Bygga PSU för 50V?

SM0NOR

Well-Known Member
Hej! Är det någon som har en erfarenhet av att bygga linjärt PSU för 50V? Jag funderar på att kanske ge mig på att bygga ett SSPA och dessa vill ju ofta ha 50V. När jag söker runt på nätet så hittar jag i princip inget för dessa spänningar.
- Hur mycket AC behöver jag för att få fullgod regelring till att driva ett PA? Jag har en kärna på några hundra vatt som har 37-0-37 ut. Men det räcker nog inte till. Men man kanske boosta den med en annan på lägre spänning..
Ja, många tankar.... ser fram emot eventuell input till detta projekt :)
 
"så hittar jag i princip inget"
Principen är densamma som för aggregat med t ex 28 V. Räkna med 4 V spänningsfall i likriktare och serieregulator så transformatorn behöver lämna minst 50 V under belastning. Du finner schemor i ARRL-handboken, det är bara att anpassa komponentvärden för önskad spänning.

Lennart
 
50VDC är ingen vanlig standardspänning för nätaggregat.
Om du letar efter scheman för 48VDC så hittar du nog fler.
De flesta 48VDC aggregaten som är gjorda för att vara i samdrift med blybatterier lämnar runt 55VDC ut för att kunna ladda batterierna.
För vissa slutna batterier var det väldigt viktigt att kunna ställa in 54.96 volt för att undvika överladdning vid normaltemperatur (54,72 volt gav inte full kapacitet).
73 de SM7NTJ Lorentz
 
"så hittar jag i princip inget"
Principen är densamma som för aggregat med t ex 28 V. Räkna med 4 V spänningsfall i likriktare och serieregulator så transformatorn behöver lämna minst 50 V under belastning. Du finner schemor i ARRL-handboken, det är bara att anpassa komponentvärden för önskad spänning.

Lennart

Problemet med att "skala upp" t ex ett 28V-PSU från Handboken eller "från nätet" är att regulatorerna ofta är LM723 eller LM338. Dessa vill ha max 40DC.
 
50VDC är ingen vanlig standardspänning för nätaggregat.
Om du letar efter scheman för 48VDC så hittar du nog fler.
De flesta 48VDC aggregaten som är gjorda för att vara i samdrift med blybatterier lämnar runt 55VDC ut för att kunna ladda batterierna.
För vissa slutna batterier var det väldigt viktigt att kunna ställa in 54.96 volt för att undvika överladdning vid normaltemperatur (54,72 volt gav inte full kapacitet).
73 de SM7NTJ Lorentz
Ja, jag kan söka på 48V också.
 
LM723 Finns det typexempel i databladet på en +50V koppling. så omöjligt är det inte.
 
Jag skulle nog rekommendera switchade nätagg för 48V istället. Finns mycket sånt som surplus. Får du problem med störningar kan du då lägga din tid på att störa av istället.
 
Jag skulle nog rekommendera switchade nätagg för 48V istället. Finns mycket sånt som surplus. Får du problem med störningar kan du då lägga din tid på att störa av istället.
Glömde säga att jag ville bygga själv :). Visst vet jag att det finns konstruktiosnbeskrivningar på sådana. Men det är inte exakt ett veckoslutsprojekt.
 
Jo... mycket beror ju på "kravspecen", som max utström, reglertolerans etc. Just 50 V skiljer sig väl inte från 250 V eller annat, men man lär ju ta hänsyn till hur hög lasten är, om lasten varierar och hur känslig utrustningen är för spänningsvariationer. En enkel stabiliserande koppling är att bygga filtret med drosselingång, vilket också är fördelaktigt för likriktarna och ger små spikströmmar, men om det handlar om höga strömmar blir det en tung pjäs. Det "enklaste" blir ju då ofta en serieregulator. Jag kan inte se nåt hinder att bygga en själv från scratch med lämpliga komponenter om det är knepigt att hitta nån färdig sak för aktuell spänning. Den trafo du hade till hands kanske inte är den lämpligaste för att få ut 50 V om det ska vara reglerat?
 
Den trafo du hade till hands kanske inte är den lämpligaste för att få ut 50 V om det ska vara reglerat?
Nej. 37-0-37 lämpar sig nog bättre för ett 28V PSU. Det skulle förenkla en hel del. Då finns det färdga kopplingar.
 
Man kan ju "stjäla tre takter".
Bifogat finns schemat över kraftaggregatet till Standard Radio SSA400 med förreglering med tyristorbrygga, vilket byggdes av norska Ferrotron. Det kan ställas in till 50 V och minst 35 A samt är en tvåmannabörda.
 

Attachments

  • Ferrotron_50V_35A.pdf
    814 KB · Views: 29
Last edited:
Jag funderar lite på varför det anges som 37-0-37 på sekundären, det kan ju likväl vara 74 (med mittutag). Med en helvågsbrygga för likriktning borde det då vara (mer än) nog för 2x28 = 56 V.
 
Jag funderar lite på varför det anges som 37-0-37 på sekundären, det kan ju likväl vara 74 (med mittutag). Med en helvågsbrygga för likriktning borde det då vara (mer än) nog för 2x28 = 56 V.

Jo, jag har tänkt tanken. Men blir det inte väldigt mycket förluster när jag tar ned drygt 100VDC till runt 50V? Låt oss säga att jag tar ut 50VDC@5A till ett PA. Då borde jag rimligtvis har 250W "över" som skall till kråkorna....
 
Man kan inte räkna med mer än c:a 40% verkningsgrad i ett SSPA för kortvåg,
så för 1 kW uteffekt behövs c:a 2,5 kW ineffekt, alltså 50 V 50 A.

Det är helt orealistiskt att göra något sådant med enbart seriereglering, utan någon form av
förreglering så att man inte frestar serietransistorerna alltför mycket blir nödvändigt.

Varför inser man efter en titt på detta SOAR-diagram:
1643304242210.png
 
Last edited:
Jo... :eek: absolut. Lite knepigt är det allt. Men, för att vara lite repetitiv, ett filter med drosselingång är annorlunda och ger en annan utspänning (aningen lägre än inmatad växelspänning), vilket kunde vara en väg att gå, men det är ju inte lätt att hitta en lämplig drossel...
 
En antagligen knäpp tanke vore att buck-bosta med en
Man kan inte räkna med mer än c:a 40% verkningsgrad i ett SSPA för kortvåg,
så för 1 kW uteffekt behövs c:a 2,5 kW ineffekt, alltså 50 V 50 A.

Det är helt orealistiskt att göra något sådant med enbart seriereglering, utan någon form av
förreglering så att man inte frestar serietransistorerna alltför mycket blir nödvändigt.

Jag är nog rätt nöjd med de 200W som är realistiskt här bland villorna. Men med utrymme för att kunna dubbla effekten när jag är ute på landet.
 
Jo... :eek: absolut. Lite knepigt är det allt. Men, för att vara lite repetitiv, ett filter med drosselingång är annorlunda och ger en annan utspänning (aningen lägre än inmatad växelspänning), vilket kunde vara en väg att gå, men det är ju inte lätt att hitta en lämplig drossel...
Nu råkar jag faktiskt en schysst drossel i lådan. Den väger en 6-7 kilo :) .
 
Back
Top