Byta celler i batterier

sm5utt

Active Member
Jag har ett batteripack till min IC-P2ET som en tidigare ägare har plockat ur cellerna ur, antagligen för att stoppa dit nya. Jag har lyckats hitta NiMH-celler hos Elfa som fysiskt passar (art nr 69-31-80). Nu till alla mina funderingar...
Kan dessa användas istället för NiCd som jag antar satt i från början? Och hur ska de kopplas ihop? Att de ska sitta i serie är inte svårt att lista ut, det ska ju resultera i 7.2v spänning. Men på acc-paketet finns det en anslutning till som jag gissar används vid laddning av batteripaketet. Hur ska den kopplas in, är det parallellt med plusmatningen eller är det någonstans "i mitten" som en sense-ledning? Och fanns det någon form av temperatursensor (ntc-resistor?) för att acc-paketet inte ska överladdas eller laddas för snabbt? Jag vill liksom inte arrangera en nätt liten batteriexplosion hemma, friskt kopplat ger ju hälften brunnet... :)

Tacksam för alla svar
 
NiCad accar laddas med spänning mesan NiMh laddas med ström begränsning, om du tänker labba en del med olika accar så har modell hobby-affärerna mycket bra laddare som tar så gott som vadsomhelst på ett säkert sätt bara man själv vet vad man gör (hihi). Dessa laddare är avsedda för modell flyg och bilar.
En bra laddare tar åtmistonde bly, Mh, NiCad, LiPol och LiIon. Auto laddning för alla typerna, dvs laddaren känner av strömmar och spänningar oavsett om man laddar enskild cell eller hela jättepaket.
Lite mer om detta finns på många siter om modellflyg, bl.a Elflyg för nybörjare,motorer,reglage,modeller, ovrigt.
QRU
73 de sm5mek@ssa.se
Janne
 
Last edited:
Laddning av Nicd celler .

Nicd celler laddas med konstant ström ! likaså Nimh celler . Börjar vi däremot disskutera blyaccar så kan jag hålla med om att där ska man använda Konstant spänning . Samma sak är det ju med bilbatterier konstant spänning .
73 de Marko sm3uxv
 
Ja håller med SM3UXV att både NiCad och NiHydrid laddas med konstant ström. Skillanden blir att du får en högre kapacistet, och måste ladda längre tid.
det går således att byta NiCad mot NiMeHydrid .
Så länge laddaren är avsedd för långsamladdning är det bara att beräkna laddtiden och köra på. Överladdning vid långsamladdning är ofarlig, de kan dock bli småljumma och det är en indikering på att de är fulla.
En snabbladdare kan vara klurig att få att funka om man byter celltyp. En del snabbladdare mäter temperatur och andrq Delta V.
OK du vet vad batteriet heter typ BP-xx så kanske jag kan hitta kopplingschema på det.
 
Ja håller med SM3UXV att både NiCad och NiHydrid laddas med konstant ström. Skillanden blir att du får en högre kapacistet, och måste ladda längre tid.
det går således att byta NiCad mot NiMeHydrid .
Så länge laddaren är avsedd för långsamladdning är det bara att beräkna laddtiden och köra på. Överladdning vid långsamladdning är ofarlig, de kan dock bli småljumma och det är en indikering på att de är fulla.
En snabbladdare kan vara klurig att få att funka om man byter celltyp. En del snabbladdare mäter temperatur och andrq Delta V.

Eftersom laddaren i P2ET av tiden att döma är en långsamladdare (instruktionsboken pratar om upp till 15 timmars laddtid) antar jag då att det går att byta ut cellerna mot NiMH. Det faktum att olika företag i Det Stora Landet I Väster (USA) packar om just detta batteri med NiMH-celler utan några betänkligheter tyder också på detta.

OK du vet vad batteriet heter typ BP-xx så kanske jag kan hitta kopplingschema på det.

Och jag blir väldigt glad om du hittar ett schema över batteriet Roy! Det heter BP-111 och är standardbatteriet till IC-P2ET. Samma batteri användes även i IC-P2E, IC-P4E och IC-P4ET.

73 de SM5UTT / Marcus
 
Back
Top