Carolina Windom 80, någon som fått den att fungera?

SM3WSV

Active Member
Hej alla!

Jag köpte en Carolina Windom 80 förra året och kämpar fortfarande med att få den att fungera bra...kanske känns detta igen av fler:) Snart ger jag upp med den och går tillbaka till en vanlig dipol antenn istället men tänkte först kolla vilka erfarenheter ni här på forum:et har. Det är följande antenn men jag köpte min direkt från RadioWorks:

Radio Works CW80LP, Carolina Windom antenn 3,5-30 MHz (inkl WARC band), 600 W (23033) - Mobinet Communication AB

Nu till problemet mer i detalj. Nästan ingen "hör" när jag sänder...alternativt är min signal knappt hörbar. Kör med en Yaesu FT-897 och 100W uteffekt. Antennen är resonant på 80m och med min MFJ tuner är det inga problem att få ner SWR till nära 1:1 på de högre banden . Vid bra konditioner hörs god aktivitet på banden. Antennen verkar "fungera" med andra ord.

Är tacksam för alla tips gällande installation och/eller felsökning av en trådantenn. Jag har hört att vissa använder konstlaster för att söka sig fram till eventuella fel men jag varken äger någon sådan eller vet hur de ska brukas.

Jag misstänker att placeringen av antennen kan vara problemet men jag har inte så många alternativ på den punkten. Antennen är monterad i öst-västlig riktning i en "slope" konfiguration med 5m över marken i det korta benet/fästpunkten och stigande upp till 15m i det långa benet/fästpunkten. Den passerar även över två plåttak under det korta "benet" medan det är vanlig skogsmark under det längre "benet"

Jag har en egentillverkad antenn av samma typ som din.
Matad 33% från ena änden via en 4:1 balun. Antennen sitter på en medelhöjd av ca 12m.
Antennen är resonant på 80, 40, 20, 17, 12 och 10m.
Efter lite modifiering så går den även kanon på 15m. På dessa band kör jag utan tuner.
Min känsla är att antennen fungerar lika bra som en 40m lång dipol.

/Micke

Last edited:
Tack för svar Micke! Roligt att den fungerar för dig. Det låter dock mer som en vanlig Off-Center matad dipol du kör med. Har din antenn både horisontell och vertikal radiator? Fungerar den bra både för lokala och DX kontakter?

Nej jag har ingen vertikal radiator (strålande koax)
Jag har en choke i matningspunkten tillsammans med 4:1-balunen och det förhindrar effektivt all strålining från matarledningen.

....och jo du har helt rätt, det är en "vanlig" OCFD med ett extra parasitelement för 15m.

Har inga problem med vare sig lokala som DX-kontakter.

/Micke

Låter som OFCD:n kan vara ett bättre multibands alternativ. Den vertikala radiatorn i Carolina Windom skapar en del problem vid installation då den sägs vara extra känslig för metaller i närheten som tex master, stuprännor, plåttak osv. Jag misstänker även att den "äter" en del av effekten genom arrangemanget av linje isolator/strömbalun, vertikala radiatorn samt transformeringsbalunen uppe i matningspunkten.

Vore intressant om du kunde flytta upp din linje-isolator till matningspunkten.
Det borde då elliminera feederstrålningen och dess känslighet till intilliggande metallföremål.

Har du samma problem på alla band?

/Micke

Jag har bara testat den på 80m, 40m och 20m men med liknande resultat. Ja, jag läste någonstans att det gick att eliminera den vertikala delen samt linje isolatorn från CW80 och då köra den som en OFCD. Kanske måste jag då komplettera balunen med en choke som du själv hade gjort.

Ja, jag läste någonstans att det gick att eliminera den vertikala delen samt linje isolatorn från CW80 och då köra den som en OFCD. Kanske måste jag då komplettera balunen med en choke som du själv hade gjort.

Linje-isolatorn är en choke, bara att flytta upp den under balunen.

/Micke

Se där. Ett annat ord för samma sak:) Trodde det var större skillnad i funktion än så på en linje isolator och en choke. Då får jag prova att koppla ihop balunen och linje isolatorn med en stump koax.

Ja gör ett försök. Kolla samtidigt att line-isolatorn och balunen är friska:)
Vem vet, kanske har du ett osynligt kabelbrott inne i plaströren.

/Micke

Tack för tipsen Micke! Att ta isär komponenterna för en inspektion är nog ingen dum ide. Jag läste flera rapporter på eham.net om att flera av RadioWorks komponenter läker in vatten trots att koax anslutningarna har tätats. Vem vet hur det ser ut där innanför chassit efter att antennen hängt uppe bland träden ett tag. Dock kan sägas att det inte var något problem med antennavstämningen med min MFJ tuner. Den tycker jag borde ge konstiga utslag på SWR om någon av dessa komponenter är skadade.

/Erik

Det såg inte helt lätt ut det där:) Jag får kanske försöka mäta den. Är det något man klarar med en digital multimeter?

Du kan resistansmäta.

Choke/isolator:
mittledare-mittledare ska ha förbindelse likaså skärm-skärm.

Balun: här bör det vara förbindelse mellan alla anslutningarna oavsett hur du mäter.
Detta gäller för 4:1 strömbalun (jag vet inte vilken sorts balun det sitter på CW80)

Det bör alltså vara mycket låg resistans om allt är som det ska.
....men
Om du har en kortslutning i balunen så kan du inte avgöra det med denna enkla mätmetod.

/Micke

Micke,

Jag ska prova dina föreslagna mätningar.

Jag gjorde en mätning enligt beskrivning i CW80 manualen efter att jag installerat antennen. Mätte resistansen i hela systemet till 1 Ohm via skärm och mittledare på PL-259 kontakten. Testet gjordes på radiosidan (utan radion ansluten) och mätresultatet stämde överens med manualen.

-GLD skrev om sin "off center fed"-dipol: "Antennen är resonant på 80, 40, 20, 17, 12 och 10m".
Jag har inte använt en sådan själv men ifrågasätter om det stämmer. När Mr. Windom omkring år 1930 beskrev att anslutningen med enkeltrådsledning skulle göras 36 % från änden för att det inte skulle uppstå stående vågor på den var den horisontella delen en halvvåg lång och i resonans. Om den initialt klipps för 3,5 MHz skulle den behöva förkortas med nästan en meter för att vara i resonans på 7 MHz, med ytterligare en halv meter för resonans på 14 MHz och med ytterligare en halv meter för resonans på 28 MHz. Anledningen är att den förkortande ändeffekten spelar mindre roll ju fler spänningsmaxima som uppstår på tråden. Följaktligen blir en flerbandsantenn en kompromiss och det torde vara bäst att klippa den för resonans på 7 MHz.

Den första versionen av Fritzels FD-4 använde autotransformator med 1:6 omsättning i matningspunkten, den förutsattes matad med 60 ohms kabel som var standard i Tyskland och hade därmed 360 ohm mot radiatorn. Eftersom koaxskärmen var ansluten till det kortare antennbenet utgjorde den en del av antennen med de olägenheter det medförde. Det bästa matningssättet är att som -GLD har gjort använda både impedanstransformering med en transformator och under den en mantelströmsspärr på en andra ferritkärna. Om jag skulle tillverka en OCF-antenn skulle jag göra en 1:9-transformator på ferrittoroid med transmissionsledningsteknik följd av en bifilärlindning på ferritstav.

Varför har Carolina Windom en 1:4-transformator?

Lennart

-GLD skrev om sin "off center fed"-dipol: "Antennen är resonant på 80, 40, 20, 17, 12 och 10m".
Jag har inte använt en sådan själv men ifrågasätter om det stämmer.

Varför har Carolina Windom en 1:4-transformator?

Lennart

Min OCFD har en kondensator (400pF) placerad mitt på antennen.
Denna konding "förkortar" antennen på alla frekvenser där kondensatorn ligger i ett strömmaxima. Med denna metod kan man justera resonanserna och det löser exakt det problemet som du beskriver.

OCFD_33PCT.JPG

Ang 4:1-transformering...
det visar sig vara en bra kompromiss på höjder av ca 10m.
Om jag hade haft möjlighet att montera antennen på 20m hade jag troligtvis valt 9:1.

/Micke

Last edited:
Back