Bygglov för master

EC Dokumentet

Peder,

Dokumentet är speciellt beskrivande i vad avser satellit tallrikar. Dock bör du
notera att man även konstaterar att ALLA antenner omfattas av EC direktivet.
Även sändarantenner med undantaget "eventuell hälsorisk".

Notera även att EC direktivet avser skyddet av gränsöverskridande handel!

Detta innebär att du egentligen behöver hitta nå'n tjänst som levereras via kortvåg.

Läser man vidare så får inte denna - din rättighet ifrågasättas av EU Medlemslandet
vilket innebär att du inte skall behöva motivera dig i detalj...

Dessutom, om en kommun eller medlemsland skapar för dyra tillstånd eller för
krångliga regler, anses dett vara ett hinder och är därmed otillåtet.

Dock, som privatperson och för hobbyändamål har du inget egentligt skydd förrän
du kan tänka dig att abonnera på någon kortvågsburen informations tjänst eller liknande.
Du behöver nödvändigtvis inte göra det men du skall inte ha den möjligheten beskuren
på grund av lokala regler.

Anledningen till att dokumentet i första hand inriktar sig på paraboler är att det har
blivit för många fall som gått till EC för yttrande.

Notera även att EC avser att se "strikt" på att reglerna efterföljes.


Cheers


M0DFI
 
M0DFI said:
Du kan rent praktiskt glömma bort
grundlagsskyddet om att du får ha radiomottagare etc. Detta är redan
tummat på när man förbjöd radar varnare. Dessutom finns det inget
straff föreläggande för den som förhindrar dig att utföra dina grundlagsskyddade
rättigheter. Dan / M0DFI

Det skulle vara intressant att bli stoppad av polisen med radar/laservarnare - Det är faktiskt grundlagsskyddat i Sverige att man får inneha och avlyssna vilka frekvenser och trafiksätt man vill bara man inte vidarebefodrar till 3e part.
En radarvarnare är en slags radiomottagare som "hojtar till" när den upptäcker bärvåg på vissa frekvenser.

Om man gick till tinget och hävdade sin rätt skulle det vara intressant att se vem som fick rätt.
73
Magnus
 
Modfi.
Eller varför inte slänga upp en parabol i masten och hävda att det var den enda acceptabla lösningen. Sen att det hänger en fullsize 6 el Quad för 40 m hör ju inte dit. :)

73 Peder
 
Ett ljus i vintermörkret!

Jaha, lite rapportering då...jag har varit i kontakt med boverkets jurist och fått klart besked (skriftligt utlåtande) om att amatörradiomaster är att betrakta som mindre anläggning för en viss fastighets behov. :D
Och skall därför vara befriat från bygglov! Ett litet "men" finns dock kvar och det är detta med "mindre", det är upp till den ansökande att försöka övertyga nämnden om att en 18 m versatower faktiskt är en "mindre" anläggning genom att ge dom exempel att jämföra med, t.ex 3G master. Jag har även kontaktat ett flertal mäklare och fastighetsvärderare för att höra deras åsikt om det skulle kunna påverka andra fastigheters värde negativt.
Svaren jag fått är entydigt NEJ! då det är enligt deras utlåtande frågan om en mindre mast och inte någon 3G mastodont och att den inte skymmer för dem någon unik naturskön vy. De påpekade dock att det är viktigt att kunna tillhandahålla information om att det inte föreligger någon fara för strålning från dessa, som i diskussionerna om 3G.
Fortsättning följer!

73 de SM4YMC Patrik
 
För att ge dem några exempel att jämföra med så tycker jag att du ska visa dem att en 18m mast är en mindre amatörradiomast om man jämför med andra amatörradiomaster.

Här är några länkar till amatörradiomaster som är större och skulle visa en 18m Versatower som mindre.

73 Magnus

http://www.kkn.net/~6d2x/newant.html
ca 40m mast

http://www.w9az.com/wb9z_195ft-tower.html
195' ca 63m

http://www.zs4tx.co.za/D4B/ & http://www.qsl.net/d44tt/pictures.html
D4Bs master bla

http://www.kc1xx.com/antennas/images/80mtower.jpg
80m mast hos kc1xx

http://www.xxtowers.com/img/k4rv/DSC00024.JPG
60m hos K4RV

http://andyz.k8gp.net/lpl/cqwwssb2k1/thumbs/thumb_lpl-backyard-grey.jpg
K8GPs antennpark

http://www.k3lr.net/2001/CQ01CW13.htm
K3LR här ser man verkligen mastens storlek i förhållande till andra objekt.
 
-YMC, Hoppas det går bra för dig. Beträffande "mindre anläggning" så skulle det vara intressant att få höra författaren till PBL vad han avser med mindre anläggning. Själv vill jag påstå att en amatörradioanläggning med 18 m mast är en mindre anläggning. Däremot så anser jag att en 12m mast för kommersiell 3G är att bertakta som annat än en mindre anläggning för enskid fastighets bruk. Med mindre i detta fallet är inte storleken på masten utan mer vad den används till.
Däremot så kan det diskuteras om en park med flera (>3) master är att betrakta som annat än en mindre anläggning.
Lycka till
73 Peder
 
Antennmast

Hejsan.
Detta var mycket intressant för mig, eftersom jag tänkt anskaffa en 18m mast.
Har tidigare i Lidköpings kommun fått tillstånd mycket lättvindigt (frivilligt byggnadslov) om grannarna inte satte sig på tvären.

Detta var då en Versatower ca.20m + 3m rör.
Säkrast att gå dit igen verkar det som. Skall läsa allt jag sett att ni refererat till, samt det att Vårgårda har en pdf fil om bygglov för master.

Helt riktigt tror jag det är att inte bygga upp "bråk" i onödan med kommunen, det blir en prestigesak till sist, oavsett om de tycker jag har rätt eller inte.

Skall redan nu rita in masten i skala på tomten med huset och gå runt till grannarna.

Samt berätta vilken bra åskledare de får, likaså ur störningshänseende.

Har lagt ut ett brev från mig i alla brevlådorna för ca. 1 mån. sedan och berättat om min hobby (har inte varit qrv så länge här på detta ställe) samt beskrivit hur viktig min hobby är för mig, men att mina relationer till mina grannar var viktigare.

Samt att jag vädjade om att de som fått störningar i elektronik skulle kontakta mig snarast, för att de kostnadsfritt skulle få det tillrättat (kunde blivit dyrt) Hörde inte någonting från någon.

Jag erbjöd alla som ev. var intresserade
att hälsa på och se vad jag sysslade med var mycket välkomna. ALLT väl ännu!!!

Hör av mig hur det går....har kvar mitt bygglov på förra masten, då jag bodde i en annan ända av kommunen. Bra att ha den tror jag.
73 och lycka till !!!
de Erland SM6KTC
 
Hej på er alla! Jag får önska dig lycka till Sluggo! Några tips på vägen...se till att du har alternativa placeringsplatser för att dina grannar, och kommunen på så sätt får vara med och "tycka"från början, det har varit mig till stor fördel i diskussionen. Informera gärna kommunen och dina grannar ingående men lättfattligt om vad det handlar om och varför du behöver en mast. Du behöver inte redovisa vilka antenner du skall ha då de inte kräver bygglov. Själv har jag använt mig av SSA:s skrivelse ang antennmaster : http://www.svessa.se/hf/master.php och sedan tagit valda delar och anpassat det till en skrivelse som passade min situation till både kommunen och grannar. Om din kommun anser att du behöver bygglov se då till att få reda på vilka grannar som de kommer att skicka ut förfrågan till, för att s.a.s. "mota Olle i grind" I mitt fall fick jag det inte, och det resulterade i att det kom negativa synpunkter på min mast från 2 grannar som jag ej ansåg mig nödgad att tillfråga. Nu i efterhand så har en av dom godkänd masten och den andra har fortfarande synpunkter på placeringen. I det läget med OK från 7 av 8 så begärde jag assistans från kommunen att på stället komma och bedöma läget.
Hem kom herrar Byggnadsingenjör och Stadsarkitekt, och bedömde att den placering jag hänvisat till var den bästa, och att nämnden beslutar utifrån detta. Stadsarkitekten uttryckte även att om det i detaljplanen för området ej framgår att det inte får befinna sig master där så får grannarna acceptera viss förändring i landskapsbilden. Han bedömde inte att masten förändrade bilden mer än t.ex en flaggstång! Så visa dig medgörlig och öppen för alla förslag och informera hellre i överkant så ingen kan åberopa bristande information. För den som vill och anser sig behöva, kan jag gärna delge min skrivelse till ansökan, som tillslut blev ganska omfattande. Skicka mig ett mail bara så ordnar det sig. Jag har en del intressanta skrivelser som kan bifogas ansökan fr bl.a Boverket.
För egen del tas beslut den 11 jan så det är bara att vänta och se.

73 på er alla och en riktigt GOD JUL!
SM4YMC Patrik
 
Nu har kommunen fått för sig att även antennerna skall ingå i bygglovsansökan så ärendet är bordlagt i väntan på kompletterande uppgifter. Emellertid har jag fått medhåll av byggnadsingenjören att bygglov inte gäller antenner utan endast ev masten...suck när skall det ta ett slut. Intressant är följande länk sid 22! http://www.boverket.se/novo/filelib/arkiv11/lov.pdf
I och med att kommunen tydligen ser masten + antenn som en enhet, som en antenn då får man förmoda, i och med att dom vill ha bilder på antennerna! Så borde den då vara bygglovsbefriad! Kan vara intressant läsning och referens till er som har sökt eller tänker söka bygglov.

73 de SM4YMC Patrik
 
Seger!

Efter många och långa turer så har bygglov beviljats för min 18m Versatower trots en grannes protest! Och inom tätbebyggt och detaljplanelagt område. Efter idogt lobbyarbete och delgivande av information och utdrag ur lagtexter så gav byggnadsnämnden klartecken. Notis finns att läsa i Nya Wermlandstidningen 050225, för de som har den (ingen nätupplaga tyvärr).
Man skall väl kanske inte ropa hej ännu, då beslutet kan överklagas till länsstyrelssen.
73 de SM4YMC Patrik
 
SM5SRR said:
Kommunen kom och bedömde nu att det var en mindre anläggning så den faran är nu över. Synd bara att jag inte har någon glädje av antennerna på den här höjden.73, Eskil/SM5SRR

Om kommunen bedömer att det är en mindre anläggning nu så är väl allt grönt. Sätt en motor på ditt versatower så kan hissa upp det lätt varje gång du ska köra, kommunen kan ju knappast hindra dig från hissa upp och ner.

När man bygger ett hus på tomten behövs bygglov, byggs huset på hjul eller medar behövs inget, så det lär ju vara samma med din mast. Standardläget är 7 m nerhissat och ibland tar du upp masten till fullhöjd för att olja wirearna eller något.

Jag tycker också att du borde stämma kommunen i regeringsrätten för att dom hotar med att ta ut olagligt vite av dig för något du enligt lagen inte behöver bygglov för.

Jag kan också tipsa om att man inte behöver ha bygglov för en flaggstång, skaffa en i metall som är 20m hög och sätt fast antennen högst upp. Observera att det enligt lagen är så att bygglov -kan- krävas för masten, antenner, helt oavsett storlek är alltid undantagna byggnadslovsplikt.

73 de Teemu SM0WKA
 
Kommunen

Som det engelska uttrycket säger: "if it looks like a duck, walks like a duck, talks like a duck, then it's a duck" Så tricket att kalla en mast för antenn osv går tyvärr inte hem. Kommunen kollade upp definitionen på mast hos boverket: Med mast avses en konstruktion som bär upp en eller flera antennanordningar. Med andra ord; har du en 20 meter hög flagstång med en antenn på toppen, då blir din flagstång en mast...

Med tålamod tror jag nog att bygglovet går vägen. Det handlar mest om okunskap ifrån kommunens sida som gör att de är väldigt försiktiga, men visst är väntan frustrerande.

73, Eskil
 
Last edited:
rör/fackverk

Har din kommun skrivit in i detaljplan/översiktsplan någon definition på mast, rör eller fackverk?

Vad är det som gör att handläggaren specifierar "rör" & " max 10m", finns det stöd för det?.

Tittat man på praxis (alltså mastproduktutbud och exempel på andra byggnadslovslösa master) finns det flertalet korta fackverksliknande konstruktioner som har små yttre dimensioner, t.ex 10-15cm i sida och allt från 3m och uppåt i höjd,
är även dessa förbjudna enbart för att dom liknar en större fackverkskonstruktion med 30-100cm i sida och ofta 12m eller högre ?

exempelvis, om mitt nuvarande 5cm tjocka 5m maströr på hustaket ska bytas ut pga hållfasthetsproblem, t.ex jag har en tyngre rotor uppe i masten och nån extra vhf/uhf antenn, och avser av hållfasthetsskäl sätta dit en fackverksliknande konstruktion t.ex med 10cm i sida 5m hög så krävs bygglov eller notering i detaljplanen?
 
Hej alla på forumet. Denna tråd har jag missat tyvärr, men har läst igenom allt som skrivits, och kan tillföra en sak: Min fd. radiogranne SM6KYP Sven-Erik i Limmared har genomlidit allt som har skrivits av alla här på forumet i denna tråden. Han visade mig en pärm när jag var över till honom en kväll, där han hade minst 10 ÅRS dokumentation om sin mast och antenn som grannar hade klagat på i all gräslig oändlighet, kommunen, länsrätten, lokaltidningen hade gjort repotage om hans mast, regeringsrätten i sista änden om inte jag minns fel... Kontakta KYP, HAN om någon vet hur slipstenen ska dras, jag lovar...!!!!!
 
Back
Top