Bygglov för master

Äntligen

Efter 6 månader är bygglovsansökan för min 30 meter mast äntligen godkänd. Detta trots Bygg och Miljös förslag till Byggnadsnämnden att avslå ansökan.

Jag kommer att skicka kopior av alla mina papper till SSA för de som vill ha alla detaljer. Härmed vill jag också tacka alla som har hjälpt mig genom inlägg, och genom att ta sig tiden att tala med mig när jag har ringt. Ett stort TACK går till SM5INC. Det är mest tack vare hans sexåriga kamp resulterande i Länsrättens DOM som min ansökan gick vägen!

73, Eskil/SM5SRR
 
Last edited:
Brf Päronet Spånga.

Skriver detta inlägg åt min vän SM0OFG.



Brf Päronet Spånga.

Kan en ny styrelse i en bostadsrättsförening underkänna tidigare ingångna skriftliga avtal. Jag har ett avtal för att få ha en KV-ANT på taket daterat från 1980.

Detta avtal underkänner den nya styrelsen och jag har blivit anmanad att taga ned antennen.

Har även bifogat ett nytt intyg från Totalförsvaret ”Best FRO ratrf (M7746-705302)” att jag är i behov av denna ant. Detta skriftliga intyg tager den nya styrelsen ingen notis om.

Om det är som så att en ny styrelse kan underkänna tidigare ingångna skriftliga avtal
innebär ju detta att massor av människor i detta land har helt värdelösa kontrakt.

M.v.h
Charly/SM0OFG
 
Inget om jag ej missminner mig.

Har kopior på kontraktet. Återkommer med mera
information.
Skall klista in kontraktet lite senare.

Stig B

Skall göra ett försök att bifoga det avskannade kontraktet.
 

Attachments

  • ofg.jpg
    ofg.jpg
    67,9 KB · Views: 420
Vad är orsaken till uppsägningen? Störningar? Skador på fastigheten?
En styrelse har ganska stor makt.
/Ingvar
 
Vad är orsaken till uppsägningen? Störningar? Skador på fastigheten?
En styrelse har ganska stor makt.
/Ingvar

Det är krafter igång som vill taga bort paraboler.


Styrelsen hänvisade till den s.k
likhetsprincipen, samt även till säkerhetsskäl.
Det är jag som har satt upp antennen till vännen Charly, och det fordras nog
orkanstormar för att den skall rasa ned. Alla höststormar har denna antenn klarat
med glans.
Antenn 2x25.4 meter är stagad på 3 punkter och har väldigt kraftiga wireradiatorer.
Om det är som så att en ny styrelse kan strunta i tidigare ingångna avtal så sitter vi
hams i en väldigt besvärlig situation.

M.v.h

Sm0CTK/Stig
 
Samma läge i vår BRF.

Parabolerna har gjort att även andra antenner fått mer ljus på sig.
I våra bestämmelser om paraboler är formuleringarna otäckt nära att dra alla antenner över en kam. Än så länge funkar det, men läget är inte "stabilt".

Fortsätt gärna berätta hur det går, jag håller tummarna.

73 SM0RVV
 
Samma läge i vår BRF.

Parabolerna har gjort att även andra antenner fått mer ljus på sig.
I våra bestämmelser om paraboler är formuleringarna otäckt nära att dra alla antenner över en kam. Än så länge funkar det, men läget är inte "stabilt".

Fortsätt gärna berätta hur det går, jag håller tummarna.

73 SM0RVV

Styrelsen underkände ett äldre intyg från Totalförsvaret. Charly lyckades få ett
nytt intyg från Totalförsvaret.

Detta intyg underkändes också. Så med anledning av detta kan man undra vad som
pågår i de slutna rummen.

Denna styrelse kommer att avgå i slutet av denna månad.

Skall man tolka det på detta vis att så fort det har bildats en ny styrelse
har dessa sin lagliga rätt att säga upp tidigare ingångna skriftliga avtal.

Charly har blivit anmodad att taga ned antennen före den sista i denna månad.

SM0CTK/stig
 
Avtalet du visar innbär i sak att bostadsrättsinnehavaren accepterat att åtgärda ev skador på taket om antennen tas ner i samband med avflyttning eller andra orsaker.

Sett i backspegeln är det ett mycket svagt avtal som dessutom är ensidigt formulerat, sannolikt i syfte att ge bostadsrättföreningen maximal frihet att agera som dom önskar.

Det är min lekmannamässiga bedömning i alla fall.

/Bengt
 
Jag tror mycket beror på okunskap om vår hobbyn vad vi egentligen sysslar med och varför vi behöver ha alla dessa antenner på taken.. För många år sedan var det sällan problem, Men även allmännyttan har börjat tänka om..

I "min" bostadsrättsförening har en policy, inga antenner, paraboler, mobiltelefoni m.m. är tillåtna på själva fastigheten eller tak. Enda som tillåts är de som bor på markplan som får sätta upp egen parabol för eget TV-tittande inom gränsen för den uteplats man har. Men inte ens där får det se ut hur som helst.. Man hänvisar också till att det faktiskt finns kabel-TV.. Tyvärr så bor jag inte på markplanet.. :(

Totalt är det ca 60 fastigheter i mitt område och inte någonstans har jag sett någon antenn, inte ens centralantenn för radio/tv.. Taken är platta och det finns ändå nästan inget att sätta maströr m.m. på så jag har gett upp mina försök helt och hållet .. Och satsar på att istället köra från klubbststion eller som / Portabel i skogen Försöker jag smyga upp en tunn knappt synlig tråd kommer snart uppmaningar att ta bort den! Både från grannar och fastighetsskötarna..

Min sambo var tidigare med i styrelsen, fram tills ett par år sedan så jag vet att det tidigare har diskuterats sådant som strålning från mobilsändare, mest oroliga äldre som är rädda för antenner och deras inverkan på hälsan och lämnat motioner på stämmorna. Här verkar okunskapen bland lekmän lysa rejält... Resultatet blev för några år sedan att införa en policy att inte tillåta något alls... Det var enklast så!

Genom jobbet har jag kommit i kontakt med fastighetsägare som helt enkelt har vägrat ytterligare installationer eller utbyggnader av mobilbaser tack vare att slarviga montörer några år tidigare varit på taket och förstört och orsakat svåra skador för hundratusentals kronor då det helt enkelt har runnit in regnvatten genom taken.. Även om jobben i sig ikanske inte innebar några nya antenner har man i vissa fall varit hårdnackade och vägrat t ex underhållsarbeten som som att byta ut kablage och antenner pga dessa gamla synder .. Men efter förhandlingar som ibland tagit några månader så har det löst sig ändå, i de flesta fallen.

Kanske det kan vara ett skäl, att man vill skydda fastigheterna och dess värde..
 
Last edited:
Avtalet du visar innbär i sak att bostadsrättsinnehavaren accepterat att åtgärda ev skador på taket om antennen tas ner i samband med avflyttning eller andra orsaker.

Sett i backspegeln är det ett mycket svagt avtal som dessutom är ensidigt formulerat, sannolikt i syfte att ge bostadsrättföreningen maximal frihet att agera som dom önskar.

Det är min lekmannamässiga bedömning i alla fall.

/Bengt

Tja!

Inte kan man vara för stor i orden när man skall förhandla med en bostadsstyrelse.
Det är styrelsen som sitter med alla trumfkorten på sin hand, finnes amatörer
som får betala för att ha en pinne på taket. Resten av kontraktet bifogas.
 
Tja!

Inte kan man vara för stor i orden när man skall förhandla med en bostadsstyrelse.
Det är styrelsen som sitter med alla trumfkorten på sin hand, finnes amatörer
som får betala för att ha en pinne på taket. Resten av kontraktet bifogas.
Vete tusan vad .jpg filen hamnade. Jag får krympa den mera.
 
Avtalets paragrafer sex och åtta definierar klart vilka förutsättningar som ger föreningen rätt att kräva nedmontering. Att styrelsen (eller föreningen) "vill" är inte ett avtalat skäl, så de måste nog komma med en motivering till sitt beslut. Det är kanske värt pengarna att fråga en jurist.
 
Avtalets paragrafer sex och åtta definierar klart vilka förutsättningar som ger föreningen rätt att kräva nedmontering. Att styrelsen (eller föreningen) "vill" är inte ett avtalat skäl, så de måste nog komma med en motivering till sitt beslut. Det är kanske värt pengarna att fråga en jurist.

Jag vet inte om en styrelse är skyldig att motivera varför man tog just det beslutet. Ofta är det så att enskilda medlemmar inte får tillgång till protokoll och styrelsens övriga interna handlingar där isåfall ev förklaring kan finnas. Kan ju vara någon granne som anser att antennen är störande. Bästa sättet är nog att ta upp frågan på en stämma, och där måste styrelsen ge ett svar..
 
vad jag kan se är det bara ombyggnad eller repatation som kan föranleda på krav om demontering av antennen Eller har jag missat något ?
SM3HFD Håkan S
 
Last edited:
Uppsägning av tillstånd!

Det är krafter igång som vill taga bort paraboler.

Styrelsen hänvisade till den s.k
likhetsprincipen, samt även till säkerhetsskäl.
 

Attachments

  • ant.gif
    95,6 KB · Views: 503
Back
Top