Carolina Windom. Ett skämt ?

sm7tkr

Well-Known Member
Hej glada Amatörer.
Kollade in lite antenner på Mobinets hemsida idag och råkade snubbla över
databladet på en Carolina Windom.
10 dbd förstärkning !
Jösses vad ska man med beam till då :rolleyes:
Om det inte är ett skämt så måste det väl vara vilseledande marknadsföring :mad:
http://www.mobinet.se/Pages/ShowProduct.asp?ProductId=23037

http://radioworks.com/ccw80.html kan man läsa följande.
* Based on user reports, field evaluations, and product reviews. Gain is due primarily to the low angle radiation pattern.
Är det ett nytt sätt att mäta gain på :confused:

Glad sommar de Emil, SM7TKR
 
Om man läser riktigt ordentligt så står det faktiskt Upp till 10 dBd
Precis samma fenomen som alla bredbands operatörer säger, upp till 2 Mbit/s

Håller med dig att 10dBd kanske är lite väl mycket.
 
Enligt vad jag hört så ska det vara en mycket bra antenn.
Jag har vid upprepade tillfällen hört en äldre amatör prata sig varm om den, och han har tagit en hel del fina DX.
 
Med tanke på att antennen är 80 meter lång så borde den kunna ha en hel del riktverkan på 10-metersbandet. 10 dBd vore ju inte helt omöjligt.

"Gain is due primarily to the low angle radiation pattern".

Det är ju bra att den har sin riktverkan vid låga strålningsvinklar, om man vill köra DX.
 
Antennen är ju intressant men 10 dbd tycker jag låter mycket.
Finns det ingen på forumet som har testat den ?
Det vore kul med lite förstahandsinformation. :cool:

/Emil
 
Hade en Carilina Windom för 40 meter uppe ett tag. D.v.s. varianten som är 20 meter lång. Märkte väl inget speciellt med den. Som en dipol vilken som helst ungefär. Butternut HF6V-vertikalen som jag har nu funkar betydligt bättre. I och för sig hör det ju till saken att den där "magiska stubben" som skall ge den fantastiska strålningsvinkeln skymdes av huskropparna runt omkring. Kanske skulle den ha funkat bättre om den hade hängt verkligt högt och fritt, vad vet jag.

Nu fanns det för min del alldeles speciella anledningar som hängde samman med antenntillstånd, gnöliga hyresvärdar och annat strul som gjorde att jag kände mig tvingad att inhandla en sådan där köpeantenn. Har man inte sådana problem så kan man antagligen snickra ihop något lika bra, om inte bättre, för en 1/10-del av priset.

Läs mer om mina vedermödor på:
http://hem.bredband.net/b101180/

Håkan
 
Tack för svaret Håkan.
Det var väl ungefär vad jag hade trott om antennen. :rolleyes:
Den kan nog ha lite lägre strålningsvinkel och något bättre riktverkan än en dipol.
Men den där stubben är ju ganska kort i förhållande till resten av antennen så jag har ju svårt att tänka mig att den kan göra några underverk på de lägre frekvenserna.
Men nyfiken som man är av naturen så blir det väl till att försöka införskaffa eller
ev. bygga en CW om man hittar en beskrivning. ;)

/Emil
 
Carolina Windom

Hej

Carolina Windom är inte ett skämt - den fungerar säkert lika bra som helst som någon annan lika lång tråd på samma höjd, matad på lämpligt ställe. Vertikalstrålningen från matarledningen kan ställa till med störningsproblem. På höga frekvenser splittras loberna och man kan få litet högre gain i någon riktning på bekostnad av gain i andra riktningar. Men marknadsföringen är ett skämt - man kan påstå att de "biter huvudet av skam" - man upphöjer obalansen i matningssystemet till ett försäljningsargument. När man läser sådana annonser tvivlar man på kompetensen hos tillverkaren. Här är två relevanta länkar:

http://www.cebik.com/wire/vrd.html

www.esr.se/artiklar/antennteknik/ESR Balanserad matning.pdf

73 JanneG
 
Det var inte antennen jag menade som var ett skämt utan just marknadsföringen av antennen där man grundar påståendet med 10dbd förstärkning med ord som
Based on user reports
och
product reviews
Jaja, jag kanske hänger upp mig på småsaker nu när semstern nästan är slut för min del.
Men om man nu ska köpa en antenn vill man ju att angiven förstärkning ska stämma
överens med uppmätta värden och inte "känslomässiga".

/Emil
 
För ett antal år sedan läste jag en artkiel, i CQ, om en trådantenn som hade 13dBd förstärknig över en dipol. Förklaringen var att att dom avsåg att använda antennen för DX-trafik och enligt datorberäkningarna så gav den 13dB över en dipol vid 20 graders elevationsvinkel.

Det finns många olika sätt att se på detta med "förstärkning". Ingen antenn är bra på allt, så det gäller verkligen att veta vad man är ute efter.....
 
Ännu en tråd!?

Mors!
Ni skall väl inte betala för tråden??
Den fantastiska matchnings enheten görs av en ringkärna(finns beskrivningar överallt)
Den revolutonerande line isolator(8 varv med coaxen)

Labba pojkar och flickor!

ps Häng den fritt Ds
 
cw 80 carolina 80

En liten kommentar från en som använt cw 80 dagligen i ungefär två års tid, hela tiden jämförande med andra antenner(har möjlighet att switcha).
Reklamen må ha mycket övrigt att önska, den är väl smörig, men detta till trots så funkar den faktiskt! Har kört tonnvis med dx trots solfläcks minimum och inte allt för goda konds här uppe i aurora bältet. Jämfört med vertikal, delta loop, vee beam (två olika en med 80m ben samt 30 grader mellan samt en 100 meters ben 43 grader mellan benen)samt g5rv.
Mot vertikalen har jag oftast 2 s enheter bättre signal, enda antennen som kommit i närheten är vee beamen med 80 meters ben, den i sin tur var ju begränsad till ett band för max performens och endast i två riktningar. Funkar super på dx på 20 och 40, kört massor med syd amerika på 40 afrika osv,på 80 mest som en dipol, men ändå kört vk samt A52Am, samt lite afrika.Respekterar verkligen Cebik och de andra teori snubbarna, men det viktigaste för mig är ändå real life performans, och det har den här antennen!
73 de Peter oh6ghi
 
Cw 80

En liten kommentar från en som använt cw 80 dagligen i ungefär två års tid, hela tiden jämförande med andra antenner(har möjlighet att switcha).
Reklamen må ha mycket övrigt att önska, den är väl smörig, men detta till trots så funkar den faktiskt! Har kört tonnvis med dx trots solfläcks minimum och inte allt för goda konds här uppe i aurora bältet. Jämfört med vertikal, delta loop, vee beam (två olika en med 80m ben samt 30 grader mellan samt en 100 meters ben 43 grader mellan benen)samt g5rv.
Mot vertikalen har jag oftast 2 s enheter bättre signal, enda antennen som kommit i närheten är vee beamen med 80 meters ben, den i sin tur var ju begränsad till ett band för max performens och endast i två riktningar. Funkar super på dx på 20 och 40, kört massor med syd amerika på 40 afrika osv,på 80 mest som en dipol, men ändå kört vk samt A52Am, samt lite afrika.Respekterar verkligen Cebik och de andra teori snubbarna, men det viktigaste för mig är ändå real life performans, och det har den här antennen!
73 de Peter oh6ghi

Tack Peter för intressant information!
Jag har tidigare sneglat lite på CW 80 antennen då den skulle passa bra vid mitt fritidshus, med tanke på träd för upphängning. En multibandantenn är ju alltid en kompromiss, men denna verkar ju vara en enkel och praktisk antenn. Till och med bra!

73/Sven/SM6CDN
 
Med tanke på att antennen är 80 meter lång så borde den kunna ha en hel del riktverkan på 10-metersbandet. 10 dBd vore ju inte helt omöjligt.

"Gain is due primarily to the low angle radiation pattern".

Det är ju bra att den har sin riktverkan vid låga strålningsvinklar, om man vill köra DX.

min windom som är dryga 40m har inga praktiska dB alls att skryta med på 10m,
ijfm 10m dipol, 10m loop är långtråden alltid sämre
- så nog är det äkta reklam man hittar på länken ovan :rolleyes:
 
Back
Top