Bygge av kopparrörs J-pole, div funderingar

Men det är kul att experimentera med antenner! Så, jag hoppas vi inte sänker Martins experimentglädje här
Det håller jag med om. Jag vill verkligen inte förstöra den glädjen.
Vill även tillägga att jag också har byggt J-pole.

Jag kunde dock inte låta bli att simulera en 3/4 vl vertikal med 4st 1/4 vl jordplan. En sådan antenn blir ju lika lång som en J-pole och mycket lätt att anpassa till 50 ohm.
Faktum är att antennen blev 50 ohm direkt utan trixande. Simulerad på endast 1 meters höjd.
tre kvarts vl GP.jpg
tre kvarts vl GP_radiation.jpg
tre kvarts vl GP_swr.jpg
 
Last edited:
Ja, så är det! Men som du ser kommer den att stråla ganska mycket snett uppåt, istället för mot horisonten.

Hmm, en J-pole är inte antenn som är 3/4 våglängd, utan 1/2 våglängd. För att anpassa den till lågohmig matning används en 1/4 våglängds högohmig transmissionsledning (stubb). Om den är kortsluten i yttre änden kan man alltid leta upp det ställe där det är ca 50 ohm. Men själva antennen är 1/2 våglängd.

Det finns en gräns runt 5/8 våglängd där en sådan här vertikal börjar stråla mer uppåt än mot horisonten.
 
Hmm, en J-pole är inte antenn som är 3/4 våglängd, utan 1/2 våglängd
Jovisst är det så men den är svårare att få till matchningen på. Dessutom är den sämre än 3/4-antennen på låg höjd.
När jag trimmade min J-pole insåg jag att trimmningen helst skulle ske på den höjden där antennen var tänkt att sitta.
Innan jag insåg det hade jag kapat för mycket:Doch man måste trimma två "spröt"

Den tänkta J-pole antenn som tråden avser får jag till 1,03 m resp 3,05m.

Nu hissade jag upp den till 4 meter och flyttade matningspunkten då blev det nära dom måtten som kalculatorn angav
1,108m resp 3,125m. Matning på 10cm ger bra anpassning.
 
Last edited:
Vilken VF skall jag använda mig av. Läser lite olika på nätet 0,95 eller 0,96 för ren koppar.
Jag får fram att min simulerade antenn är korrigerad med VF=0,958, detta gäller det långa elementet.
Det korta elementet blev lite för långt vilket troligtvis beror på att jag under iterationsprocessen hittade en lämplig längd för bästa anpassning.
Det är lite bökigt att trimma två element samtidigt:)
 
Har nu satt ihop enligt mått från tidigare kalkylator. Satte in VF=0,96.
Första försöket med antennen monterad på en 2m rundstav nere på backen gav SWR 1.0-1.2. Känner mig nöjd där och kommer nog inte att ge mig på att kapa något på den.

Jag vet dock sedan tidigare försök att när den kommer upp på taket kan SWR det ändra sig ganska mycket. Min känsla är att det mer beror på dålig avkoppling av koaxen (som blir betydligt längre dit upp) än själva antennhöjden.
Skall nu försöka få den så mekaniskt stabil jag kan och anslutningen vattentätad innan montage.
 
Back
Top