Nja, SM4WII, strömbrytaren är både för 220 Volt, (Som det var på den tiden) och 12 vOLT. det är en tvåpolig strömbrytare, av den typ vi finner på TV, Radio, stereo etc. dessa har alla samma fastsättningsmått och samma fäste för knapp. Men kan vara lite olika stora bakom panel.
Att blanda 220 Volt och 12 V i samma strömbrytare är inte högsta elsäkerhet, och det är därför jag brukar rekommendera att ta bort 220 Volts trådarna. 1996 kom nya krav på elsäkerhet och att göra så här funkade inte mera, för att få CE märke. I dagens riggar är de två trådana för 220 Volt brytaren byglade bakom DC jacken, ett nätagg med fjärrstart kommer då att starta så fort man pluggar in den 6 poliga DC pluggen. Elsäk är därmed höjd.
Man har då en av polerna över i strömbrytaren. Och kan bygla för ytterliagre livslängd.
Lite historik om IC-735 kan vara på sin plats, IC-735 lancerades 1984 och såldes i 8 år, dvs en bit in på 90 talet. ( vi talar om förra århundradet). På den tiden var riggen en revolution och den blev mycket populär. Allt inbyggt och med utomordentliga prestanda. Litet format och lättmanövrerad.
IC-735 har nog slagit rekord i antal sålda och antal år den sålts. Vi talar om minst 1000 st apparater i Norden, och lika många för komersiellt bruk. Men den kanske kommer att slås av IC-706MKIIG.
Eventuella problem med IC-735 är:
1. VCO trimkondingarna som kan få bytas ut när de börjar brusa, det låter Aurora i RX och TX på något av VCO banden.
2. Inget problem
3. Inget problem
Strömbrytaren är inget problem då det kan lösas så lätt. och är ett sällsynt feil.
Så riggen är en verklig klippa. Visst går den att få sönder, Tor med sin hammare, 24 Volt från bilar med den spänningen, saltvatten i stora mängder, är dödsorsaker jag sett.
När någon fått tag på en beg IC-735 är tanken att den är högst 5 år gammal, och man vill ha uppgraderingar som går att hämta hem, datorstyrning, manual på CD. Man förväntar sig att alla tillbehör skall finnas efter 25 år.
IC-735 var en av de första med CI-V standarden, dvs den komersiella standaraden för styrninga av HF stationer som Marconi etc kör med. Till detta behvös TTL till RS-232 omv. (CT-17). det är färre CI-V styrbara funkaitoner än på moderna ICOM stn. dock.
Många vill köra RTTY med IC-735, med tiden dvs i början på 80 talet var den mycket frekvenstabil. Idag duger knappast frekvnsstabiliteten för de moderna RTTY moderna, eller MGM skall det ju heta nu. (MGM = Machine Genrated Mode). Packtor kräver bättre stabilitet, liksom PSK-31, det går, men det krävs lite passning.
Från och med IC-781, och med småstationer som IC-725-729, 736, 737, 738 kom så DDS PLL:en och det gav en renare lokaloschillator än IC-735.
IC-735 faslåser med 100 kHz och de senare med 500 kHz. idag faslåser man vid 1000 kHz. Ju högre ju renare frekvensyntes. Nya komponenter ger detta
Trots att man kan säga att IC-735 har en mindre ren PLL än dagens riggar är det mycket sällsynt att det låter sig gälla vid mottagning.
IC-735 kommer att med glans klara kommande solfläcksmaxima.
Var rädd om riggen om du har en, borra inte fula hål i den, håll den ren och torr. Lär dig gärna dess uppbyggnad, den är en skola i radiobygge.
Och till alla som frågar, ja! IC-735 har roofingfilter. På första höga MF ett kristallfilter på c:a 15 kHz BW. detta en tid då många riggar hade keramiskt på 200 kHz eller inget filter i första MF.
Det är dock helt andra egenskaper som gör att den har sin goda selektivitet.
Den andra fågan är tillbehör, elbuggen har inte funnits på 10 år. CW filer är bristvara sedan 5 år.
IC-735 har varit på Himmalya, och om inte jag minns fel är det SM0AOM som har det exet. Hr du den kvar KA? På bas lägret Himmalya länkade den VHF trafiken (klättrarnas handapp.) till Stockholm radio och vidare ut på telefon till Mor och frugan i SM. Man körde även amatörradio med den. Jag körde den själv på 14 MHz.
IC-735 finns med två olika ICOM loggor, det var vid börsnoteringen av ICOM, (har ej datumet) som man bytte logotype. Det är däremot inga viktiga skillander invändigt på app. med äldre och nya loggan.
Min egen IC-735 kommer att följa mig i graven.