Byta från XP och få över "ikonerna"

sm6nzb

Well-Known Member
Det kommer upp att man vill byta från XP pga att uppdateringarna slutar 8 april.

Jag fick frågan "Hur få över ikonerna från XP" i detta fall fanns redan Win 7 valbar men utan amatörprogram...

Vore det inte bra med en inventering av vilka amatörprogram som fungerar på tex win 7 (8?)

Kan bidraga:

Logger(Sm0lcb) 1.21 fungerar på Win 7 32-bit , (jag använder dock inte serieportar)

Logger(sm0lcb) 1.21 fungerar under Mac OSX 10.9 med Paralells och Win7 32-bit.( ej provat serieportar )

Kör själv inget digitalt och mest VHF ...

/73 Tommy
 
Last edited by a moderator:
Nu är det snart dags för nästa paniksituation för oss programsamlande datoranvändare.
Uppdatering och byte från Win 8.1 till Win 10.

Vågar man eller får man massor med problem?
 
Utan att veta, tror jag det kan vara positivt,

Jag jämför med övergången från Vista till 7:an, där Vista egentligen i grunden
var en upphottad XP med nytt skal. Något som var allt annat än lyckat...

Jag upplever 8.1 som nära nog en "beta"-version av något som kan bli bra till sist.
Har kört 8.1 sedan det kom, då det levererades installerat i min laptop och kan
inte säga att det känns "färdigt" i något avseende.

Jag får säga som han i Pistvakt; "Blås på..."
 
Du menar ta sats och håll för ögonen:)
Jag har också förinstallerad Win8 på min laptop.
Det var en ren katastrof innan jag hade avinstallerat en massa onödigt junk och till slut hittat tillbaka till desktop.
Jag vill ju bara köra mina program, inte bråka med OS.
 
Du menar ta sats och håll för ögonen:)
//
Jag vill ju bara köra mina program, inte bråka med OS.

Japp, hjälm på hahaha :)

Jo, det är ju alltid trevligare om man inte behöver slåss mot operativsystemet också...
 
Jag bråkade några dagar med 8:an, som min laptop levererades med, men till slut uppgraderade jag den till Windows 7 ;)
Man får väl se om 10 blir något att ha.

Som Christian säger så verkar det finnas ett mönster:
Win 98 Ok men Win ME Blä.
Win XP Ok menVista Blä.
Win 7 Ok men win 8.x Blä.
Win 10?

Kan detta vara det som i moderna deckare kallas gärningsmannens M.O?
 
Win 8 är ett mycket bättre OS än Win 7, bara uppstartstiden motiverade uppgraderingen. Satsningen på appar var väl i mesta laget och från ver 8 till 8.1 togs ett steg tillbaka mot desktopen. För det är ju där man måste vara i Win 8 om man kör vanlig dator, och den är aldrig längre bort än Windowstangent + D. Har ni kört i Metroläge förstår jag att ni inte är jättenöjda...

Jag har kört en Preview Build av Windows 10 i några månader nu. Inte jätteseriöst och inga HAM relaterade applikationer, men för att utveckla program, surfa och spela musik. Hittills har det inte varit något problem med de program jag installerat. Win 10 är ett bättre OS än Win 8 rent tekniskt och användningsmässigt tycker jag Microsoft har tänkt till den här gången. Det är mer Win 7 än 8, Metroläget är borta men man kommer åt appar via startmenyn. Startmenyn påminner om den som fanns i Win 7 och jag tror inte ni som undvikit Win 8 kommer bli besvikna.

En stor förbättring både för utvecklare och användare är att alla applikationer hanteras likvärdigt. I Win 8 var Win32 program lite styvmoderligt behandlade. Marknadsföringsmässigt blir det bara en Store där alla program kan distribueras, inte olika för Phone och Desktop som tidigare. Och så browsern Windows Edge (tidigare Project Spartan) - Microsoft verkar ha gett upp sitt privata krig och följer numera samma standard som övriga browsers. Hittills verkar den fungera, men det kan ju ändras med tiden och det återstår väl att se om man behöver installera någon annan browser i framtiden.

Så kort sagt, Win 10 är ett lyft och klart man ska uppgradera. Jag ska passa på att provköra mina loggprogram (Logger och N1MM) när jag åker upp till stugan i helgen. Jag förutser inga problem, men får väl återkomma om jag stöter på något. Men först ska antennen upp...

PS. Vista tror jag inte ens räknas som ett OS, mer som ett virus... ME var en leksak som ingen borde ha installerat :)
 
Har bränt ned en ISO-fil med preview av windows 10 på en DVD-skiva.
Tänkte offra en gammal laptop med Vista och leka med windows 10 en stund innan jag gör något annat med den datorn.

Hur 17 öppnar man en ISO-fil i den laptoppen??
Vista vägrar känna igen filen, eller har jag gjort något fel vid bränningen?

Har en tom DVD kvar i lagret att bränna så jag är tacksam för tips.
 
Har bränt ned en ISO-fil med preview av windows 10 på en DVD-skiva.
Tänkte offra en gammal laptop med Vista och leka med windows 10 en stund innan jag gör något annat med den datorn.

Hur 17 öppnar man en ISO-fil i den laptoppen??
Vista vägrar känna igen filen, eller har jag gjort något fel vid bränningen?

Har en tom DVD kvar i lagret att bränna så jag är tacksam för tips.

Har du en Windows 7 eller 8 dator så kan du bara följa denna guide för att bränna ISO-filen till en DVD, du skall bränna den som "skivavbildning" annars blir det bara en .iso-fil på skivan och det förstår inte datorn när den skall boota på skivan.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/burn-a-cd-or-dvd-from-an-iso-file
 
Där har vi det XUN, tackar för hjälpen! :)

Låter laptoppen gå över natten först så den får bli varm och fått tänka färdigt.
Det är över ett år sedan den var igång sist....
 
Blev så inspirerad att jag tryckte på knappen jag med ;) 25% klart ... Blir spännande att se vad det blir av det här?!
 
Allt ser ut att funka som tidigare utom min miniVNA.
Jag kan inte få igång den via bluetooth.
 
Jag tog sats och tryckte på "uppdate"
Nu har jag Win10 och det gick smärtfritt.
Såg du eller någon annan som uppdaterat ifall man får någon chans att ångra installationen och gå tillbaka till win 7 så som datorn var innan? Vill inte riktigt prova win 10 förrän jag vet om det går att ångra.

73 Janne

If you can't stand the heat, get out of my beam direction.
 
Såg du eller någon annan som uppdaterat ifall man får någon chans att ångra installationen och gå tillbaka till win 7 så som datorn var innan? Vill inte riktigt prova win 10 förrän jag vet om det går att ångra.

73 Janne

Installationen lämnade 27GB skrot i en windows.old mapp.
Allt finns kvar från gamla OS med andra ord.
 
Mitt test att uppgradera en ny bärbar häromkvällen har gått rätt bra. Det mesta verkar fungera, har iofs inte kunnat testa med Ham Radio Deluxe, men N1MM fungerar utan problem. Så gör även mina gamla Officeprogram, Skype etc. Innan jag uppgraderar de datorer som står hemma i radi0schacket ska jag dock testa ordentligt med HRD också.

Enda missen jag hade var att jag hade installerat ett program i Win 8 som gav en startmeny och skrivbord som i "gamla" Windows. Det stökade till det efter uppgraderingen och jag fick strula lite med att få det avinstallerat och bortrensat innan allt fungerade som det skulle. Skulle därför rekommendera att sådant avinstalleras innan man uppgraderar.

Förutom det så verkar allt fungera som sagt. Tycker dock att datorn känns lite "segare" än tidigare. Det borde inte vara något problem med hårdvaran tycker jag då det är en 3 månader gammal Lenovo bärbar med rätt bra specifikationer. Men möjligen vill den ha ännu mera minne, vilket ju är rätt billigt idag, så inte något kritiskt problem tycker jag.

Räknar alltså med att få investera några kronor på minne till de stationära datorerna i radiohörnan. Spontant så tycker jag dock så här långt att Win 10 känns betydligt trevligare att hantera än Win 8. Skönt att slippa svära över de där "fyrkanterna" på skärmen som säkert var superbra om man hade pekskärm och inte en "vanlig" PC.

Kort sammanfattat; känns som en rejäl förbättring för oss som kör vanlig PC, sen må det kosta lite extra hårdvara kanske, so may it be.

/Johan
 
Last edited:
Man kan dessutom stänga av animeringen i "live-appar"
Jag blir galen på "fyrkanter" som lever sitt eget liv.
Startmenyn går att modifiera efter behag och det mesta ser nu ut som på XP-tiden:)....nästan.
Jag hade lite problem med bluetooth, fick inte några serieportar angivna så min miniVNA kunde inte koppla upp sig.
Det visade sig senare att portarna hade dykt upp av sig själv, man måste alltså vänta lite :confused:

Mitt "skrivbord" såg exakt lika ut efter installationen.
 
Provade W10P. Bara man ser till att stänga av alla "features" som skickar data till Micro$oft
och sedan går in i group policy editorn och konfigurerar den så att man kan välja om/när/vad
man vill ha i uppdateringarna så ser det ganska trevligt ut.
 
Back
Top