Cage antenna

Påståendet att en "Cage dipole" skulle ha större antennvinst än en vanlig dipol är helt taget ur luften.
Upphovsmännen har fullständigt missförstått begreppet "absorptionsarea", utan tror att det är summan av varje tråds fysiska area.

Så länge som 1/2-vågs dipolen är tjock nog att dess ohmska förluster kan försummas, har den en våglängdsberoende absorptionsarea vilken är c:a lambda^2/8. Detta är oberoende av hur många trådar den är sammansatt av, eller hur "tjock" den är.

För att deras resonemang ska gå ihop behöver varje ingående tråd ha en egen absorptionsarea som inte överlappas av de andra trådarnas.
Detta är fysikaliskt orimligt på HF-banden.
Den enda vinsten är att Q i antennen sjunker p.g.a. de grövre trådarna, vilket ger större användbart frekvensområde inom en given SWR-cirkel. Gör man elementen tillräckligt grova, koniska eller solfjäderformade kan man uppnå frekvensområden på nästan en oktav.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack K-A!
Det är som vanligt med dessa gainsiffror. Men bandbreddsmässigt skulle det vara intressant.
Och jag hade inte tänkt köpa en sådan.

-HOW
 
Last edited:
Hahahaaaa....

Den här fattar till och med jag, med mina begränsade kunskaper om antenner. Bra skrivet, Karl-Arne.

73 de Kai
 
Tack K-A!
Det är som vanligt med dessa gainsiffror. Men bandbreddsmässigt skulle det vara intressant...
Om du vill ta reda på bandbredden, kan jag varmt rekommendera programmet DipCage2.exe av R.J. Edwards, G4FGQ (silent key), se Download. Du hittar många andra intressanta program där också.

Tänk på att det rör sig om 16 bitars program, så inget av dem kan köras på ett 64 bitars Windows. Windows 7-32 rekommenderas, alternativt Windows XP-32 i en virtuell PC.

73 / Göstha
 
Back
Top