Carrier på 3500,8

SM7DLK

Well-Known Member
Vad är det för en ihärdig carrier som ligger på 3500,8? Dygnet runt sedan några månader har den funnits där.
 
Om den hörs dygnet runt är det knapapst rymdvåg. Dvs från längre avstånd.
Utan en lokal störning.
Kanske du har kristallkalibratorn på?
Men då bör den finna med jämna mellanrum på övriga frekvenser.

de
SM4FPD
 
Att det kunde vara lokalt var min första tanke men så är det inte. Det har jag avskrivit då den även hörs från annan position någon mil bort.

Kanske andra här också hör den.


Göran SM7DLK
 
Hittat "ägaren" till bärvågen
Tog en sax och gav mig ut på en biltur idag.

En amatör knappt 1 mil från mig testar med QRSS.
Då jag inte kunde avkoda signalen upplevde jag denna som en ren bärvåg.
Kul att hitta den med saxen vilket tog knappt 30 minuter.

Efter att ha Googlat lite så ser jag att flera har valt just 3500,8 kHz för QRSS

Göran
 
Är det kanske önskvärt att man kombinerar sin QRSS utsändning med ett cw id i lite mera normal hastighet ?

En del PC program jag tittat på har den funktionen, för mera standalone QRRS sändare så måste man nog programmera in det i PIC processorn eller liknande.

73, Lars
 
Dom kitt man köper på tex hans summers sida skickar ut callsign i 12wpm i början av varje qrss utsändning.
 
Bara vid power-on ifall detta på hemsidan stämmer:

There is also sometimes confusion about the 12wpm callsign ID. The proper operation is for the keyer to issue your callsign once in 12wpm CW when you power up, then drop back to the QRSS mode you have selected.
 
Min sändare sänder min signal i 12wpm varje gång den börjar om.
Den ska iof vara av den senaste rev. för kittet finns i flera utföranden.
 
Spontant tycker man ju att experiment med QRSS kanske borde ske på andra frekvenser än i den smala DX-segmentet på 80... eller tänker jag fel nu?

Hittat "ägaren" till bärvågen
Tog en sax och gav mig ut på en biltur idag.

En amatör knappt 1 mil från mig testar med QRSS.
Då jag inte kunde avkoda signalen upplevde jag denna som en ren bärvåg.
Kul att hitta den med saxen vilket tog knappt 30 minuter.

Efter att ha Googlat lite så ser jag att flera har valt just 3500,8 kHz för QRSS

Göran
 
Oftast märker du inte av sändarna.
Lyssna på qrss frekvenserna så hörs inget i mottagaren, heller inget signal utslag men i datorn finns 8-10 stationer ohörbara för oss men inte för datorn.
Kör själv på 40m och där kommer inte markvågen mer än någon mil runt.
Qrss sänder sälllan med mer än 100-150mW MYCKET smalbandig.*
Betydligt mindre "störande" än tex psk31 & rtty

Alla får samsas på frekvenserna :) !!
 
Last edited:
Spontant tycker man ju att experiment med QRSS kanske borde ske på andra frekvenser än i den smala DX-segmentet på 80... eller tänker jag fel nu?

Nu kunde jag inte hitta något om QRSS i bandplanen men jag håller med om att segmentet 3500-3510 inte är det lämpligaste för QRSS. Nu har jag inte hört några andra QRSS-signaler där trots mina Bävrar men moden är kanske inte så populär på 80 m.
Även om det bara rör sig om 100-150 mW kommer man långt på 80 m med rätt förutsättningar.

Göran
 
Mikael, kör ni förbindelser med varandra eller lägger ut signaler som sedan rapporteras av andra? Själv kan jag tänka mig pyssla med det sistnämnda men då med betydligt lägre effekter i storleksordningen -30 dBm.

/Bengt
 
Man startar sin sändare/beacon och sedan tittar man på grabbers online jorden runt som lägger ut live, naturligtvis pågår även expriment i uW nivåer, finns även de som sätter Batteri/soldrivna sändare i skogen som tuffar på av sig själva.

Mycket fascinerande del av hobbyn!
 
Aha, det där gillar jag, renodlade tekniska experiment alltså. Får ge mig ut på Google och läsa på. :)

Tack för info Mikael.
 
Back
Top