Byta spröt på mobilantenn

elmannen

New Member
Hej, går det att byta spröt på en mobiltelefonantenn som har överföring genom bakrutan, till ett som går att köra på 2m/70cm?
 
elmannen said:
Hej, går det att byta spröt på en mobiltelefonantenn som har överföring genom bakrutan, till ett som går att köra på 2m/70cm?

Hej!

Jag har testat med ett glasfäste från Biltema som satt på bilen och bytt spröt till ett från en magnetfot med samma gänga. OK, fästet var från Biltema, men resultatet var inte bra. Den lokala repeatern som går in helt utan brus i min VX-1:a med magnetfotsantenn hördes knappt i bruset med glasantennen. Jag testade inte med att jorda koaxskärmen i karossen, om det nu kunde ha gjort någon skillnad. Jag använder numera en magnetfotsantenn med samma spröt jag testade på glasantennen med mycket bättre resultat.

Om du testar, tänk på att glasantenner är gjorda för mobiltelefoner och de uteffekter som dessa har. En mobil amatörradiosändare har någonstans mellan 25 och 60 W uteffekt, något mer än en mobiltelefon (har de 2 W max?? Ingen aning...). Det var aldrig något problem för mig, jag använde bara min Yaesu VX-1 på batteri, som ger 0,5 W ut.

Jag har läst i någon av de två ARRL Handbooks jag har (1994 och 1997) om en "hemgjord" glasantenn, vill minnas att den var åtminstone delvis baserad på en kylfläns. Men som sagt, den var hemgjord...

/Marcus
 
Last edited:
Mobiltelefonen huserar på en betydligt högre frekvens och behöver inte alls lika stor yta på "plattorna" som sitter på var sin sida om glaset. På lägre frekvenser så blir det stora förluster.
 
Sen har vi ju fenomenet med att sätta en kondensator i serie med sprötet som ju glasrutefästet innebär. Man får använda ett längre spröt.
Jag har en gammal begagnad 1/4-våg glasruteantenn för 145 MHz liggand, den är 570mm lång och plattan är 35x30mm.
Ytan på plattorna räcker säkert till. Det var ungefär samma yta på min glasruteantenn för 145/434 MHz som på 900MHz glasruteantennen jag använde. Duobandsantennen fungerade förövrigt utomförträffligt.
Tyvärr lossnade 145/434 antennen en kall vinternatt ca -32 grader i tämligen hög fart. :( :(
 
Last edited:
Glasruteantenn

Testa att "måla" en antenna på bilens fönster med antingen elektriskt ledande färg eller med elektriskt ledande epoxy.

Jag använder dylika antenner i bussar, på insidan av fönster i bussen. Man måste dock täcka över färgen med plastfilm för att inte färgen skall tvättas bort efter ett tag. Det går att löda i färgen och i epoxy varianten kan man limma ABIKO crimp kontakter.


Cheers

Dan / M0DFI
 
Back
Top