarast att ta dig för pannan. Gärna långt ned. Riktigt långt ned. ;)
 
Tack för tipsen :)

Durafix ser ju enkelt ut att använda och kan köpas från Holland.

Är det möjligen samma som Jula säljer under namnet Alutite?
Durafix ska även kunna sammanfoga koppar och aluminium.

Någon som har erfarenhet av respektive material?

73 Ingvar

alutite och durafix är nog samma grejs, det finns fler namn på den.

jag har som senast idag sammanfogat alu.stång med alu.profil mha. alutite,
man måste vara noga att det är rent och skrapa kontinuerligt med en "nål" där fogen ska fästa, på bilden är den en 6mm alu.stång och en tunn 2mm profil.
Så fort det blir lite godstjocklek och större bitar blir det svårare och man måste ha en rejäl låga för att hinna få upp värmen.
 
Hej jag har kört med dom där loden i grövre aluminium profiler med Acytylen gas.

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top