bygga om slutsteg

SM3WFR

Member
Kom över ett slutsteg från från Gävlesjukhus för ett par år sen som skulle ha använts till personsökarsystemet vid sjukhuset, ska ligga på 27 mhz, trafiksätt vet jag ej men jag gissar på FM.
Det är separat nätdel/slutsteg, slutsteget verkar matas med 28 volt, är det nån som känner igen det här ? eller har nå tips hur man ska gå till väga för att bygga om det till två meter, skulle jag var tacksam.

73 dé Tobbe.
 

Attachments

  • Slutsteg1.jpg
    84,5 KB · Views: 183
Jag undrar om inte detta är ett Tateco 100 W 27 MHz PA.
Det är en kopia av ett Henry slutsteg, och går inte alls bra på 144 MHz.
Om du kan ange vad som står på PA-transistorerna så kan man säga direkt hur långt
upp i frekvens det går.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Transistorerna heter CTC s1000-28 CX219.

men jag funderade på och etsa ett nytt kort och använda nätdel och låda.
Måste hitta en bra ritning och schema bara ; )
 

Attachments

  • Slutsteg2.jpg
    80,7 KB · Views: 170
PA't på bilden

är ett Henry 200B och trissorna heter CTC 100

har ett likadant på hyllan..

/NCL
 
Det är ett slutsteg använt av bla. Tateco för 27-29 MHz Personsökeri i USA. Enheten innehåller ett bärvågskännande relä och ger samtidigt bias till sluttransistorerna. Steget går att köra linjärt. Noteras bör att filtret till höger i bild är avsett för PR-bandet.

I orginal (för amatörradio) ingår en bandswitch för HF-banden, men den är bortplockad i PR-versionen.

HF-modulen går att köra bredbandigt, men upp till max 50 MHz (Skulle täcka 6m). Dock sjunker förstärkningen i steget med ökad frekvens. Det schema som jag har anger att det skulle gå att köra på 50 MHz, men riktigt uselt...

Steget skall köras på 28V.

De steg som jag sett leta sig till sverige var avsedda för 117V/60Hz. Bör kollas noga. Nättransformatorerna var INTE omkopplingsbara till 234V...
 
Back
Top