Bygga radio i en trälåda

SM0YDO

Well-Known Member
Var på second hand idag och kom hem med en fin vinlåda i trä för två flaskor och skulle vilja bygga en mellamvågsmottagare med antik rör
efter någon ritning i någon radio byggbok och skulle vilja ha tips på sådanna böcker med mottagare med två rör ungefär som inte är för krångliga

mvh sm0ydo
 
Läs gamla nummer av Populär Radio från tidigt 1930-tal, där kryllar det av beskrivningar

Lennart
 
Ibland på Tradera så dyker det upp små böcker om hur man bygger en specifik mottagare av någon sort och
jag funderar just på att införskaffa mig en sån bok ifall jag hittar någon mvh sm0ydo
 
Har skrivit till Radio museet i Göteborg och frågat om dom har några radio byggböcker att sälja
 
Har kollat det här projektet ovan och jag tror att det är ett lagomt projekt för mig dessutom så tror jag att jag har
passande lacktråd till spolen med rätt dimrnension
 

Attachments

  • B5301A2A-D600-4A64-A30A-CFA308AF3332.jpeg
    B5301A2A-D600-4A64-A30A-CFA308AF3332.jpeg
    1,4 MB · Views: 4
Här en bild på trälådan
 

Attachments

  • FB75CF08-408E-4045-BC6F-0A36126A6B6D.jpeg
    FB75CF08-408E-4045-BC6F-0A36126A6B6D.jpeg
    1 MB · Views: 13
Funderar på vart man kan köpa lite tunn vävbackelit att göra stommen till spolen till av
 
Har en sån här skala med planetväxel som jag har köpt ifrån England för ett tag sedan och en
sprillans ny vridkonding med kullager 365 pF för mellanvåg som borde passa .

var till biblioteket idag och skrev ut ritningarna och det följde med en bild på skalan enligt artikeln som man
borde kunna förstora upp i en kopiator på stan för att få den lika stor som aluminium plåten till planetväxeln
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 9
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 9
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 9
Här är skalan uppförstorad och fastsatt på aluminiumplåten
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 16
Jag har sett i byggbeskrivningen att det går att linda en till spole för ett annat frekvensomårde
att ha att byta med så jag tänkte utnyttja den möjligheten bara att köpa lite lack tråd i andra dimensioner
och anpassa spolstommen så den passar en oktal sockel som Nordström Audio säljer på hemsidan tänkte
jag
 

Attachments

  • 2F3978B1-A833-42BF-A45A-9702962D6CDC.jpeg
    2F3978B1-A833-42BF-A45A-9702962D6CDC.jpeg
    12,7 KB · Views: 1
Funderade på om epoxyboardet som Nordström säljer för att ha till eylet kan vara ett alternativ för
att tillverka spolstommarna av eller om det blir för styvt
1638822526852.jpeg
 
Troligen spelar det inte så stor roll för funktionen om det är styvt, det borde mer vara en fråga om bearbetningen. Om det är "spiderweb-spolen" som ska läggas upp, så är det ju fråga om att få till formen och rätt antal skåror i rätt bredd - med vettig utrustning och tålamod går det säkert att jobba med en plexiglasskiva också, men en pertinaxskiva eller epoxiboard är troligen lättare att såga i.
 
Jo jag har köpt mig en Hålsåg som är 89 mm på nätet ifrån nån butik som sålde elprylar för installation för någon dag sedan istället för att jaga runt på stan
efter rätt dimension som bara tar en massa tid .Det stod att man skulle ha en Hålsåg som är 3 tum och 1/2 och det blir ungefär 89 mm
 
Har ett par PCB som passar till TDA 2003 istället för LM 386 som är i byggbeskrivningen korten är ifrån EBay men har
legat på lut ett tag för kommande projekt
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 14
Back
Top