Bygga slutsteg eller?

sm3pwm

Member
Hej alla! Jag såg att det är fler som har beslutsångest. Själv funderar jag på att köpa eller bygga ett mindre pa, på ca 3-500watt för 144Mhz. Helst vill jag ha det så kompakt det bara går, för att kunna ta med mig vid testkörning. Jag har byggt ett pa förut med komponenter, typ tager vad man haver. Det gick ju bra, men att bygga kompakt kan bli en utmaning som kostar mer än vad det skulle kosta att köpa ett färdigt tror jag??? Jag vill gärna höra vad ni har för uppfattningar, om bygga eller köpa?
MVH Sm3pwm Sverker
 
sm3pwm said:
Hej alla! Jag såg att det är fler som har beslutsångest. Själv funderar jag på att köpa eller bygga ett mindre pa, på ca 3-500watt för 144Mhz. Helst vill jag ha det så kompakt det bara går, för att kunna ta med mig vid testkörning. Jag har byggt ett pa förut med komponenter, typ tager vad man haver. Det gick ju bra, men att bygga kompakt kan bli en utmaning som kostar mer än vad det skulle kosta att köpa ett färdigt tror jag??? Jag vill gärna höra vad ni har för uppfattningar, om bygga eller köpa?
MVH Sm3pwm Sverker

Vad menar du med att PA't ska ga att "ta med sig vid testkörning" ?
Ska PA't vara både kompakt, ge 300W+ uteffekt och gå på +12V ?

De hembyggda transistor-PA jag använder ger 300-350W på 2 eller 70 och dom är
portabla inkl. nätagget men dom kräver +28 eller +48V, dvs. tillgång till nätspänning.
Storlekmässing lite drygt som t.ex BEKO PA men för ett pris som inte går att matcha......

Ett 4CX-ryssrör verkar enklast, billigt, myche effekt och går ev. att hitta ett PA på marknaden begagnat hembygge. Gi7B är ett alt. men vill ha lite mer driveffekt.

Fast har du 18KSEK eller mer i budget är det väl bara gå ut och shoppa .....Rör eller MOSFET.

Pula själv:
http://www.qsl.net/yu1aw/VHFPower.htm#lazy builders


/Christer
 
Last edited:
Om du vill bygga själv så finns det många bra beskrivningar på nätet. Det svåra är kanske att välja den ena framför den andra... för- och nackdelar.

Själv är jag igång med ett liknande bygge fast för kortvåg. Litet och kompakt. 1 kW uteffekt och max vikt 10 kg inkl nätdel. Rör skall det vara och förmodligen av rysstyp som är både billigt och tåligt.

På min PA-sida finns en del länkar och tips, mest PA-steg för kortvåg men många av länkarna leder vidare till konstruktioner för både 6 m, 2 m och 70 cm.

http://www.sm7eql.se/pa/

73
Bengt SM7EQL
 
Transistor

SM0NCL said:
Vad menar du med att PA't ska ga att "ta med sig vid testkörning" ?
Ska PA't vara både kompakt, ge 300W+ uteffekt och gå på +12V ?

De hembyggda transistor-PA jag använder ger 300-350W på 2 eller 70 och dom är
portabla inkl. nätagget men dom kräver +28 eller +48V, dvs. tillgång till nätspänning.
Storlekmässing lite drygt som t.ex BEKO PA men för ett pris som inte går att matcha......

Ett 4CX-ryssrör verkar enklast, billigt, myche effekt och går ev. att hitta ett PA på marknaden begagnat hembygge. Gi7B är ett alt. men vill ha lite mer driveffekt.

Fast har du 18KSEK eller mer i budget är det väl bara gå ut och shoppa .....Rör eller MOSFET.

Pula själv:
http://www.qsl.net/yu1aw/VHFPower.htm#lazy builders


/Christer
Hej Christer! Jag är väl lite otydlig, men jag har tänkt mig ett rörsteg, om jag ska bygga själv. Transistorstegen vågar jag mig inte på.
Det jag menar med att det ska gå att ta med sig är att det inte får väga mer än ca 20kg, och storleksmässigt gå ner med lätthet i skuffen på en bil.
MEN här kommer det jag funderar lite på. Om jag ska köpa komponenterna, kanske specialbeställa trafo mm för att få det så lätt och litet som möjligt. Då kanske man kommer upp i liknande priser som att köpa ett färdigt?
 
sm3pwm said:
Hej Christer! Jag är väl lite otydlig, men jag har tänkt mig ett rörsteg, om jag ska bygga själv. Transistorstegen vågar jag mig inte på.
Det jag menar med att det ska gå att ta med sig är att det inte får väga mer än ca 20kg, och storleksmässigt gå ner med lätthet i skuffen på en bil.
MEN här kommer det jag funderar lite på. Om jag ska köpa komponenterna, kanske specialbeställa trafo mm för att få det så lätt och litet som möjligt. Då kanske man kommer upp i liknande priser som att köpa ett färdigt?

Nätdelen är ofta det man fastnar på, ofta svårt att hitta en trafo med alla behövliga
spänningar, det blir ofta 3CX rör för enkelhet (och om man har hög driveffekt).
Köper du nytt har du alla spänningarna i samma trafo.
Peter Dahl har en trafo för nästan alla rörtyper, en prislista finns på deras hemsida,
priserna varierar kraftigt, men runt 280-310$ är ett exempel.
De trafo som Linear Amp's säljer för ett 3cx800 ligger på 90-150£ bara för trafon.
Om du kör på en triod kan man köpa wattsunlimited basic-nätdel för HSP,
byggsatsen går på 585$ i senaste QEX. Sen tillkommer manöversp. trafo.
Linear Amp har också gått över till GS31 och G35 i sina 2m PA, billigare, dom kör med 2.8kV eller mer.

RFdelen är enklare att bygga, om man redan har teflon i bakfickan.
Att hitta 0.2-0.3mm teflon är inte helt enkelt i SM, 0.1mm rätt enkelt som man får addera lager på lager.

I mina rörPA har jag en trafo för varje spänning, det tar plats och blir tungt.
Sen använder jag bara surplusdelar, dom är inte heller optimala vad gäller storlek och vikt.

Vad gäller storleken, RFlådan brukar bli ungefär samma storlek oavsett ett rör eller två rör
om man jämför samma effektuttag, dvs. 2x4cx250 ~3cx800 osv, däremot är de ryska högre med sina bamse-anodkylare.

Ett beg. äldre hempulat 2m rörPA brukar gå från 5000 och uppåt ?
Som referens har jag en pärm full med 2m rör PA artiklar 30 år bakåt i tiden,
t.om en artikel på ett 2m PA med en 3-500Z ;) den du.

/Christer
 
Ryssrör

Jo jag har faktiskt tänkt mig ett ryssrör, antingen GI7b eller GS31. Det sistnämnda går det att få ut 1200watt ur. GI7b kanske man kan få ut ca 500watt om man plågar det. Dessa två rör passar i samma låda. Men som sagt tidigare är det nätdelen som är problemet.
Jag har byggt ett slutsteg med 3x4cx250 tidigare, men här använde jag det jag kom över billigt. Lådan till nätdelen och en jättetrafo användes från en äldre ultraljudssvets, som skrotades på jobbet. Högspänningstrafon kom från en stor microvågsugn( typ storkök), även det här skrot. Hela bygget kostade inte många hundralappar. Det har ju också sin tjusning att kunna återanvända skrot. Skulle man flytta denna koloss fick man vara 2 man, och jag kan lova att vi blev ganska blåa i ansiktena. Lite historia.
Med detta bygge i tankarna siktar jag nu på att bygga en "lättviktare". Jag har ju sett nu med hjälp av era tips att transformatorn kommer att stoppa bygget. Ska kolla lite med de som lindar trafos här i Sverige, tror det finns några stycken b.l.a. Nord Trafo i Kramfors tror jag, om det finns kvar. ÄR DET NÅGON SOM HAR KOLL PÅ VILKA TRANSFORMATORLINDARE VI HAR I SVERIGE??
Stort tack för alla tips jag fått!
sm3pwm Sverker
 
Back
Top