Byta från XP och få över "ikonerna"

Provade W10P. Bara man ser till att stänga av alla "features" som skickar data till Micro$oft
och sedan går in i group policy editorn och konfigurerar den så att man kan välja om/när/vad
man vill ha i uppdateringarna så ser det ganska trevligt ut.

Jag har installerat W10H och i den kan man inte stänga av automatiska uppdateringar på något lätt sätt.
Funderar på en uppgradering till W10P för $99.
 
Home är "hårdkodad" och där går det inte att ändra någon av inställningarna.
Vill man, (och det vill man) så är det tyvärr -P som gäller.
 
Hemkommen så var det dags att uppdatera datorerna i radiohörnet. Baserat på erfarenheten från min bärbara så avinstallerade jag mitt "fusk program" för att få en gammaldags startsida med startknapp innan uppdateringen. Nu gick det som på räls och min huvuddator för radio snurrar så fint på Win 10H som man kan begära. Dock så upplever jag återigen ett litet dipp i prestanda/hastighet och det lär nog bli att prova med lite mer minne i den här burken också.

Program, relaterade direkt till radio, som fungerar utan trubell så här långt är: N1MM, Log4U och Ham Radio De Luxe ver. 5.24.0.38 (som så vitt jag vet är den sista fria versionen innan man gick över till Ver.6). Mitt microHAM USB III modem startar och verkar fungera som det ska, har dock inte hunnit testa med voice keyer i loggprogram ännu. Men Win ser alla virtuella USB portar och alla ljudinterface, så gissar att det ska gå bra också.

Så här långt är jag en Happy Camper och användare av Win 10H.

/Johan
 
Har uppgraderat min win 7 stationär dator till windows 10. Det funkade bra bortsett att min dvd/cd brännare upptäcktes inte, synd. Vet ej hur ja ska få den tillbaka.
 
Har uppgraderat min win 7 stationär dator till windows 10. Det funkade bra bortsett att min dvd/cd brännare upptäcktes inte, synd. Vet ej hur ja ska få den tillbaka.

Visst blir det ibland lite onödigt spännande när man uppgraderar :)
Min spontana tanke är att dina moderkortsdrivrutiner inte är kompatibla med win 10, kolla på moderkortstillverkarens hemsida.
(Jag tänker på drivaren för just den SATA-porten/kanalen din CD/DVD sitter på, din hårddisk sitter i så fall på en kanal som drivarna klarar av att hantera)
 
Så kan det vara, man får väl avakta ett tag, de lär väl komma massor med bugfixar från microsoft. Ang. drivare så kör jag driver booster2 som ser till att jag har det senaste (men man vet väl aldrig).
Har oxo problem med skärmsläckaren, den funkar när ja ställt in den men inte nästa gång ja startar datorn. Kommer nog att upptäcka fler brister/buggar.
 
Uppgraderade för en tid sedan min laptop till W10 och har hittat ett
par mindre buggar (och rapporterat dessa). Ingen av buggarna rörde
dock hårdvara eller kringutrustning utan endast windowstjänster som
kraschat.

Kör microHAM USB III interface samt HRD.

Fungerar klockrent, och till min stora förvåning verkar datorn dra mindre
resurser under detta OS. Buggfixar kommer garanterat, det är ju MS :)
 
Fick denna fråga av två personer förra veckan: hur köra Logger (SM0LCB) under Win10.

Letade rätt på ett sätt, via DosBox och det fungerar för mig.
( har en extra hårddisk för "äventyr" )

http://www.ham.se/vhf/logger/howto1/Logger_Win10.htm

Det borde ju fungera på 64-bitars Win 7 också. ( Win 8.x har jag hållit mig från )

Varför köra detta program ?
Snabbt byte av Mode och band när man kör NAC och vill ha EDI- filer att skicka...

/73 Tommy
 
Ser att denna tråd vaknat till liv igen och vill därför tala om att jag efter en dryg månad
kastade ut Win 10 ur datorn och återgick till Win 7... Jag blev helt enkelt en lyckligare
och fridfullare människa så... o_O
 
Back
Top