Bygga om GSM antenn till 1/4 våg 145Mhz antenn.

Ingemar

Well-Known Member
Har en gammal GSM antenn monterad på bakrutan som jag inte använder med telefonen.

Ser ut enligt följande
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021233.htm

Plasthöljet på antennen är lätt att pilla loss och under det sitter det en järntrådsspole.

Min tanke var att kippa den antennen i början av spolen, och löda på en ny tråd som är i lagom 1/4 längd.

Tänkte göra en spole i början av antennen, men frågan är hur lång bit av antennen som skall vara spolen.. För 1/2 vågs antenn ska väl spolen vara 1/4 våglängd.. så blir det då 1/8 våglängd för en 1/4 antenn?

Någon som kan ge mig lite hintar tilll siffor?
 
Du nämner inte vilket band du har för avsikt att konvertera antennen till men jag antar att det är 2 m eller 70 cm.

Jag har inte provat det själv men mina elementära kunskaper i ämnet säger mig att du kommer att få en antenn med väldigt låg verkningsgrad. Detta för att kopplingen mellan antennen och "burken" på insidan av rutan är optimerad för GSM-banden på 900 MHz respektive 1800 MHz. Dessa system är förmodligen ganska smalbandiga (ett par MHz på respektive GSM-frekvens) och jag skulle bli förvånad om du lyckas få systemet i resonans någonstans i närheten av 50 ohm.

Men som med allt annat inom hobbyn så är det ju fritt fram för experiment. Börja med ett spröt på en kvarts våglängd (ungefär 54 cm på 145 MHz).

Uffe / sm7sek

EDIT: Läser rubriken en gång till och där står det faktisk 145 MHz. Glömde nog att ta på mig glasögonen :)
 
Har ingen aning om hur antennen är konstruerad. Det kan ju vara antingen induktiv eller kapacitiv koppling mellan plattorna. Om det är kapacitiv koppling skulle jag gissa att koaxskärmen är ansluten till yttre delen av plattan på insidan av rutan vilket alltså ger "jordplanet". Det kan också vara kapacitivt kopplat till en ring på ytterplattan. Innerledaren på koaxen skulle jag tro är ansluten till en yta i mitten på inomhusplattan och kopplar kapacitivt till radiatorn. Eftersom antennen är avsedd för flera gånger frekvensen 145 MHz är kapacitansen troligen mycket för liten för att det ska gå att använda en radiator med en längd i närheten av en kvartsvåg. Det torde krävas ett spröt på nästan en halv våglängd. Sedan får man göra en LC-krets på insidan för att anpassa till 50 ohm. Troligtvis måste "jordplanet" förbättras på insidan.

Skulle det vara induktiv koppling blir det ett annat angreppssätt. Det viktigaste är att ha konstruktion och geometri klar för sig innan man sätter igång och konverterar annars blir det "klipp och försök" in absurdum.
 
Efter massor av experimenterande ikväll så har jag nu byggt om antennen och det blev inte mycket kvar av den gamla GSM antennen..

Att förlänga sprötet på GSM antennen fungerade apdåligt, så istället så plockade jag isär "lådan" på insidan av rutan och slängde ut allt där i och monterade en BNC hona på den,

På utsidan så tog jag av antennen och monterade en aluminiumplåt på fästet och satte en bnc där också, och drog en RG174 i fönsterlisten och in genom bakdörren till dosan på insidan.

Sedan tog jag ett köpespröt för 2m/70cm och satte på bnc:n utvändigt.

Så jag kunde återanvända en hel del kablage i bilen iallafall :)

Synd att jag inte kan ha jordplansspröt på den, för jag får ju ingen förstärkning i antennen.
 
Last edited:
Jag förstår i alla fall nu varför många fina nya riggar går sönder "av sig själv"......
En sådan antenn har som sagt dämpning, och på annan frekvens större sådan och kanske missanpassning.
Dagens riggar med 50 Watt kan nog förstöra det som sitter i antennens olika delar och sen ryker sändaren...
Att överhuvudtaget köra en kvartsvågsantenn på ett glas utan jordplan, är som gjort för att blåsa sändaren, TR switchen och delar av mottagaren.

Jo jag är negativ idag.....
Kanske sur till och med. Men jag ser vissa samband ellan experiment och skador.

Obs att jag nu INTE pekar ut Ingemar utan menar generellt genom tiderna.
 
SM4FPD said:
Jag förstår i alla fall nu varför många fina nya riggar går sönder "av sig själv"......
Jo jag är negativ idag.....
Kanske sur till och med. Men jag ser vissa samband ellan experiment och skador.
Du får se det positiva, du har ju haft ett "bra" jobb!:D
/Ingvar

PS. Sist men inte minst så har du hjälpt många med dina tips, det har du all heder av, Roy!
 
Last edited:
SM4FPD said:
Jag förstår i alla fall nu varför många fina nya riggar går sönder "av sig själv"......
En sådan antenn har som sagt dämpning, och på annan frekvens större sådan och kanske missanpassning.
Dagens riggar med 50 Watt kan nog förstöra det som sitter i antennens olika delar och sen ryker sändaren...
Att överhuvudtaget köra en kvartsvågsantenn på ett glas utan jordplan, är som gjort för att blåsa sändaren, TR switchen och delar av mottagaren.

Jo jag är negativ idag.....
Kanske sur till och med. Men jag ser vissa samband ellan experiment och skador.

Obs att jag nu INTE pekar ut Ingemar utan menar generellt genom tiderna.

Sälvklart så krämar jag inte ut 50W i en antenn som jag inte ens vet om den funkar som antenn, jag körde en handaparat med 0.3W uteffekt och en SWR-meter emellan.

Och hur ska man kunna testa om en antenn uppför sig som en antenn om man inte får testa den?

Hur menar du till exempel att man ska kunna testa sin hönsnätsantenn till "Weird Antenna Contest" om man inte får prova sända på något som man innan inte vet om den fungerar som antenn eller ej?
 
Last edited:
Vad händer tex om man som en del gör, sätter en kvartsvågspinne direkt i antennjacekn på en 50 Watts VHF station.
Jo hela radion blir jordplan, dvs lika mycekt HF i chassiet som i antennen.
det var aav detta skäl som forna tiders NMT bärbara fick lov att använda 5/8 dels antenner på de släpbara stationerna.
Jag fördömer kvarstvågsantennern som inte har ett riktigt eget jordplan.

Är man försiktig och laborerar som du säger Ingemar och inte brassar på för fult är det nog OK.

Jag menar bara att det experimenteras ute i buskarna, och jag ser konstiga skador som kan ha ett samband.

Nej SWR mätaren visar inte alla problem.....



Sokm SM7CRZ skriver om bra jobb.
Men jag är som tandläkaren och vill att grejerna håller, detta för att hålla bra rykte och sälja mer.
Det finns ingen idag som kan leva på att laga eleketronik.
Särksilt inte amatörradio som experimenteras sönder....och som sedan skall gå som garanti.

OK vi har nog kanske gått över gränsen nu om vad som skall skrivas, men som sagt var jag sur idag och fick ur mig lite dåligt humör.

Men låt oss säga så här då:
Att experimenera med antennern och radio är kul och vad en radioamatör skall göra.
Men det krävs oxo kunskap och försiktighet.
Förr när det var 10 Watt så kunde man använda radion som jordplan, men 50 Watt i lådan, och ett innehåll av PIN dioder etc....då kan det gå illa.
 
SM5JAB said:
Om bara antennen beter sig som en 50-ohmig last så är det ok att braka på med effekt. Sen ska den naturligtvis inte krokna/brinna upp och få annan impedans av effekten förstås. Med en SWR-mätare kommer man långt:)

T.ex. http://ludens.cl/Electron/swr/swr.html

Det vettigaste inlägget hittills.

!! Det finns ingen anledning att antennen skall vara i resonans!

Det enda som din sändare bryr sig om är den last ( impedans ) som antennen presenterar gentemot sändaren!

Så länge som sändaren ser en resistiv 50 Ohms ( normalt ) last så har den ingen som helst anledning att förstöras.

However...

Om din lilla antenn inte har förmåga att göra sig av med den inmatade effekten i form av RF strålning, då blir den varm. Nu blir något tiotal Watt inte speciellt upphetsande på en antenn som är utvärtes monterad i luftdraget på en bil. Däremot så blir ju antenn prestanda aningen dåliga men eftersom man oftast bara vill nå till en lokal repeater, då kommer även antenner med stora förluster ( liten verkningsgrad ) att funka TILLRÄCKLIGT BRA!

Tänk även på att "bilrute kondensatorn" kan har försluster och därmed bli varm. Nu är det nog så att utvidgningskoefficienten för de material du använder, glas och antennens metall, har en försvinnande liten effekt på den resulterande impedansen. Det är mera troligt att det lim du använt mjuknar eller släpper om det blir för varmt...

Om du sedan försöker att köra DX med den antennen får du naturligtvis påräkna att bli kallad för ett eller annat...
 
Back
Top