Byggbeskrivning

igge

Well-Known Member
Jag funderar på att bygga en Beam/Yagi/Riktantenn för 20/15/10 metersbanden.
Är det någon som har en byggbeskrivning, eller någon länk dit?
Hittar bara länkar till 2 meter och lägre.
 
Jag har mycket god erfarenhet av Quadantenner när det gäller hembygge. Dom är okritiska och lätta att få att fungera bra. Googla på Quad antennas.

73, Roland SM0BRF
 
Spiderbeams ser groteska ut i närbild men de kanske inte är så utstickande när de kommer upp på masten.
Tackar för förslagen, lite att fundera på nu när jag skall ut till sjöss igen (nästa vecka).
 
Jag funderar på att bygga en Beam/Yagi/Riktantenn för 20/15/10 metersbanden.

Varför inte en 2 elements quad istället.
Du vinner ju mycket mycket mer gain på den konstruktionen.

Det finns flera bra beskrivningar i QTC på quaden.

Glad påsk!
och 73 de Örjan
 
Tack Örjan!
Låter intressant med lite fyrkanter på masten.
Quaddarna var poppulära redan när jag var ung så varför inte.
Men, vilket nummer av QTC? Jag har bara tre nummer hemma så jag måste söka reda på någon tidning eller länk.
 
2 elements Quad 10-15-20

Jo, Igge ...

Det fanns från början en riktigt bra beskivning på en 2 elements Quad i QTC av årgång 1963-66 (jag minns inte riktigt vilket nr...). Tyvärr har jag förlorat dessa tidningar under alla flyttningar, men gå gärna till ett välsorterat bibliotek, de brukar spara på alla årgångar i magasinen. (jag har jobbat på bibliotek en gång tiden, så jag vet...). Du kan bli tvungen att bläddra igenom ett 30-tal QTC, men det går ju ganska fort. Tidningarna var ju tunna på den tiden.

Annars finns säkert mycket bra beskrivningar i ARRL:s handbok, eller framförallt i ARRL:s antennhandbok. Böckerna är dyra att köpa, men bor man i en storstad finns nog även dom på bibliotek.

Jag har fått prova på Quad-antennen hos SM2AYE och SM2BYW (på deras sommar-QTH "Ponderosa") under senare hälften av 1960-talet. Jag kan säga att jag blev frälst - helt frälst!. Jag har också prövat vanliga yagin men de är inte alls lika bra. Visserligen är de kanske mer "diskreta" och smälter lättare in i miljön (i stan eller villaområdet t.ex.) men har man möjlighet så bör man nog pröva på med Quad.

Jag planerar faktiskt själv sätta upp en 2 el 3-bands Quad. Vi flyttade hit till Fisketorp i september-08, och nu under första sommaren ska det nog hända lite saker... Frågan är nog bara hur jag ska fixa en mast. Det kan bli dyrt.
 
SSA har i sin hamshop en CD med alla antennartiklar från QTC år 1949-2003. Kostar 100kr.
Jag har personligen inte den men har pärmen som kom ut tidigare och det är väl värda pengar.

Örjan PXS
 
Back
Top