Bygga om DLS 160 polisradio med konverter

SM0YDO

Well-Known Member
Hej hittade för ett tag sedan ett par DLS 160 Polisradio med converter på Myrorna för 40 pix
Funderade på om man kan bygga om en sådan radio att fungera på amatörradio banden
2 m bandet och 70 cm bandet men radion verkar att vara lite hemlig med kretsschema
Och övermålade ic kretsar men jag vet att jag har sett schemat på något forum och
Den ser ut att hoppa runt med 25 kHz steg mellan frekvenserna och nu är det 12,5 kHz som
Gäller.

Sm0ydo
 
Mottagaren täcker de sk 70 systemets frekvenser. Som täckte Polis, Brand Ambulans Taxi och medgav samverkan mellan dessa, idag kallade blåljusmyndigheter.
Dessa har fyra decimaler och ändå 25 kHz steg.
Dvs 70,0125 70,375 70,0625 70,0875 MHz etc.
Har en sådan jag oxo, körde den för en tid sedan och fann ändat ett taxiföretag som hade trafik
Så bandet är numera stendött.
Lite väl mycket jobb att bygga en konverter för att täcka annat band, då en beg. 145 MHz FM station betingar 500 - 1000 kr numera.
Men den som kan komma med ett schema är välkommen....

De
SM4FPD
 
Finns mer information om radion på rigpix och vad ic kretsarna är för något innuti

Mvh sm0ydo
 
Jo men det är knapphändigt.
På bilden av kortet ser man att en stor del av kretsarna är logiken som skall hantera skanningen.
Själva mottagarn upptar inte så mycket utrymme.
Lite underligt att den heter DLS 160 mn tänker sig att beteckningen sår för frekvens.
Apparaten lär ha funnits i flera versioner, ex en med PIN kod för att få igång.
Denna PIN kod är bland det första som försvinner liksom användarhandboken och sladdar.
Förmodligen en bra maskin på sin tid, men själv har jag gett upp tankarna på att göra nåt vettigt av den.

Som jag nämnde kördes den i en tid för att höra om det fanns aktivitet på bandet. Och så kan man ju göra, ofta dyker någon oväntad trafik upp. Pirater, bybrandkåren etc.
För att få mottagaren att gå rent var jag tvungen att använda mitt notchfilter för 88 - 108 MHz, annars blev det IMD.

De
Roy
 
160 står för antalet kanaler med konverter, den första modellen hette DLS80 och den hade 80 kanaler
 
Back
Top